Afstelling CIS klep?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 12:03 #1057666
door V700 register
Afstelling CIS klep? is gemaakt door V700 register
Sinds kort heb ik met een koude motor (B230FK G3) wat problemen in het laag toeren bereik.
Starten geen probleem, stationair onrustig, maar blijft lopen. Maar wanneer ik gas geef begint de motor te hikken, en stort het toerental in.De uitlaatgassen ruiken sterk naar pure benzine.
Na zo'n 50 - 100 meter gereden te hebben is het probleem over.
Ik heb reeds de verdelerkap en bogies vervangen, en gisteren heb ik de CIS klep gereinigd. Hierbij viel mij op dat er een afstel schroef aanwezig is voor de ruststand van de klep intestellen. Nu heb ik het idee dat het fixatielak op deze afstelling er niet voor niets zit, dus normaal zal aar niet aan gedraaid hoeven worden,... maar wat mij opviel is dat de klep zover dicht loopt dat er aan de achterzijde van de klep weer een luchtspleet onstaat. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel?
Daarnaast heb ik een K&N luchtfilter. In de luchtfilter behuizing is een extra poort aangebracht welke direct koude lucht van buiten aanzuigd. Kan de temperatuur van deze koude lucht er voor zorgen dat de motor koud onrustig loopt?
Begin januari gaan wij naar oosterijk, en ik wil dit probleem graag voordien verholpen hebben.
Andre 940 B230FK G3
Starten geen probleem, stationair onrustig, maar blijft lopen. Maar wanneer ik gas geef begint de motor te hikken, en stort het toerental in.De uitlaatgassen ruiken sterk naar pure benzine.
Na zo'n 50 - 100 meter gereden te hebben is het probleem over.
Ik heb reeds de verdelerkap en bogies vervangen, en gisteren heb ik de CIS klep gereinigd. Hierbij viel mij op dat er een afstel schroef aanwezig is voor de ruststand van de klep intestellen. Nu heb ik het idee dat het fixatielak op deze afstelling er niet voor niets zit, dus normaal zal aar niet aan gedraaid hoeven worden,... maar wat mij opviel is dat de klep zover dicht loopt dat er aan de achterzijde van de klep weer een luchtspleet onstaat. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel?
Daarnaast heb ik een K&N luchtfilter. In de luchtfilter behuizing is een extra poort aangebracht welke direct koude lucht van buiten aanzuigd. Kan de temperatuur van deze koude lucht er voor zorgen dat de motor koud onrustig loopt?
Begin januari gaan wij naar oosterijk, en ik wil dit probleem graag voordien verholpen hebben.
Andre 940 B230FK G3
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 12:48 #1152243
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal.
Beide door jouw genoemde zaken zijn normaal, bij mijn weten.
De CIS klep (klik maar eens op het vraagtekentje erachter) hoort in rust een beetje open te staan. Bij mij zit er een spleet van ongeveer 1mm a 1,5 mm in rust. De uitleg bij het vraagteken zou je moeten verduidelijken hoe de CIS-klep werkt.
De extra luchthapper, heb ik ook, als ie tenminste aan het luchtfilterhuis vast zit. Een groot gat in je luchtfilterhuis kan volgens mij niet de bedoeling zijn, maar dat bedoel je volgens mij ook niet.
De buis hangt, staand voor de auto, aan de linkerkant een beetje schuin naar beneden.Er zit een alu-buis aan die van het blok (uitlaat-kant) af komt. Deze buis zorgt voor warme lucht toevoer, hoort er ook te zitten.
De CIS klep (klik maar eens op het vraagtekentje erachter) hoort in rust een beetje open te staan. Bij mij zit er een spleet van ongeveer 1mm a 1,5 mm in rust. De uitleg bij het vraagteken zou je moeten verduidelijken hoe de CIS-klep werkt.
De extra luchthapper, heb ik ook, als ie tenminste aan het luchtfilterhuis vast zit. Een groot gat in je luchtfilterhuis kan volgens mij niet de bedoeling zijn, maar dat bedoel je volgens mij ook niet.
De buis hangt, staand voor de auto, aan de linkerkant een beetje schuin naar beneden.Er zit een alu-buis aan die van het blok (uitlaat-kant) af komt. Deze buis zorgt voor warme lucht toevoer, hoort er ook te zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 13:30 #1152244
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsteking
Ik denk bij nader inzin ook niet dat de CIS klep de oorzaak zal zijn. dit omdat de motor stationair blijft lopen. Daarbij komt dat zojuist het labda sonde lampje is gaan branden. Deze brandde trouwens ook direct na het vervangen van de verdelerkap en bougies. Toe heb ik ze gereset met het loshalen van zekering 1, 11 en kontakt aan/uit. Wellicht toch een oorzaakt in de onsteking of injectie systeem. Volgens mij is er nog ergens een draadje over een labda lampje welke om de twee weken ging branden.
ps. mijn luchtfilter box heeft standaard alleen een inlaat aan de binnenscherm zijde. De inlaat aan de motorzijde was afgedopt. Deze loopt nu met een alubuis omlaag, en in de carterbeschermplaat zit nu een luchthapper (naar achteren gericht) met groffilter, zodat de rijwind er niet direct allerlei rotzooi in kan blazen.Voor de zekerheid zal ik deze vandaag afdoppen.
Groet,
Andre
ps. mijn luchtfilter box heeft standaard alleen een inlaat aan de binnenscherm zijde. De inlaat aan de motorzijde was afgedopt. Deze loopt nu met een alubuis omlaag, en in de carterbeschermplaat zit nu een luchthapper (naar achteren gericht) met groffilter, zodat de rijwind er niet direct allerlei rotzooi in kan blazen.Voor de zekerheid zal ik deze vandaag afdoppen.
Groet,
Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 14:10 #1152248
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als we het over hetzelfde hebben.....
Zou ik hem lekker open laten.
Ik had hem ook dichtgemaakt, zodat er dus alleen warme lucht vanaf het blok mijn filter in kwam(via de alu-buis), maar het verbruik schoot van 1 op 8 naar 1 op 6.
Hier kwam ik drie weken terug achter en sindsdien rijd ik weer lekker 600 kilometers met een volle tank, 75 liters gas.
Ik had hem ook dichtgemaakt, zodat er dus alleen warme lucht vanaf het blok mijn filter in kwam(via de alu-buis), maar het verbruik schoot van 1 op 8 naar 1 op 6.
Hier kwam ik drie weken terug achter en sindsdien rijd ik weer lekker 600 kilometers met een volle tank, 75 liters gas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 14:59 #1152251
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voortgang
Inderdaad, ook met afgedopte (extra)luchtinlaat blijft het probleem. Na 5 km brandde hel labda sonde lampje alweer. Op benzine blijft het probleem uit.
Wat ik nu gaat proberen is de aansluiting welke gemaakt is tussen labdasonde en de gascomputer. Deze aansluiting is met niet afgeschermde draad gemaakt. en loopt langs de verdeler kap ed. Dat zou bij mij verklaren dat dit probleem met de labdasonde lamp onstaan is na het vervangen van de verdelerkap. Ik ga de aansluiting kontroleren. misschien door het rommelen aan de bedrading, of het verleggen van de bedrading dat deze of slechte verbinding maakt, of storingen op pikt. Ik ga eerst met de afscherming van een standaard coax kabel om deze draad aanbrengen, en aan 1 zijde aan massa leggen. Ook ga ik de aansluiting kontroleren. Ik hou jullie op de hoogte. Ik heb trouwens gezien dat er vandaag een soort gelijkt probleem gepost is.
 
Andre
Wat ik nu gaat proberen is de aansluiting welke gemaakt is tussen labdasonde en de gascomputer. Deze aansluiting is met niet afgeschermde draad gemaakt. en loopt langs de verdeler kap ed. Dat zou bij mij verklaren dat dit probleem met de labdasonde lamp onstaan is na het vervangen van de verdelerkap. Ik ga de aansluiting kontroleren. misschien door het rommelen aan de bedrading, of het verleggen van de bedrading dat deze of slechte verbinding maakt, of storingen op pikt. Ik ga eerst met de afscherming van een standaard coax kabel om deze draad aanbrengen, en aan 1 zijde aan massa leggen. Ook ga ik de aansluiting kontroleren. Ik hou jullie op de hoogte. Ik heb trouwens gezien dat er vandaag een soort gelijkt probleem gepost is.
 
Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2006 21:59 #1152376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gevonden!
Gisteren de fout code uitlaten lezen bij de dealer. Te hoge onstekingstemperatuur, en de montuer vertrouwde de verdeler kap niet. Door een kleine opening was behoorlijk wat (meer dan normaal) vonken te zien. Vandaag nieuwe verdelerkap en rotor gekocht, orgineel Volvo (Bosch) en de termosensor. eerst de verdeler kap vervangen, en hoopvol gaan proberen. Geen relustaat. na 5 km weer het labdasonde lampje aan. Toen toch maar de sensor vervangen. Daarna zo'n 30km gereden zonder fout melding.
Zojuist de sensor aan een Ohm meter gehangen en samen met een thermometer in een pannetje op het vuur. Bij 25°C keurig 2,0 KOhmtot 63°C gaat alles prima, en daarna geen kontakt.
Pure toeval waarschijnlijk dat de sensor de geest gegeven heeft na het wisselen van de verdelerkap.
Groet, Andre
Zojuist de sensor aan een Ohm meter gehangen en samen met een thermometer in een pannetje op het vuur. Bij 25°C keurig 2,0 KOhmtot 63°C gaat alles prima, en daarna geen kontakt.
Pure toeval waarschijnlijk dat de sensor de geest gegeven heeft na het wisselen van de verdelerkap.
Groet, Andre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam