afslaan 940 als automaat in parkeerstand of neutraal wordt gezet. OPGELOST!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2006 23:58 #1057336 door V700 register
Waarde collega volvorijders. Ik heb het volgende probleem:
Als ik mijn 940 lpt met een B230fk motor na even rijden in de parkeerstand zet loopt het toerental vaak terug en begint het lambda lampje te branden met meestal afslaan tot gevolg. Hetzelfde gebeurt als de automaat in neutraal wordt gezet. Stop ik met de handel in drive, dan blijft de motor perfect stationair lopen.
Overigens wil mijn 940 als ze warm is alleen maar starten met flink gas geven en even gas "er op houden" anders slaat ze weer af. Graag jullie advies waar ik het zoeken moet. Bedankt, Stephan ('97 940)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2006 21:50 #1150116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS-klep?
Hoi,

Het lijkt erop alsof je stationair toerental regelklep bij bepaalde omstandigheden blijft hangen. Op het moment dat je de hendel in P of N drukt moet deze CIS-klep het toerental bijregelen en gaat het mis. Dit geldt ook voor het starten als je motor warm is, het lijkt me dat de klep dicht blijft staan dat je dan gas moet geven.

Het is een gokje, maar wel het eerste wat in de gedachte schoot. Ding demonteren, schoonmaken en terugzetten. Zoek even op de site, er is al veel meer over geschreven.

Groetjes,
Ad 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2006 12:31 #1150137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklepschakelaar
De CIS-klep werkt alleen goed in combinatie met een goed werkende gasklepschakelaar. Deze moet én goed werken, én goed afgesteld staan. Er is een nauwkeurige procedure op brickboard beschikbaar, maar de ervaring leert dat de gasklepschakelaar 'op het gevoel' ook goed is af te stellen. Twee inbusboutjes losdraaien, en het ding zodanig verdraaien dat bij een geringe verdraaiing van de gasrol een klik hoorbaar is, bij loslaten van de gasrol moet ie ook klikken. Dat klikken moet al bij een zeer kleine beweging van de gasrol hoorbaar zijn. Op dat moment is de schakelaar goed afgesteld. Eventueel even met draaiende motor testen en zonodig wat bijdraaien (hele kleine beweging!). Inbusboutjes weer even vastdraaien en klaar.
Overigens is bij mijn 740 (1990) en mijn oude 740 uit 1989 de testmode van de OBD zeer handig. Die maakt een 'rondje' langs o.a. de injectoren en de CIS-klep, zodat je kan horen of de CIS-klep werkt. Die gaat dan klepperen. Pigtail in mode 2 insteken, drie keer kort op het knopje op de OBD drukken en luisteren maar! Zo heb ik feilloos kunnen vaststellen dat de CIS-klep van mijn Estate niet werkte, en de 'nieuwe' van Timen wél! 
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 Estate B230F (1990)
website: <a href=" www.foamhome.nl/ "> www.foamhome.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2006 15:06 #1150139 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic CIS-klep

Wouter1973 schreef : Zo heb ik feilloos kunnen vaststellen dat de CIS-klep van mijn Estate niet werkte, en de &#39;nieuwe&#39; van Timen wél! 
Wouter van Pernis

Wouter de "nieuwe" is gewoon een oude, maar goed gereinigd en daarna gesmeerd met naaimachine olie. Vandaar dat de klep als de bekende machine loopt. De CIS-klep reinigen en smeren is een kleine moeite en die moeite wordt vaak beloond.
Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2006 15:27 #1150140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet starten in N en P
Volvo 960 3.0 1991
Vaak wil mijn 960 niet starten als hij in de verplichte standen P of N staat. Na eindeloos pielen aan de automaat hendel start die uiteindelijk weer. Men zegt dat dat aan een schakelaar in de bak ligt, die niet meer goed zou zijn. Is dat zo, of wat kan nog meer de oorzaak zijn?
&#160;
Groet,
Pete 
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2006 22:42 #1150174 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Bouke 940 d24tic estate
Bouke 940 d24tic estate polar royal

Hoi allemaal, Zowel de 940 als de 90 hebben een schakelaar die bepaalt of dat de auto in z&#39;n P of N staat zodat er gestart kan worden. Nu willen deze schakelaars nog wel eens slijten (de mijne maakte zelfs kortsluiting) waardoor de auto niet wil starten, ook al staat hij in z&#39;n P of N stand.
Oplossing: Schakelaar vervangen.
Bij de 940 zit hij onder de pook aan de bestuurderszijde. Bij de 960 zit hij aan de bak aan de bijrijderszijde. Bij de 960 vind ik hem lastig te bereiken; olieleidingen los, uitlaat los en onder de auto prutsen.

gr. Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2006 00:13 #1150812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cis-klep schoongemaakt
Heren, allemaal bedankt voor het meedenken, maar.....helaas is mijn probleem niet verholpen. Starten ging weer prima de eerste keer. Na het rijden van een aantal km, sloeg de motor weer bijna af bij het in P zetten. Ik ga nu maar zoeken naar de kombinatie stationair en versnellingsbakschakelaar.
&#160;
Stephan 940 ic &#39;97

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2007 21:09 #1156210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euvel verholpen!!!
Dankzij de kennis en de kunde van autobedrijf Rooijens rijd ik sinds de laatste sleuteldag met veel meer plezier in mijn 940. De brandstofregelaar bleek defect. Twee "Volvospecialisten" hadden er al naar gekeken, maar konden de oplossing niet vinden. Nu is stationair weer stabiel en wat nog veel fijner is, starten als een zonnetje.
&#160;
Stephan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2007 21:34 #1156220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi zo.
Geweldig dat het is opgelost, sleuteldagen zijn priceless.............. 
Zal ik bij jouw posting de melding zetten dat het is opgelost, dat dat duidelijk te zien is bij zoektochten van gelijk-geprobleemden?
Of doe je dat zelf effe? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD