Koelvloeistof aftappen uit motorblok
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2007 02:06 #1059892
door V700 register
Koelvloeistof aftappen uit motorblok is gemaakt door V700 register
Hallo allen,
Ben druk bezig m'n één maand in mijn bezit zijnde (2e) 940 '94 weer een beetje soepel te laten accelereren (linkje volgt nog naar een andere pagina), en wil nu het koelsysteem van de B230FB eens helemaal schoonmaken en nieuw vullen. Radiator leeg en doorspoelen is goed gelukt (nieuwe radiator met zwart water...), en volgens Haynes kun je het blok zelf makkelijk doorspoelen door de aftapplug van het motorblok te verwijderen en via de thermostaat te spoelen.
Alleen: waar zit die koelvloeistof-uit-het-motorblok-aftapplug?
Heb na het radiatorspoelen gevuld met leidingwater (tijdelijk, totaan de totale spoelbeurt); na stationair draaien was het expansievat gevuld met brandschoon water, maar na flink motorgebruik (lees "Autobahn") is het water een beetje troebel. Dus helemáál doorspoelen lijkt me een slim plan.
Iemand?
Dré
Ben druk bezig m'n één maand in mijn bezit zijnde (2e) 940 '94 weer een beetje soepel te laten accelereren (linkje volgt nog naar een andere pagina), en wil nu het koelsysteem van de B230FB eens helemaal schoonmaken en nieuw vullen. Radiator leeg en doorspoelen is goed gelukt (nieuwe radiator met zwart water...), en volgens Haynes kun je het blok zelf makkelijk doorspoelen door de aftapplug van het motorblok te verwijderen en via de thermostaat te spoelen.
Alleen: waar zit die koelvloeistof-uit-het-motorblok-aftapplug?
Heb na het radiatorspoelen gevuld met leidingwater (tijdelijk, totaan de totale spoelbeurt); na stationair draaien was het expansievat gevuld met brandschoon water, maar na flink motorgebruik (lees "Autobahn") is het water een beetje troebel. Dus helemáál doorspoelen lijkt me een slim plan.
Iemand?
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2007 21:06 #1164781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je hem vind meld het dan
Dré,
 
Als je een plug vindt in het blok ben ik benieuwd waar ie zit, voor zover ik weet zit er wel eens een plug onder in de radiateur, maar ook niet bij allemaal, het gemakkelijkst vind ik altijd om gewoon de onderste waterslang los te draaien en eraf te halen, wel een fatsoenlijke bak eronder zetten anders ligt alles ernaast. Als je hem wilt doorspoelen, er is een cleaner van wynn's voor dat werk, je gooit het erin je doet gewoon wat op het blikje of flesje staat en je weet niet wat voor bende er allemaal uit je motorblok komt.
 
Groeten,
Co
 
Als je een plug vindt in het blok ben ik benieuwd waar ie zit, voor zover ik weet zit er wel eens een plug onder in de radiateur, maar ook niet bij allemaal, het gemakkelijkst vind ik altijd om gewoon de onderste waterslang los te draaien en eraf te halen, wel een fatsoenlijke bak eronder zetten anders ligt alles ernaast. Als je hem wilt doorspoelen, er is een cleaner van wynn's voor dat werk, je gooit het erin je doet gewoon wat op het blikje of flesje staat en je weet niet wat voor bende er allemaal uit je motorblok komt.
 
Groeten,
Co
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2007 21:22 #1164785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk, dat cleanerding van
Kijk, dat cleanerding van Wynn's zocht ik dus. Ben zelf errug tevreden over de benzine-injectorenreiniger van Wynn's, en ik wilde -vóór ik er gewone koelvloeistof in ging gooien- eigenlijk nog een reiniger doorheenjassen. Dat gaat nu dus wel lukken.
Vond overigens ergens anders een draadje (eerder gelezen, maar kon 'm niet meer vinden) waarin schrijft dat er onder het inlaatspruitstuk een aftapplug zit. Maar iemand anders schreef ook al datr je het blok gewoon door kunt spoelen vanaf de onderste radiatoruitlaat naar boven bij de thermostaat.
Zal het linkje hier nog 'es plaatsen, of zoek op 'motorblok aftappen'.
Dank voor je cleaner-tip, die gaat er eerdaags doorheen!
Dré
Vond overigens ergens anders een draadje (eerder gelezen, maar kon 'm niet meer vinden) waarin schrijft dat er onder het inlaatspruitstuk een aftapplug zit. Maar iemand anders schreef ook al datr je het blok gewoon door kunt spoelen vanaf de onderste radiatoruitlaat naar boven bij de thermostaat.
Zal het linkje hier nog 'es plaatsen, of zoek op 'motorblok aftappen'.
Dank voor je cleaner-tip, die gaat er eerdaags doorheen!
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-04-2007 22:14 #1164788
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic de plug zit aan de passagierszijde
in je onderblok, als je tenminste geen turbo hebt, dan zit er onder het uitlaat-spruitstuk een 13 mm plug, op ongeveer 1/3 van de onderkant als ik me goed herinner. Hij zit aan de zijkant terhoogte van de 4e cilinder (die het dichtst bij de verdeelkap zit).
En als je een turbo hebt is het nog makkelijker, dan zit er een koperen aftapplugje (10mm) aan het U-buisje dat van de oliekoeler komt. Dat zit onderaan de houder waar het oliefilter inzit.
Ik heb vandaag op de sleuteldag het systeem leeggehaald door eerst hier af te tappen, daarna de onderste radiatorslang los te maken op het motorblok. Dan de slang die op het radiatorhuis zit. Radiator eruit, dan huis weer terugplaatsen en in de radiatorslang blazen terwijl de kachelkraan openstaat. Dan loopt er ineens veel vloeistof via de onderste aftapplug uit, dat komt dan achter het dashboard vandaan, waar de binnenradiator zit.
Er ging bij mij na afloop ruim 7 liter in, en volgens Haynes zit er 8,5 liter in het systeem. Dus ik heb nog ergens een dikke liter achter gelaten.
Als de zaak erg vies is, is het slim om telkens met schoon kraanwater te vullen en een stuk te rijden en dan weer (na afkoeling) leeg te laten lopen. Dan weer vullen met water (pas op met temperatuurverschillen met het motorblok) en daarna weer rijden en leeg laten lopen. Dit net zolang totdat de vloeistof die eruitkomt helder is.
Oh ja en vergeet je expansievat niet los te halen en te reinigen, ik heb het met remmenreiniger afgewisseld met heet water een heel stuk schoner gekregen. Misschien is soda ook een goed idee of anders azijn. Of alles na elkaar. Maakt niet uit als het maar schoon wordt.
Succes!
En als je een turbo hebt is het nog makkelijker, dan zit er een koperen aftapplugje (10mm) aan het U-buisje dat van de oliekoeler komt. Dat zit onderaan de houder waar het oliefilter inzit.
Ik heb vandaag op de sleuteldag het systeem leeggehaald door eerst hier af te tappen, daarna de onderste radiatorslang los te maken op het motorblok. Dan de slang die op het radiatorhuis zit. Radiator eruit, dan huis weer terugplaatsen en in de radiatorslang blazen terwijl de kachelkraan openstaat. Dan loopt er ineens veel vloeistof via de onderste aftapplug uit, dat komt dan achter het dashboard vandaan, waar de binnenradiator zit.
Er ging bij mij na afloop ruim 7 liter in, en volgens Haynes zit er 8,5 liter in het systeem. Dus ik heb nog ergens een dikke liter achter gelaten.
Als de zaak erg vies is, is het slim om telkens met schoon kraanwater te vullen en een stuk te rijden en dan weer (na afkoeling) leeg te laten lopen. Dan weer vullen met water (pas op met temperatuurverschillen met het motorblok) en daarna weer rijden en leeg laten lopen. Dit net zolang totdat de vloeistof die eruitkomt helder is.
Oh ja en vergeet je expansievat niet los te halen en te reinigen, ik heb het met remmenreiniger afgewisseld met heet water een heel stuk schoner gekregen. Misschien is soda ook een goed idee of anders azijn. Of alles na elkaar. Maakt niet uit als het maar schoon wordt.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2007 16:55 #1164905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Ik heb het precies zo gedaan als Ton-Herman omschrijft. Helaas zonder koperen aftapplugje. Want dan had ik een turbo gehad. In mijn geval ging/gaat het om een B230F.
Snap alleen niet waarom je daar met de Haynes niet uit bent gekomen. Ik heb het zelf aan de hand van de Haynes gevonden, al herinner ik me dat de tekening niet super duidelijk is. Even goed kijken, dan zie je de plug zitten. Een stukje omlaag onder het spruitstuk van de vierde cilinder.
Snap alleen niet waarom je daar met de Haynes niet uit bent gekomen. Ik heb het zelf aan de hand van de Haynes gevonden, al herinner ik me dat de tekening niet super duidelijk is. Even goed kijken, dan zie je de plug zitten. Een stukje omlaag onder het spruitstuk van de vierde cilinder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2007 21:27 #1165028
door V700 register
Maar zag vanmiddag dat het ook gewoon in het boekje van de auto staat! Tekeningetje met in het rood de vul- en leeglooppunten gemarkeerd. Oen die ik ben!
Heb overigens vandaag Wynn's gekocht, dus morgen of overmorgen maar 'es doorspoelen.
Tot later,
Dré
Beantwoord door V700 register in topic Staat zelfs in het boekje dat bij de auto hoort.
Nou, bij Haynes staan de bij elkaar horende zaken nog wel eens ergens anders. Zo staat de vulling van het koelsysteem alleen bij het hoofdstuk 'regelmatig onderhoud', en niet bij het hoofdstuk 'koelsysteem' (o.i.d.).KMvrtr schreef : ...
Snap alleen niet waarom je daar met de Haynes niet uit bent gekomen. Ik heb het zelf aan de hand van de Haynes gevonden, ...
Maar zag vanmiddag dat het ook gewoon in het boekje van de auto staat! Tekeningetje met in het rood de vul- en leeglooppunten gemarkeerd. Oen die ik ben!
Heb overigens vandaag Wynn's gekocht, dus morgen of overmorgen maar 'es doorspoelen.
Tot later,
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam