Motor verbruikt ineens veel olie....

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2007 15:58 #1058869 door Marco
Motor verbruikt ineens veel olie.... is gemaakt door Marco
Echt balen. Twee week geleden heb ik mijn 960 (b6304f1) een beurt gegeven. Bij het wisselen van de bougies bleek die van de vijfde cilinder vast te zitten. Ben zelf altijd enorm secuur bij het indraaien van bougies. Gedoseerde hoeveelheid kopervet, vastdraaien niet op de gok, maar op 90 graden indien nieuw en 30 graden indien gebruikte afdichtring, etc. Draait één keer iemand anders de boel er in krijg je dit. Het betere natte bilspleten werk zullen we maar zeggen.Goed, met beleid de bougie in kleine stapjes losgedraaid en hierna het draad met een tap opgefrist. Hierbij ook nog gecontroleerd of er metaalschilfers in de cilinderruimte waren gevallen. Kon echter niets vinden. Alles leek te zijn blijven hangen in de inkepingen van het met kopervet ingesmeerde MidLock tapje.Nu bleek ik gisteren echter ruim driekwart liter olie verbruikt te hebben (10w40) op ongeveer 1100 kilometer. Dit lag altijd rond de 1 op 8000. Dus blok nagelopen op externe lekkages. Dit was niet waarschijnlijk aangezien ik in augustus vorig jaar alle keerringen heb vervangen. Dan maar alle bougies er weer uit en de cilinders controleren. De bougies zijn allemaal mooi licht bruin/grijs van kleur. Alle zuigervlakken mooi droog en blauw/zwart van kleur behalve, juist ja, de zuiger van de vijfde cilinder. Is dus ook blauw/zwart maar dan vettig. Aan een olielekkage via de koppakking denk ik niet direct. Er bevindt zich geen olie in het koelwater en meestal wordt de cilinder juist helder en schoon bij dit euvel. Mogelijk dat er dus toch door metaalschilfers beschadigingen in de cilinderwand zijn opgetreden en er nu dus olie wordt verstookt? Heb nog gekeken of hij walmt, bij koude motor komt er enigszins licht grijze/blauwe rook uit. Als de boel eenmaal op temperatuur is na een aantal kilometers is de rook geheel afwezig. Kan er niet echt een geur aan toekennen, behalve dan die van LPG bij stilstaand gas geven.Heeft iemand nog andere ideeën en wat is wijsheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2007 16:10 #1159434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie verbruik
Ergens lijkt het erop dat de ijzerslijpsels toch aan het schrapen zijn gegaan in de 5e cilinder.
Maar over dat olie peilen toch even een opmerking: peil de olie nog een keer met warme motor en vul eventueel bij. Doe dat na 1000 km nog een keer op exact dezelfde wijze. Dus weer op dezelfde plek met dezelfde motortemperatuur als voor die 1000 km.
Dan heb je een beter beeld van het olieverbruik, lijkt me.
Ik dacht ook nog dat de uitlaat bij olieverbruik vettig gaat worden. Je kunt dus eens iets in de uitlaat steken en dan beoordelen op oliesporen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2007 18:36 #1159447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb sterk de twijfel of
ik heb sterk de twijfel of dat komt door het bougieprobleem. De kop is van aluminium, als je de draad kapot draait zal dat het draad in het alu van de kop zijn, de draad van de stalen bougie zal heel blijven. De zuigerveer en zuigerwand zijn ook van staal, dat is knetterhard vergeleken bij dat zachte alu
Als er alu schilfers in de verbrandingskamer zijn gekomen verwacht ik  niet dat die veel schade hebben kunnen aanrichten, aluminium is licht en zacht, grote kans dat die kleine schilfers er via de uitlaatkleppen gewoon uitgeperst zijn.
Wat wel een probleem kan veroorzaken is isolatie-porselein (van de neus van een bougie) als deze kapot breekt kunnen er brokken van in de verbrandingskamer vallen en dat materiaal is echt heel erg hard... en kan gaan schuren, klem komen te zitten tussen zuiger en cilwand, etc. Zelfde geldt voor zand. (tooltip: blaas voor je de bougies eruit draait even met perslucht het zand rondom de bougie weg.)
Ik zou een compressietest laten doen en de cilinders met elkaar laten vergelijken, als die ene cilinder inderdaad slecht is zal dat uit duidelijk lagere waardes wel blijken.
koppakking doorslag kan je op diverse manieren hebben:
- van water naar verbrandingsruimte > schone bougies, witte rookgordijnen, overdruk en uitlaatgas in koelsysteem
- van water naar oliekanaal > niet zichtbaar aan bougie, geen rookontwikkeling, water in olie + olie in water: mayonaise
van oliekanaal naar verbrandingsruimte > vette bougies, vette uitlaat, blauwe rookgordijnen, water schoon, olieverbruik hoog 
- van verbrandingsruimte naar verbrandingsruimte > nergens aan te zien, vermogensverlies, mogelijk vreemde lambda-waardes, onregelmatig draaiende motor, afwijkend motorgeluid, meestal veroorzaakt door detonatie(drukpieken)
- van waterkanaal naar buiten > waterverlies tussen kop en blok, zeldzaam
- van oliekanaal naar buiten > olieverlies tussen kop en blok, zeer zeldzaam,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2007 18:37 #1159448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic metaalschilfers
Hoi Marco,

