Ontwateren benzinesysteem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2007 21:48 #1059961
door V700 register
Ontwateren benzinesysteem is gemaakt door V700 register
Hallo allen,
Alweer in het kader van het tot sneller leven wekken van mijn nieuwe/tijdelijke '94 940 de volgende fase: het benzinesysteem.
Na de injectoren met een Wynn's-goedje succesvol te hebben gereinigd, wil ik nu het hele benzinesysteem nalopen. De auto had volgens mij héél lang niet meer op benzine gelopen, gezien de totale sputteringen, enorm onregelmatig stationair lopen, en de verroeste benzinedop...
Pas de tank vrijwel leeg gereden (72 liter getankt nadat hij iets begon in te houden qua leegzijn; 1e verbruikmeting 1:10,5 met o.a. 2 uur hogesnelheidsautobahn (en Wynn's kerosine paars), 2e 1:9,2 met nog iets hoger autobahngedrag (en Wynn's superkerosine zwart)).
Daarna lekte er nét voor het benzinefilter echter benzine uit de toevoerleiding. Niet veel, maar zo elke drie seconden een druppel. Nu heb ik al een nieuw benzinefilter in huis die ik er tussen ga zetten, maar er zit bij mijn '94 940 Polar een soort tussenbakje net vóórdat de leiding het filter ingaat; een soort rond klein filterhuisje. Dit zit aan elkaar met metaalgevlochten flexibele leiding. Eerste nacht lekken was pure benzine, de tweede nacht echter was het voornamelijk veel ondoorzichtig witte vloeistof die eruit kwam.
Dus wil ik graag het totale benzinesysteem ontwateren. In Haynes vond ik wel de toegang naar de benzinetank met vlotter/pomp/gaasfilter, maar weet iemand hoe dat zit bij een sedan?
En verder nog tips, afgezien van milieu?
Laat jullie weten hoe en wat!
Dré
Alweer in het kader van het tot sneller leven wekken van mijn nieuwe/tijdelijke '94 940 de volgende fase: het benzinesysteem.
Na de injectoren met een Wynn's-goedje succesvol te hebben gereinigd, wil ik nu het hele benzinesysteem nalopen. De auto had volgens mij héél lang niet meer op benzine gelopen, gezien de totale sputteringen, enorm onregelmatig stationair lopen, en de verroeste benzinedop...
Pas de tank vrijwel leeg gereden (72 liter getankt nadat hij iets begon in te houden qua leegzijn; 1e verbruikmeting 1:10,5 met o.a. 2 uur hogesnelheidsautobahn (en Wynn's kerosine paars), 2e 1:9,2 met nog iets hoger autobahngedrag (en Wynn's superkerosine zwart)).
Daarna lekte er nét voor het benzinefilter echter benzine uit de toevoerleiding. Niet veel, maar zo elke drie seconden een druppel. Nu heb ik al een nieuw benzinefilter in huis die ik er tussen ga zetten, maar er zit bij mijn '94 940 Polar een soort tussenbakje net vóórdat de leiding het filter ingaat; een soort rond klein filterhuisje. Dit zit aan elkaar met metaalgevlochten flexibele leiding. Eerste nacht lekken was pure benzine, de tweede nacht echter was het voornamelijk veel ondoorzichtig witte vloeistof die eruit kwam.
Dus wil ik graag het totale benzinesysteem ontwateren. In Haynes vond ik wel de toegang naar de benzinetank met vlotter/pomp/gaasfilter, maar weet iemand hoe dat zit bij een sedan?
En verder nog tips, afgezien van milieu?
Laat jullie weten hoe en wat!
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2007 22:06 #1165064
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iemand een tip?
Hallo weer,
Ik ga er morgen mee bezig. Vandaag de tank weer bijna leeg gereden en er 8 liter ingetankt. En weer na een stukje rijden wit/doorzichtige vloeistof, in ieder geval geen/te weinig benzine. Nu heb ik van de sloop een andere benzinepomp voor naast het filter dus die ga ik morgen beiden vervangen. Graag wil ik zeker weten dat er geen ander vocht meer in de benzinetank zit (behalve benzine natuurlijk). Maar leegzuigen van de aanvoerleiding zal denk ik niet gaan vanwege de hoofdpomp, en aangezien ik een sedan op LPG rijd, kan ik niet (makkelijk) bij de hoofdpomp en het filterroostertje in de tank.
Hoe krijg ik het vocht uit de tank? Tips, tips!
Benvindingen zijn hoop ik morgenavond hier te lezen!
Dré
Ik ga er morgen mee bezig. Vandaag de tank weer bijna leeg gereden en er 8 liter ingetankt. En weer na een stukje rijden wit/doorzichtige vloeistof, in ieder geval geen/te weinig benzine. Nu heb ik van de sloop een andere benzinepomp voor naast het filter dus die ga ik morgen beiden vervangen. Graag wil ik zeker weten dat er geen ander vocht meer in de benzinetank zit (behalve benzine natuurlijk). Maar leegzuigen van de aanvoerleiding zal denk ik niet gaan vanwege de hoofdpomp, en aangezien ik een sedan op LPG rijd, kan ik niet (makkelijk) bij de hoofdpomp en het filterroostertje in de tank.
Hoe krijg ik het vocht uit de tank? Tips, tips!
Benvindingen zijn hoop ik morgenavond hier te lezen!
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2007 11:42 #1165115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf geen ervaring mee
maar misschien dat dit werkt:
Als ik het goed heb zit er een pomp in de tank en een tweede onder de auto, in een rek naast het benzinefilter.
Kun je niet domweg de brandstofleiding net voor dat rek afkoppelen van filter of pomp? (Ik weet zo even niet waar de leiding het eerst op aansluit)Als je dan de auto op contact zet (niet starten) gaan de brandstofpompen aan de slag. Dat zou moeten betekenen dat de pomp in de tank probeert de brandstofleiding onder druk te zetten. Dat lukt niet, want die heb je losgemaakt. Dus blijft ie pompen. En aangezien benzine drijft op water en de pick-up van de pomp onderin de tank zit zal ie dan dus water/witte smurrie blijven pompen, dat kun je dan vanuit die leiding netjes opvangen.Zodra er alleen nog benzine uit komt, of helemaal niets meer is je tank (vrijwel) vrij van water, respectievelijk helemaal leeg. Brandstofleiding weer vastmaken (wel gelijk het filter vervangen, dat was je toch al van plan) en je bent klaar.
 
Vraag aan de kenners: gaat dit werken, of sla ik de plank nu helemaal mis?
 
 
Oh ja, hou een spuitbusje tectyl of iets dergelijks paraat. Benzine lost de tectyllaag op de bodem van je auto op. Belangrijk!! : controleer goed of de brandstofleiding niet meer lekt als je klaar bent.
 
Als ik het goed heb zit er een pomp in de tank en een tweede onder de auto, in een rek naast het benzinefilter.
Kun je niet domweg de brandstofleiding net voor dat rek afkoppelen van filter of pomp? (Ik weet zo even niet waar de leiding het eerst op aansluit)Als je dan de auto op contact zet (niet starten) gaan de brandstofpompen aan de slag. Dat zou moeten betekenen dat de pomp in de tank probeert de brandstofleiding onder druk te zetten. Dat lukt niet, want die heb je losgemaakt. Dus blijft ie pompen. En aangezien benzine drijft op water en de pick-up van de pomp onderin de tank zit zal ie dan dus water/witte smurrie blijven pompen, dat kun je dan vanuit die leiding netjes opvangen.Zodra er alleen nog benzine uit komt, of helemaal niets meer is je tank (vrijwel) vrij van water, respectievelijk helemaal leeg. Brandstofleiding weer vastmaken (wel gelijk het filter vervangen, dat was je toch al van plan) en je bent klaar.
 
Vraag aan de kenners: gaat dit werken, of sla ik de plank nu helemaal mis?
 
 
Oh ja, hou een spuitbusje tectyl of iets dergelijks paraat. Benzine lost de tectyllaag op de bodem van je auto op. Belangrijk!! : controleer goed of de brandstofleiding niet meer lekt als je klaar bent.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2007 21:26 #1165135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Antoine,
vandaag
Hé Antoine,
vandaag inderdaad geknutseld, het was toch lekker weer (en de hele tijd zo'n merkwaardige benzinelucht rond de auto is ook niet alles). Ziehier hoe en wat:
Als eerste de aanvoerleiding vanaf de tank losgekoppeld: groene vloeistof, dus benzine. Zakje om de leiding tegen lekken (alhoewel de tank niet blijft leeglopen want er zit een pomp in).
Toen de leiding na het filter losgekoppeld. En daar kwam dus alleen maar 'water' uit. Het oude benzinefilter zat er vol mee en ook de pomp onder de auto (naast het filter) wist van wanten. Als laatste de leiding van filter naar motorruimte doorgeblazen (vanaf de motorruimte) en toen maar es gekeken hoe en wat. Bleek dat er in de pomp ook een filterroostertje zit, en dat had zijn werk goed gedaan want er zat aardig wat bij elkaar gekoekte roestsmurrie voor. Ik denk dat ongeveer éénderde geblokkeerd was! Gelukkig had ik van de sloop een andere pomp meegenomen, en ik heb daarna alles weer gemonteerd, mét nieuw filter, en een ander stukje benzineslang van tankleiding (nee, niet de 940-chauffeur) naar pomp. Bij die onder mijn 940 zat er een soort membraan tussen (geen uitloop, alleen in de leiding) en bij het stukje leiding van de sloop zat er een 'Frans ventiel' zoals bij een fiets. Om later te kunnen aftappen vóór de pomp misschien?
Hij liep meteen goed regelmatig stationair, zo rond de 800 toeren.
Affijn, klusje geklaard, zekering 1 en 13 er een tijdje uitgehaald (Belgische reset (Sorry Wolwo)), volgetankt, en nu het verbruik maar es meten.
Ben benieuwd!
Dré
vandaag inderdaad geknutseld, het was toch lekker weer (en de hele tijd zo'n merkwaardige benzinelucht rond de auto is ook niet alles). Ziehier hoe en wat:
Als eerste de aanvoerleiding vanaf de tank losgekoppeld: groene vloeistof, dus benzine. Zakje om de leiding tegen lekken (alhoewel de tank niet blijft leeglopen want er zit een pomp in).
Toen de leiding na het filter losgekoppeld. En daar kwam dus alleen maar 'water' uit. Het oude benzinefilter zat er vol mee en ook de pomp onder de auto (naast het filter) wist van wanten. Als laatste de leiding van filter naar motorruimte doorgeblazen (vanaf de motorruimte) en toen maar es gekeken hoe en wat. Bleek dat er in de pomp ook een filterroostertje zit, en dat had zijn werk goed gedaan want er zat aardig wat bij elkaar gekoekte roestsmurrie voor. Ik denk dat ongeveer éénderde geblokkeerd was! Gelukkig had ik van de sloop een andere pomp meegenomen, en ik heb daarna alles weer gemonteerd, mét nieuw filter, en een ander stukje benzineslang van tankleiding (nee, niet de 940-chauffeur) naar pomp. Bij die onder mijn 940 zat er een soort membraan tussen (geen uitloop, alleen in de leiding) en bij het stukje leiding van de sloop zat er een 'Frans ventiel' zoals bij een fiets. Om later te kunnen aftappen vóór de pomp misschien?
Hij liep meteen goed regelmatig stationair, zo rond de 800 toeren.
Affijn, klusje geklaard, zekering 1 en 13 er een tijdje uitgehaald (Belgische reset (Sorry Wolwo)), volgetankt, en nu het verbruik maar es meten.
Ben benieuwd!
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam