Pierburg carburateur vervangen door Weber ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 18:44 #1057500
door V700 register
Pierburg carburateur vervangen door Weber ? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb een 740 2.3 carb B 230 K modeljaar 1989.
Vooral bij koude motor - dus als de choke eropstaat - doet het blok het zeer slecht (horten en stoten, soms te laag toerental) en verbruikt de wagen volgens mij hééél veel.
Omdat ik aan de carburateur toch al wat kosten heb gedaan (ik rijd nu 6000 km met de auto) en het probleem niet opgelost geraakt, overweeg ik om er een nieuwe carburateur in te steken. Mijn wagen heeft uiteindelijk nog maar 86.000 km en ziet er nog zeer goed uit, zodat ik de kost van een nieuwe carb wil overwegen.
Via internet heb ik gezien dat er een Weber vervangcarburateur bestaat voor de Pierburg in de 740 van om en bij de 460,00 EUR excl. BTW.
Heeft iemand ervaring met deze vervangcarburateur van Weber ? Kan hij gebruikt worden als vervanging van een 2B7 ? Wordt dan ook de choke mee vervangen ? Blijft het een automatische choke ?
Of is er iemand uit zuid Nederland of België (ik woon in België) die iets afkent van de choke/carburateur op de Pierburg 2B7 en die hem eens kan checken/afstellen ?
Gegroet,
Tom
lidnr 749
Ik heb een 740 2.3 carb B 230 K modeljaar 1989.
Vooral bij koude motor - dus als de choke eropstaat - doet het blok het zeer slecht (horten en stoten, soms te laag toerental) en verbruikt de wagen volgens mij hééél veel.
Omdat ik aan de carburateur toch al wat kosten heb gedaan (ik rijd nu 6000 km met de auto) en het probleem niet opgelost geraakt, overweeg ik om er een nieuwe carburateur in te steken. Mijn wagen heeft uiteindelijk nog maar 86.000 km en ziet er nog zeer goed uit, zodat ik de kost van een nieuwe carb wil overwegen.
Via internet heb ik gezien dat er een Weber vervangcarburateur bestaat voor de Pierburg in de 740 van om en bij de 460,00 EUR excl. BTW.
Heeft iemand ervaring met deze vervangcarburateur van Weber ? Kan hij gebruikt worden als vervanging van een 2B7 ? Wordt dan ook de choke mee vervangen ? Blijft het een automatische choke ?
Of is er iemand uit zuid Nederland of België (ik woon in België) die iets afkent van de choke/carburateur op de Pierburg 2B7 en die hem eens kan checken/afstellen ?
Gegroet,
Tom
lidnr 749
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2006 12:57 #1151232
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic handchoke
choke wordt een handchoke. volgens mij is dat een pluspunt. En je raakt nogal wat vacuum leidingen kwijt.
 
Rob
 
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2006 18:51 #1151266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En als je dat mocht
En als je dat mocht overwegen, heb ik wel interesse in de leidingen.
Groet,
Gerrit
Groet,
Gerrit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2006 00:38 #1151334
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ombouwen kan zolang de
ombouwen kan zolang de sproeiers in die nieuwe carburateur passen bij een motorinhoud van 2,3L. Zet je er een carbu op van een 2,0L dan draai je de motor vrij snel in de soep omdat dan de mengsels te arm zijn bij de diverse toerentallen.
Afstellen moet altijd worden gadaan aan een 4-gas-tester en niet zo maar. Meten is altijd beter.
Maar ik vind de prijs wel erg hoog...
Misschien kan het goedkoper door een gereviseerde van het zelfde type te kopen bij bv BCCP in Gramsbergen
<a href=" www.bccp.nl/ "> www.BCCP.nl zij specialiseren in verkoop, revisie en afstellen van carburateurs (veel klassiekers maar zeker ook jaren 80 carbu-auto's) Misschien is het allemaal niet zo moeilijk en kunnen zij de bestaande carb prima in orde maken.
 
 
Afstellen moet altijd worden gadaan aan een 4-gas-tester en niet zo maar. Meten is altijd beter.
Maar ik vind de prijs wel erg hoog...
Misschien kan het goedkoper door een gereviseerde van het zelfde type te kopen bij bv BCCP in Gramsbergen
<a href=" www.bccp.nl/ "> www.BCCP.nl zij specialiseren in verkoop, revisie en afstellen van carburateurs (veel klassiekers maar zeker ook jaren 80 carbu-auto's) Misschien is het allemaal niet zo moeilijk en kunnen zij de bestaande carb prima in orde maken.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2006 11:25 #1151353
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic foto
Hoi Gerrit,
Dat fotootje wat je bij je naam hebt staan, is dat niet die volvo 940 diesel automaat die bij van aerongen stond? Heb jij die gekocht?
gr. Bouke
Dat fotootje wat je bij je naam hebt staan, is dat niet die volvo 940 diesel automaat die bij van aerongen stond? Heb jij die gekocht?
gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2007 12:53 #1153220
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de 2b7 carb nog maar
Als de 2b7 carb nog maar 86000km heeft gedaan,
dan zal reparatie vast geen probleem zijn,
mijn 740 1987 met de 2b7 carb. start perfect nadat ik de choke gangbaar had gemaakt en afgesteld,
dit heb ik bij 180000 km gedaan en de auto heeft nu 350000km
ps heb ook wel choke onderdelen liggen
dan zal reparatie vast geen probleem zijn,
mijn 740 1987 met de 2b7 carb. start perfect nadat ik de choke gangbaar had gemaakt en afgesteld,
dit heb ik bij 180000 km gedaan en de auto heeft nu 350000km
ps heb ook wel choke onderdelen liggen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2007 11:31 #1153295
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is een prima investering.
Is een prima investering. Ik heb het een paar jaar geleden gedaan en geen moment spijt. In Engeland is 'ie goedkoper te krijgen (Southern Carburettors of Burlen Fuel).
Pieter
Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2009 18:24 #1246158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervanging wordt lastig...
Omdat ook ik veel problemen heb met de Pierburg 2B7 carburateur van mijn 740 GL B230K van 26 november 1986 (jaja, bíjna wegenbelastingvrij
) heb ik besloten om de carb te vervangen door een voor deze motor passende Weber 34DMTR. Helaas blijkt na veel rondvragen deze carb niet meer nieuw beschikbaar te zijn. Ook de ombouwkits zijn niet meer verkrijgbaar (niet bij BCCP, niet bij handelaren in Engeland). Dat maakt het dus lastig...
Daarom ben ik op de tweedehandstoer gegaan. Het blijkt zo te zijn dat een identieke carburateur op de Citroën CX is geleverd in die periode. Dús op zoek bij sloperijen en ik heb er eentje op de kop getikt voor 100,-. Een goede start. Inmiddels heb ik een deel van een nieuwe orginele Volvo-740 handchokekabel ontvangen van de Volvo dealer. De 740's zijn in het allereerste begin ook in bepaalde landen nog met een handchoke linksonder het stuurwiel geleverd. Het is wel wat zoeken wat er in de chokekabelset zit want de onderdelenboeken zijn niet helemaal duidelijk. Vervolgdelen zijn inmiddels in bestelling.
Waar ik nu tegenaanloop is het verschil in bevestiging op het inlaatspruitstuk. Dat spruitstuk heeft schroefdraad voor de af-fabriek geleverde Pierburg carb en die heeft een andere voet dan van de Weber. Ik VERMOED dat dit er een kunststof adapterplaat in de ombouwkits hebben gezeten.
Wie weet of zo'n adapterplaat nog ergens te vinden is of van welk materiaal ik dit kan namaken? (Kunststof, auminium??)
Groet, Lieme Huib
Daarom ben ik op de tweedehandstoer gegaan. Het blijkt zo te zijn dat een identieke carburateur op de Citroën CX is geleverd in die periode. Dús op zoek bij sloperijen en ik heb er eentje op de kop getikt voor 100,-. Een goede start. Inmiddels heb ik een deel van een nieuwe orginele Volvo-740 handchokekabel ontvangen van de Volvo dealer. De 740's zijn in het allereerste begin ook in bepaalde landen nog met een handchoke linksonder het stuurwiel geleverd. Het is wel wat zoeken wat er in de chokekabelset zit want de onderdelenboeken zijn niet helemaal duidelijk. Vervolgdelen zijn inmiddels in bestelling.
Waar ik nu tegenaanloop is het verschil in bevestiging op het inlaatspruitstuk. Dat spruitstuk heeft schroefdraad voor de af-fabriek geleverde Pierburg carb en die heeft een andere voet dan van de Weber. Ik VERMOED dat dit er een kunststof adapterplaat in de ombouwkits hebben gezeten.
Wie weet of zo'n adapterplaat nog ergens te vinden is of van welk materiaal ik dit kan namaken? (Kunststof, auminium??)
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2009 20:27 #1246180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pieter
rijdt met een weber rond. Die weet het.
Heb je nooit overwogen om er gas in te bouwen? Dan doet ie t altijd en kan je op je gemak het benzine probleem oplossen.
 
Rob
Heb je nooit overwogen om er gas in te bouwen? Dan doet ie t altijd en kan je op je gemak het benzine probleem oplossen.
 
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2009 21:34 #1246187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen dagelijkse auto...
Hej Rob,
Ik heb het voordeel dat de 740 niet meer mijn dagelijkse auto is. En alle tijd heb om een oplossing voor een probleem te zoeken. Ik rij misschien nog 2000 km per jaar met de 740, en dat mag, met een fatsoenlijke autoleeftijd (de auto is van 1986 en heeft meer dan 437000 op de teller en na een transplantatie nog zeker goed voor het dubbele kilometrage, hetgeen ik vast en zeker niet meer ga realiseren).
Een investering voor LPG van om en nabij de 1500,- voor "het hobby-rondje om de kerk" vind ik om die reden niet passend.
Daarom probeer ik het geheel op benzine weer goed aan de gang te krijgen (hobby kost tijd, maar is wel een leuke en leerzame uitdaging, gelukkig!)
Groet, Lieme Huib
Ik heb het voordeel dat de 740 niet meer mijn dagelijkse auto is. En alle tijd heb om een oplossing voor een probleem te zoeken. Ik rij misschien nog 2000 km per jaar met de 740, en dat mag, met een fatsoenlijke autoleeftijd (de auto is van 1986 en heeft meer dan 437000 op de teller en na een transplantatie nog zeker goed voor het dubbele kilometrage, hetgeen ik vast en zeker niet meer ga realiseren).
Een investering voor LPG van om en nabij de 1500,- voor "het hobby-rondje om de kerk" vind ik om die reden niet passend.
Daarom probeer ik het geheel op benzine weer goed aan de gang te krijgen (hobby kost tijd, maar is wel een leuke en leerzame uitdaging, gelukkig!)
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam