afslaan 940 als automaat in parkeerstand of neutraal wordt gezet. OPGELOST!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik mijn 940 lpt met een B230fk motor na even rijden in de parkeerstand zet loopt het toerental vaak terug en begint het lambda lampje te branden met meestal afslaan tot gevolg. Hetzelfde gebeurt als de automaat in neutraal wordt gezet. Stop ik met de handel in drive, dan blijft de motor perfect stationair lopen.
Overigens wil mijn 940 als ze warm is alleen maar starten met flink gas geven en even gas "er op houden" anders slaat ze weer af. Graag jullie advies waar ik het zoeken moet. Bedankt, Stephan ('97 940)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt erop alsof je stationair toerental regelklep bij bepaalde omstandigheden blijft hangen. Op het moment dat je de hendel in P of N drukt moet deze CIS-klep het toerental bijregelen en gaat het mis. Dit geldt ook voor het starten als je motor warm is, het lijkt me dat de klep dicht blijft staan dat je dan gas moet geven.
Het is een gokje, maar wel het eerste wat in de gedachte schoot. Ding demonteren, schoonmaken en terugzetten. Zoek even op de site, er is al veel meer over geschreven.
Groetjes,
Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens is bij mijn 740 (1990) en mijn oude 740 uit 1989 de testmode van de OBD zeer handig. Die maakt een 'rondje' langs o.a. de injectoren en de CIS-klep, zodat je kan horen of de CIS-klep werkt. Die gaat dan klepperen. Pigtail in mode 2 insteken, drie keer kort op het knopje op de OBD drukken en luisteren maar! Zo heb ik feilloos kunnen vaststellen dat de CIS-klep van mijn Estate niet werkte, en de 'nieuwe' van Timen wél!
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 Estate B230F (1990)
website: <a href=" www.foamhome.nl/ "> www.foamhome.nl
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wouter de "nieuwe" is gewoon een oude, maar goed gereinigd en daarna gesmeerd met naaimachine olie. Vandaar dat de klep als de bekende machine loopt. De CIS-klep reinigen en smeren is een kleine moeite en die moeite wordt vaak beloond.Wouter1973 schreef : Zo heb ik feilloos kunnen vaststellen dat de CIS-klep van mijn Estate niet werkte, en de 'nieuwe' van Timen wél!
Wouter van Pernis
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vaak wil mijn 960 niet starten als hij in de verplichte standen P of N staat. Na eindeloos pielen aan de automaat hendel start die uiteindelijk weer. Men zegt dat dat aan een schakelaar in de bak ligt, die niet meer goed zou zijn. Is dat zo, of wat kan nog meer de oorzaak zijn?

Groet,
Pete

- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Hoi allemaal, Zowel de 940 als de 90 hebben een schakelaar die bepaalt of dat de auto in z'n P of N staat zodat er gestart kan worden. Nu willen deze schakelaars nog wel eens slijten (de mijne maakte zelfs kortsluiting) waardoor de auto niet wil starten, ook al staat hij in z'n P of N stand.
Oplossing: Schakelaar vervangen.
Bij de 940 zit hij onder de pook aan de bestuurderszijde. Bij de 960 zit hij aan de bak aan de bijrijderszijde. Bij de 960 vind ik hem lastig te bereiken; olieleidingen los, uitlaat los en onder de auto prutsen.
gr. Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-

Stephan 940 ic '97
- V700 register
- Nieuw lid
-

Stephan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zal ik bij jouw posting de melding zetten dat het is opgelost, dat dat duidelijk te zien is bij zoektochten van gelijk-geprobleemden?
Of doe je dat zelf effe?