dat metaalspliters van de aluminium kop in je gietijzeren blok ineens zo'n schade aanrichte, kan ik mij niet voorstellen...
Peter 

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2007 01:00 #1159492 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Dank voor de reacties
Toen ik zaterdag het olieverbruik constateerde was ik met name weer geïrriteerd net zoals twee weken daarvoor toen ik de vastgelopen bougie ontdekte. Het bekende “heb ik weer” gevoel. In het verleden heb ik al vaker van doen gehad met minuscule aluminium reststandjes in een cilinder en dit werd eigenlijk altijd weggeblazen via het uitlaatkanaal. Zittend op de bank laat ik dan verschillende scenario’s de revue passeren en enige reflectie is dan een welkom aanvulling. Zoals ik al zei, dank hiervoor. Dat het verhoogde olieverbruik op aluminiumschilfers kan worden teruggevoerd lijkt mij nu ook minder plausibel. De porseleinen isolatie van de bougie was een aannemelijkere kandidaat geweest. De oude bougie heb ik echter nauwkeurig gecontroleerd en afgezien van wat achtergebleven aluminium draad uit de kop was hier niets afwijkends aan te zien. Compressie testen is nog een goede stap en dit ga ik dan ook nog doen. Een lekke koppakking kan natuurlijk altijd. Hoe raak ik echter driekwart liter olie kwijt zonder verdere sporen, afgezien dan van de vette cilinder. Zou ook verwachten dat er koelvloeistof verlies dan wel vervuiling zou optreden. De vijfde bougie is en was verder ook niet verkleurd (slaat dan vaak wit uit). Maar ook dit ga ik testen middels afpersen en tevens meten van eventuele aanwezige verbrandingsgassen in de koelvloeistof. Dan nog even iets over het meten van olieverbruik. Correct me if i´m wrong. Nauwkeurig meten kan volgens mij nadat de olie op bedrijfstemperatuur is geweest en de motor 15 minuten is uitgeschakeld, op een vlakke ondergrond. Wat ik bij deze auto altijd doe is het niveau aflezen op één van de cijfers die op de peilstok staan. Als ik bijvoorbeeld olie verwissel in de garage vul ik hem af volgens de afgegeven cijfers, 5,7 liter geloof ik bij vervanging inclusief filter. Eenmaal thuis aangekomen meet ik dan na en vul indien nodig bij en onthoud het cijfer waarop het peil ligt. Nu moest ik dus 750 ml bijvullen om op cijfer 4 uit te komen. Dit is ongeveer op drie vierde tussen min en max. Nadat ik heb bijgevuld zal ik deze week het verbruik secuur proberen bij te houden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC