turbo en spruitstuk demonteren bij LPT
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2007 19:55 #1060097
door Ton Herman Melis
turbo en spruitstuk demonteren bij LPT is gemaakt door Ton Herman Melis
Ik heb vandaag ontdekt dat de pakking van het uitlaatspruitstuk van mijn 1e cilinder er deels is uitgeblazen. Die moet dus worden vervangen. Ik heb geprobeerd of ik de moer nog wat kon aandraaien, die zat wel los maar toen ik hem aandraaide merkte ik dat ik waarschijnlijk het tapeind zelf de nek aan het omdraaien ben. Dus heb ik het maar zo gelaten.
Het is dus zo dat ik de turbo en het spruitstuk moet gaan demonteren en daarna moet proberen het daarbij ongetwijfeld afgebroken tapeind uit de cilinderkop te halen. Uitboren dus. Daar ben ik nogal huiverig voor. Ik heb Timen al een PB gestuurd om raad.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben (turbo van LPT erafhalen) en tapeindje uitboren.
Kan dit met de cilinderkop nog op het onderblok of moet ik die ook nog demonteren? Dan wordt het echt een flinke klus...
Het is dus zo dat ik de turbo en het spruitstuk moet gaan demonteren en daarna moet proberen het daarbij ongetwijfeld afgebroken tapeind uit de cilinderkop te halen. Uitboren dus. Daar ben ik nogal huiverig voor. Ik heb Timen al een PB gestuurd om raad.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben (turbo van LPT erafhalen) en tapeindje uitboren.
Kan dit met de cilinderkop nog op het onderblok of moet ik die ook nog demonteren? Dan wordt het echt een flinke klus...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2007 20:31 #1165830
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helicoil proberen
TH, ooit heb ik iets vergelijkbaars gehad met een kopbout. Die was ook doorgedraaid.
De garage heeft dat opgelost met een <a href=" www.prostreetholland.com/10a/Artikelen%2...efdraad%20kapot.html ">helicoil en dat heeft geholpen in mijn geval. Lees het artikel maar eens. Wellicht kun je er wat mee.
De garage heeft dat opgelost met een <a href=" www.prostreetholland.com/10a/Artikelen%2...efdraad%20kapot.html ">helicoil en dat heeft geholpen in mijn geval. Lees het artikel maar eens. Wellicht kun je er wat mee.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2007 22:19 #1165839
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uitboren
Maar voordat je die helicoil monteerd moet je het tapeindje er wel uitboren!
Tapeindje; Als er nog een stukje uitsteekt, moer erover, Co2 dichtlassen, hierdoor breng je warmte in het tapeind waardoor je hem vaak wel los krijgt.
Wanneer hij net boven de kop afgebroken is; glad afslijpen, centertje in het midden slaan, met een dun cobalt boortje een klein gaat je in het hart van het tapeind doorboren.
Je kan er nu WD40 of Imal dmv het rietje aan de spuitbus achter spuiten.
Gaatje steeds groter opboren.
Je kan het proberen met tapeind uitdraaiers, maar als die afbreken ben je echt "in hotel de aap gelogeerd"
Meestal lukt het wel om het afgebroken eindje/restanten eruit te peuteren.
Als je de schroefdraad teveel beschadigd hebt moet er een helicoil in.
Suc6
Tapeindje; Als er nog een stukje uitsteekt, moer erover, Co2 dichtlassen, hierdoor breng je warmte in het tapeind waardoor je hem vaak wel los krijgt.
Wanneer hij net boven de kop afgebroken is; glad afslijpen, centertje in het midden slaan, met een dun cobalt boortje een klein gaat je in het hart van het tapeind doorboren.
Je kan er nu WD40 of Imal dmv het rietje aan de spuitbus achter spuiten.
Gaatje steeds groter opboren.
Je kan het proberen met tapeind uitdraaiers, maar als die afbreken ben je echt "in hotel de aap gelogeerd"
Meestal lukt het wel om het afgebroken eindje/restanten eruit te peuteren.
Als je de schroefdraad teveel beschadigd hebt moet er een helicoil in.
Suc6
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2007 10:53 #1165862
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Hoi Ton,
Vandaag komt Rob
Hoi Ton,
Vandaag komt Rob de Vries bij me met z'n LPT en ik zal even precies kijken hoe het zit. Het moet mogelijk zijn om zo een tap-eindje eruit te halen zonder de kop te hoeven demonteren, daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Ik heb zelf goede ervaringen met het oplassen van een moertje en minder goede met uitdraaitappen (dunne breken makkelijk af).
Ik meld mijn bevindingen vanavond wel even.
gr. bouke
Vandaag komt Rob de Vries bij me met z'n LPT en ik zal even precies kijken hoe het zit. Het moet mogelijk zijn om zo een tap-eindje eruit te halen zonder de kop te hoeven demonteren, daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken. Ik heb zelf goede ervaringen met het oplassen van een moertje en minder goede met uitdraaitappen (dunne breken makkelijk af).
Ik meld mijn bevindingen vanavond wel even.
gr. bouke
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2007 22:32 #1166018
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Waarschijnlijk gaat de kop eraf!
Ik heb vandaag met Timen gebeld en een afspraak gemaakt om het probleem op te lossen. Hij is zelf nogal een voorstander van het lichten van de kop, omdat je dan veel preciezer kunt boren, maar eerst even kijken of het zonder ook lukt. Over 2 weken weet ik meer... Vind het wel spannend, heb al een 1/2 jaar geleden een klein vermoeden gehad van een niet al te beste koppakking, dus wordt bij deze dan ook duidelijk. Kan ik gelijk zien hoe de boel er van binnen uitziet. Lijkt me erg leuk!<div></div>
Moderators: Jerry Stam