Compressie B280E
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2007 19:37 #1059903
door V700 register
Compressie B280E is gemaakt door V700 register
Beste Volvotics,
Kan iemand mij vertellen wat de gemeten compressie moet zijn van een B280E?
De compressie ratio is 10,5:1, maar wat zou dat aan Bar moeten opleveren op de compressie meter volgens de specs?
Ik meet op alle 6 de cylinders ongeveer 14 Bar.
Bij voorbaat dank
Bert Stolker

Kan iemand mij vertellen wat de gemeten compressie moet zijn van een B280E?
De compressie ratio is 10,5:1, maar wat zou dat aan Bar moeten opleveren op de compressie meter volgens de specs?
Ik meet op alle 6 de cylinders ongeveer 14 Bar.
Bij voorbaat dank
Bert Stolker

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2007 00:31 #1165039
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat je meet is de
Wat je meet is de dynamische compressieratio. Naast de statische CR speelt hierin de nokkenasontwerp en timing een grote rol.
14 lijkt me keurig, zeker omdat ze op alle 6 de cilinders ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Meestal is de variatie tussen verschillende cilinders onderling een indicatie dat het blok slechter aan het worden is. (bv 2 of 3 cil rond de 14, 2 rond de 12,5 en een rond de 11, zo'n motor is een end heen) Dat is hier niet het geval.
Lijkt mij een gezond blokkie! (zuigerveren + boringen + klep/klepzetel afdichtingen)
Je kan ook nog eens beoordelen hoe hard de (warme) motor bij stationair blaast uit de olievuldop (dat is de carterdruk) hoe harder het blok blaast, hoe meer blow-by je langs de zuigerveren hebt. Blow-by = langs de zuigerveren weglekkende compressiedruk.
14 lijkt me keurig, zeker omdat ze op alle 6 de cilinders ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Meestal is de variatie tussen verschillende cilinders onderling een indicatie dat het blok slechter aan het worden is. (bv 2 of 3 cil rond de 14, 2 rond de 12,5 en een rond de 11, zo'n motor is een end heen) Dat is hier niet het geval.
Lijkt mij een gezond blokkie! (zuigerveren + boringen + klep/klepzetel afdichtingen)
Je kan ook nog eens beoordelen hoe hard de (warme) motor bij stationair blaast uit de olievuldop (dat is de carterdruk) hoe harder het blok blaast, hoe meer blow-by je langs de zuigerveren hebt. Blow-by = langs de zuigerveren weglekkende compressiedruk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2007 13:51 #1165118
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jiggle?
Dat is toch de 'Jiggle-test'?JanV schreef : Je kan ook nog eens beoordelen hoe hard de (warme) motor bij stationair blaast uit de olievuldop (dat is de carterdruk) hoe harder het blok blaast, hoe meer blow-by je langs de zuigerveren hebt.
Moderators: Jerry Stam