Waar wordt de temperatuur van het koelwater gemeten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2007 20:34 #1060245
door V700 register
Waar wordt de temperatuur van het koelwater gemeten? is gemaakt door V700 register
Behorend bij <a href="/?q=node/8678" target="_blank" title="Onderwerp elektrische ventilator">dit onderwerp</a>
 
Beste mensen,
Dit draadje plaats ik hier, maar houdt ook nog verband met tuning en diesel.Vorig jaar heb ik een elektrische ventilator van een 940 met een 2.3 turbomotor gekocht. Ik wil mijn waterpompaangedreven ventilator door de leerlingen laten demonteren, en de elektrieke laten monteren.
De ventilator kent twee standen/snelheden. Laten we ze voor het gemak hier even hi en low noemen.Ik heb begrepen dat bij de 2.3 turbomotor de ventilator wordt aangestuurd door de motorelectronica. Aangezien mijn D24T geen motorelectronica kent, zullen er twee (?) voelers moeten worden gemonteerd. Eentje die de ventilator (via een relais) aanschakelt in de low-stand. En eentje die er voor zorgt dat de ventilator in de hi-stand gaat draaien, als de low-stand niet meer voldoet.
Ik ben niet zo technisch. Eigenlijk helemaal niet. Kunnen wij hier samen filosoferen waar de leerlingen de voelers het beste kunnen plaatsen, en vervolgens samen bedenken welke materialen ik moet verzamelen? Natuurlijk kan ik de leerlingen ook zelf laten klungelen, maar ik wil de boel goed voorbereiden voor ze.
Er zijn best artikelen op internet te vinden over de montage van elektrische ventiltoren, maar die gaan allemaal over ventilatoren die slechts één stand kennen.
<a href=" www.suzuki-samurai.nl/tech/elektr-fan/index.html " target="_blank" title="Ombouw Suzuki Samurai">Voorbeeld
Oh ja, ik ben niet zo dol op het doorsnijden van de slangen, maar dat lijkt te kunnen worden ondervangen, door het solderen op, of het boren in ijzer.
Ik ben benieuwd!
 
Beste mensen,
Dit draadje plaats ik hier, maar houdt ook nog verband met tuning en diesel.Vorig jaar heb ik een elektrische ventilator van een 940 met een 2.3 turbomotor gekocht. Ik wil mijn waterpompaangedreven ventilator door de leerlingen laten demonteren, en de elektrieke laten monteren.
De ventilator kent twee standen/snelheden. Laten we ze voor het gemak hier even hi en low noemen.Ik heb begrepen dat bij de 2.3 turbomotor de ventilator wordt aangestuurd door de motorelectronica. Aangezien mijn D24T geen motorelectronica kent, zullen er twee (?) voelers moeten worden gemonteerd. Eentje die de ventilator (via een relais) aanschakelt in de low-stand. En eentje die er voor zorgt dat de ventilator in de hi-stand gaat draaien, als de low-stand niet meer voldoet.
Ik ben niet zo technisch. Eigenlijk helemaal niet. Kunnen wij hier samen filosoferen waar de leerlingen de voelers het beste kunnen plaatsen, en vervolgens samen bedenken welke materialen ik moet verzamelen? Natuurlijk kan ik de leerlingen ook zelf laten klungelen, maar ik wil de boel goed voorbereiden voor ze.
Er zijn best artikelen op internet te vinden over de montage van elektrische ventiltoren, maar die gaan allemaal over ventilatoren die slechts één stand kennen.
<a href=" www.suzuki-samurai.nl/tech/elektr-fan/index.html " target="_blank" title="Ombouw Suzuki Samurai">Voorbeeld
Oh ja, ik ben niet zo dol op het doorsnijden van de slangen, maar dat lijkt te kunnen worden ondervangen, door het solderen op, of het boren in ijzer.
Ik ben benieuwd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2007 21:36 #1167035
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de voeler(s) hoort/horen
de voeler(s) hoort/horen in(of op z'n minst tegen) de cilinderkop te worden gemonteerd.
De orginele sensoren op een B230FT steken ook in de kop rechtsreeks in een koelwaterkanaal van de kop. De verbrandingskamer is het heetste plek van de motor. Bovendien beinvloed de thermostaat dan niet de meting (dat zou wel het geval zijn als je de voeler in een radiateurslang zou stoppen)
De orginele sensoren op een B230FT steken ook in de kop rechtsreeks in een koelwaterkanaal van de kop. De verbrandingskamer is het heetste plek van de motor. Bovendien beinvloed de thermostaat dan niet de meting (dat zou wel het geval zijn als je de voeler in een radiateurslang zou stoppen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2007 21:46 #1167038
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onder de inlaat.
Bij mijn blok B230FB zit ie onder het inlaatspruitstuk, een cm of 10 onder de eerste en tweede poort, vanaf schutbord gezien.
Formeel gezien heet de ventilator dus trouwens drie standen toch?UIT / lo / hi
Formeel gezien heet de ventilator dus trouwens drie standen toch?UIT / lo / hi
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2007 22:33 #1167047
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alleen bij lege accu !
Pas dan heeft de ventilator 3 standen:
0, uit en buiten gebruik.
0, uit en buiten gebruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2007 22:36 #1167049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd aan.
Dus die staat altijd aan? Ook als het niet nodig is?
Ook zonde van de verspilde energie...............
Ook zonde van de verspilde energie...............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2007 23:19 #1167054
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus waar gaan we de sensoren plaatsen bij de D24T?
Heren technici bedankt!
Voordat we toekomen aan de te verzamelen materialen, moeten de ultieme plaatsen voor de sensoren worden bedacht. Ik dacht namelijk dat er een in of tegen de radiateur zou moeten, en een andere in het thermostaathuis. Volgens de bovenstaande theorie is minstens één van die plaatsen niet ideaal.
Dus....?
Voordat we toekomen aan de te verzamelen materialen, moeten de ultieme plaatsen voor de sensoren worden bedacht. Ik dacht namelijk dat er een in of tegen de radiateur zou moeten, en een andere in het thermostaathuis. Volgens de bovenstaande theorie is minstens één van die plaatsen niet ideaal.
Dus....?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2007 07:27 #1167069
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fout fout en fout
De temperatuur van een elektrische ventilator wordt helemaal niet in of op de motor gemeten, maar in de aanvoer van de radiateur, hiertoe is een aparte elektrische thermostaat in het kunststofdeel aan de linkerkant van de radiateur gemonteerd, deze kan afhankelijk van de uitvoering van de ventilator en de radiateur in resp. 1 of 2 snelheden het aangeboden water koelen.
Als een dergelijke voorziening mogelijk is zit er een soort dop in de radiateur die is afgesloten met een soort veertje wat lijkt op een haarspeld alleen wat groter, als je deze verwijdert kun je een elektrische thermostaat in de plaats van de dop zetten, zodat je dan een thermokontakt hebt in de radiateur waarmee de ventilator geschakeld kan worden, als je het schakelschema van de ventilator wilt hebben, dat heb ik hier wel ergens liggen en kan desgewenst wel via de E-mail toegestuurd worden.
Zit die dop niet in de radiateur, dan kun je uit veiligheidsoverwegingen beter niet overgaan tot elektrisch koelen, er staat nl wel 1 a 2 Bar overdruk op je koelsysteem bij een hete motor, en dat is op zo'n thermostaatje toch al gauw een kilootje of 10 a 15.
Groeten en succes, Co.
Als een dergelijke voorziening mogelijk is zit er een soort dop in de radiateur die is afgesloten met een soort veertje wat lijkt op een haarspeld alleen wat groter, als je deze verwijdert kun je een elektrische thermostaat in de plaats van de dop zetten, zodat je dan een thermokontakt hebt in de radiateur waarmee de ventilator geschakeld kan worden, als je het schakelschema van de ventilator wilt hebben, dat heb ik hier wel ergens liggen en kan desgewenst wel via de E-mail toegestuurd worden.
Zit die dop niet in de radiateur, dan kun je uit veiligheidsoverwegingen beter niet overgaan tot elektrisch koelen, er staat nl wel 1 a 2 Bar overdruk op je koelsysteem bij een hete motor, en dat is op zo'n thermostaatje toch al gauw een kilootje of 10 a 15.
Groeten en succes, Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
25-05-2007 15:09 #1167101
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic termocontact in radiateur?
Deze heb ik nog niet gevonden. De electrische fan is zoals je op de waarschuwingssticker ziet van het zelfdenkende type. Er zitten drie draden aan een voor aarde, een voor plus en een stuurdraad. Inderdaad twee snelheden. De werking is lagesnelheid fan bij verhoogde temperatuur van de luchtstroom langs de fan. Termocontact zit dus in de fan. Verhoogde snelheid bij hoge temperatuur van de luchtstroom en lage snelheid van het voertuig.
Tenminste dit concludeer ik uit mijn waarneming. Ik heb het niet uit een boekje.
Op de d24 zitten twee termocontacten op de kop. Een achterop voor de aansturing van het voorgloeirelais. Een onder eerste en tweede verstuiver voor de tempmeter op het dashboard. Met beide signalen kun je niets voor je fan. Ze geven de bedrijfstemp aan en die moet constant zijn. Wat je mist is het signaal voor snelheid van het voertuig. Deze moet je afleiden van het signaal van de snelheidsmeter en omzetten in het juiste stuursignaal. Dit vraagt om onderzoek hoe het werkt bij een soortgelijke auto waarop een zelfdenkende electrische fan gemonteerd zit en een systeempje te ontwikkelen wat dit signaal geeft vanaf je d24.
Zelf zou ik de fan zelf laten inschakelen op lage snelheid, dat doet hij al. Een tempmeter monteren die de temperatuur laat zien in de terugvoerbuis van de radiator, eerder uitgelegd en altijd handig om te weten, en een schakelaar op het dashboard om de hoge snelheid van de fan in te zetten. Voor een termocontact in de radiateur is er vast ook wel een plug, met een termoschakelaar erin kun je de verhoogde snelheid inschakelen, zal niet vaak nodig zijn bij een d24. Deze constructie wordt veel toegepast bij andere merken. De termocontacten gaan vaak stuk. Ook slechte contactverbindingen geven vaak storingen voor de niet oplettende rijder. Zo raken vele auto's vroegtijdig op de sloop.
Tenminste dit concludeer ik uit mijn waarneming. Ik heb het niet uit een boekje.
Op de d24 zitten twee termocontacten op de kop. Een achterop voor de aansturing van het voorgloeirelais. Een onder eerste en tweede verstuiver voor de tempmeter op het dashboard. Met beide signalen kun je niets voor je fan. Ze geven de bedrijfstemp aan en die moet constant zijn. Wat je mist is het signaal voor snelheid van het voertuig. Deze moet je afleiden van het signaal van de snelheidsmeter en omzetten in het juiste stuursignaal. Dit vraagt om onderzoek hoe het werkt bij een soortgelijke auto waarop een zelfdenkende electrische fan gemonteerd zit en een systeempje te ontwikkelen wat dit signaal geeft vanaf je d24.
Zelf zou ik de fan zelf laten inschakelen op lage snelheid, dat doet hij al. Een tempmeter monteren die de temperatuur laat zien in de terugvoerbuis van de radiator, eerder uitgelegd en altijd handig om te weten, en een schakelaar op het dashboard om de hoge snelheid van de fan in te zetten. Voor een termocontact in de radiateur is er vast ook wel een plug, met een termoschakelaar erin kun je de verhoogde snelheid inschakelen, zal niet vaak nodig zijn bij een d24. Deze constructie wordt veel toegepast bij andere merken. De termocontacten gaan vaak stuk. Ook slechte contactverbindingen geven vaak storingen voor de niet oplettende rijder. Zo raken vele auto's vroegtijdig op de sloop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2007 23:28 #1167174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermocontacten in de elektrische ventilator
Nu is het donker in huis. Ik kruip zo lekker naast Natas.
Het is inmiddels maandagavond, en het is er nog niet van gekomen de ventilator te bestuderen.
Wat ik me na het lezen van de commentaren van Co en Adrian echter afvraag, is of ik de ventilator niet gewoon kan laten monteren. Relaisje ertussen, stroom erop, en klaar is Klara. Althans, als ik lees dat het ding zelf al voelt en inschakelt...
Nogmaals, ik ben niet technisch. Ik vind het alleen leuk om dingen te organiseren voor de leerlingen.
 
Het is inmiddels maandagavond, en het is er nog niet van gekomen de ventilator te bestuderen.
Wat ik me na het lezen van de commentaren van Co en Adrian echter afvraag, is of ik de ventilator niet gewoon kan laten monteren. Relaisje ertussen, stroom erop, en klaar is Klara. Althans, als ik lees dat het ding zelf al voelt en inschakelt...
Nogmaals, ik ben niet technisch. Ik vind het alleen leuk om dingen te organiseren voor de leerlingen.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam