Koppelingsplaat en andere dingen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2007 18:52 #1060236 door V700 register
Koppelingsplaat en andere dingen? is gemaakt door V700 register
Binnenkort ga ik de koppelingsplaten van m'n 740 (B230K) vervangen.
Welke dingen kan ik dan meteen vervangen als ik toch bezig ben? Ik zat zelf te denken aan de krukaskeerring omdat er olie lekt. Is dat te doen?
Oh, en heeft iemand nog goedkoop koppelingsplaten en aanverwante dingen liggen? :)
Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2007 19:44 #1166953 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plaat
Hallo Bart
Je hebt het over "koppelingsplaten", maar er zit er maar één in. Gelijk mee vervangen wordt meestal drukgroep en druklager. Soms kan het verstandig zijn, het vliegwiel even af te laten draaien, maar dat zie je pas als de bak eraf is.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2007 20:40 #1166957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppelingsperikelen
Hey Bart,
Voor 115 euro heb je originele Sachs spullen, dwz, Volvo monteert ook Sachs, alleen is hun set een stuk duurder!!
Je hebt dan een nieuwe koppelingsplaat, een nieuwe drukgroep en een nieuw druklager. Daar zou ik geen tweedehands of olienotenmerk voor willen monteren. Controleer of je toplager geen kabaal maakt, want dan kun je die ook meteen meenemen (5-10 euro) Als je met draaiende motor een gierend, slepend, ratelend geluid hoort wat verdwijnt als je je koppeling indrukt, ga dan als volgt te werk: zet je voet op het koppelingspedaal en druk deze een stukje in. Verandert of verdwijnt eerder genoemd geluid, is het je druklager, mazzel, want die zit in het pakket. Moet je verder drukken tot de koppeling vrij is voor het geluid verdwijnt is het 9 vd 10 keer het toplager. Bij jouw auto bijna onvoorstelbaar, maar het kan.
Je krukaskeering vervangen is precies op het goede moment! kijk dan meteen met een spiegeltje en lampje of er geen olie uit je verdelerhuis loopt, die paar sealtjes zijn dan ook meteen de moeite waard. Het demonteren is goed te doen met een versnellingsbakkrik en vergeet daarbij NIET de sensor bovenop het koppelingshuis los te halen (Zeskant M6 boutje),
Soms is de rubberen koppeling in je aandrijfas aan vervanging toe, dus als je toch bezig bent de moeite waard om van tevoren te controleren.

Suc6, groet,
Boy
 ps: ik zie dat je uit Utreg komt, ik kan je een rit van 180 kilometer besparen als je de spullen niet in de buurt kan krijgen voor die prijs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2007 21:30 #1166961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ruilen
Ik kan mij herinneren dat VW een ruilhandel heeft met koppelingsplaten: oude inleveren en een gereviseerde meenemen (kopen).
Heeft Volvo dat ook, want dat drukt de prijs?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2007 22:16 #1166970 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ieder merk?
Hallo Mark

MSuidgeest schreef : Ik kan mij herinneren dat VW een ruilhandel heeft met koppelingsplaten: oude inleveren en een gereviseerde meenemen (kopen).

Toen ik destijds stage liep bij een Ford-dealer, werden daar de oude platen ook ingenomen. Die werden dan gereviseerd.
Volvo zal dat dus waarschijnlijk ook wel hebben.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2007 23:55 #1166981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppelingscylinder(s)
Nog even verder borduren op dit onderwerp. Wat kunnen de gevolgen zijn van een niet goed functionerende koppelingscylinder. Is mn. interessant voor mij omdat ik in een eerder topic heb aangegeven dat mijn koppelingsplaat stinkt bij vooral het optrekken op een heuvel in de eerste versnelling en in de achteruit. Na het verversen van de olie (remolie) in het hydraulisch koppelingscircuit is de stank enige tijd weg geweest. Afgelopen weekend met de caravan achter de auto begon het weer te stinken bij het optrekken in de eerste versnelling. Inmiddels is alles vervangen, plaat, drukgroep etc. Het enige wat in mijn visie nu nog kan is dat de drukgroep niet voldoende loskomt van de koppelingsplaat.
Ik hoor graag jullie meningen.
 
Gr. Cees 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2007 09:49 #1166995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolgconclusies..
Hallo Cees,

Het enige wat in mijn visie nu nog kan is dat de drukgroep niet voldoende loskomt van de koppelingsplaat.

Voor alle duidelijkheid zou je moeten zeggen dat je bedieningsmechanisme van pedaal tot aan de bedieningshefboom van je druklager niet helemaal vrijkomt. In jouw quote zou je koppeling vrij staan. Ik kon zo gauw niet vinden wat de minimum en maximum uitslag van de de hydraulische cilinder moet zijn, maar je conclusie is juist. Het "riekt" naar een koppeling die slipt en aangezien je je drukgroep al een keer verwisseld hebt, moet het haast in je bedieningsgroep liggen.
We zoeken door, suc6
Boy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2007 12:00 #1167009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Boy, Dank voor je
Hallo Boy,
Dank voor je reactie. Zoals in mijn berichtje geschreven is komt de stank alleen voor bij het optrekken. Ik ben nog een beetje een leek op dit gebied maar bij het optrekken zou de drukgroep volledig op de plaat moeten liggen. Verdergaande conclusie zou dan mi. moeten zijn dat door de defecte koppelingscylinder ook onvoldoende druk wordt opgebouwd om de drukgroep volledig op de plaat te laten drukken.
Ik hoor graag je mening.
Gr. Cees 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2007 13:01 #1167015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, daar ligt het niet

ceesvane schreef : Dank voor je reactie. Zoals in mijn berichtje geschreven is komt de stank alleen voor bij het optrekken. Ik ben nog een beetje een leek op dit gebied maar bij het optrekken zou de drukgroep volledig op de plaat moeten liggen. Verdergaande conclusie zou dan mi. moeten zijn dat door de defecte koppelingscylinder ook onvoldoende druk wordt opgebouwd om de drukgroep volledig op de plaat te laten drukken.

Door de veren in de drukgroep ligt de koppelingsplaat aangedrukt tegen het vliegwiel. Door het intrappen van de koppeling worden de veren ingedrukt en wordt de rand van de drukgroep iets "gelicht" en ligt de koppelingsplaat niet meer klemvast en is de versnellingsbak van de motor losgekoppeld.
Een niet goed werkende koppelingscylinder zorgt ervoor dat de koppelingsplaat niet goed "vrij" komt
Klik <a href=" www.auto-advies.org/koppeling.html " target="_blank">HIER voor een duidelijke uitleg over de koppeling en hoe deze werkt. Ik denk dat als je dit hebt doorgenomen helemaal snapt hoe de koppeling werkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2007 17:14 #1167024 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Koppeling
De koppelingscilinder wil wel eens niet goed terugkomen. Dit komt doordat de slag op de verkeerde plaats zit. De manchet van de zuiger komt dan in het voorste schuine deel van de cilinder en kan dan niet voldoende terug. Op de koppelingplaat blijft dan enige druk staan.
Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD