Torx-bout nokkenassensor 960 loskrijgen

• Derk Jansen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2026 22:36 #1482036 door Derk Jansen
Torx-bout nokkenassensor 960 loskrijgen is gemaakt door Derk Jansen
[object Object]

Goedenavond,

De achterste nokkenaskeerring van de Volvo 960 van mijn vader lekt olie. Ik heb de juiste keerring aangeschaft en ook een stempel om de keerring goed te kunnen plaatsen. Om de keerring te kunnen vervangen is het nodig eerst de nokkenassensor te verwijderen. Die is rond en heeft twee oortjes waardoor twee Torx-boutjes zitten (T40) die de sensor aan de kop vastzetten.

Ik las op Brickboard al een bericht dat de beide boutjes behoorlijk vast kunnen zitten (combinatie staal in aluminium) en het gevaar bestaat dat de aangrijpingspunten aan de binnenzijde van de torx-kop worden weggevreten (het metaal zou niet al te sterk zijn).

Er is niet veel ruimte, maar als je de beide koelwaterslangen die achter het blok lopen tijdelijk loshaalt (eerst koelwater aftappen) dan is er wel ruimte.

Ik heb in een automaterialenzaak een T40-dop voor een 1/4-ratel gekocht. De bovenste bout ging op zich goed los, als moest ik behoorlijk kracht lossen. Helaas is de onderste en meest lastig te bereiken een ander verhaal. Iemand anders had het al geprobeerd, maar ik of hij hebben de binnenzijde van de Torx-bout beschadigd. Ook een garage in de buurt kreeg m niet los. 

Voordat ik ga denken aan het demonteren van de gehele kop of het gedeeltelijk eruit takelen van de motor om er goed bij te kunnen meen ik dat er toch andere oplossingen moeten zijn waarbij motor en/of kop kunnen blijven zitten. Graag jullie advies. Ik denk zelf aan:
  1. Bitje/dop met sterke tweecomponenten/expoxy lijm bevestigen om zo letterlijk voor meer grip te zorgen (nadeel: wachten op goede hechting). 
  2. Het onderste 'oortje' van het huis van de nokkenas proberen door te zagen of te slijpen zodat de sensor met huis verwijderd kan worden. Daarna moet er genoeg ruimte zijn om met een goede griptang het oortje met bout en al los te draaien (nadeel: nieuwe nokkenassensor nodig aftermarket wel te krijgen van 55 euro of meer dan 100 in geval van een Bosch)
  3. De kop van het boutje proberen af te zagen/te slijpen, dan de nokkenassensor verwijderen en met een griptang het nog uitstekende deel van de bout eruit draaien (nadeel: minder grip dan bij 2?; misschien moeilijker om te slijpen/zagen. 
Voor wie zich een beeld wil vormen van de situatie en de reparatie die ik wilde uitvoeren kijk eens op YouTube en zoek op RobbertDIY volvo 960 cam seal replacement. Bij hem gingen de boutjes kennelijk wel voldoende makkelijk los.

Hoor graag,
Derk 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam