waar zit schakelaar koplampwissers Volvo 940?

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-04-2026 23:28 #1480698 door Anno Huidekoper (GAST)
waar zit schakelaar koplampwissers Volvo 940? is gemaakt door Anno Huidekoper (GAST)
Mijn 940, geleverd in 1999,en gebouwd in 1998, is voorzien van wissers en sproeiers voor de koplampen. Met welke schakelaar op het dashboard kan ik die bedienen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Versteeg
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-05-2026 09:48 #1480701 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic waar zit schakelaar koplampwissers Volvo 940?
Er is geen aparte schakelaar voor koplampsproeiers en wissers. De koplampwissers worden tegelijk aangestuurd met de sproeiers op de voorruit, dus bij het naar je toetrekken van de ruitenwisserhandel. De sproeiers werken net zolang als de voorruitsproeiers (dus zolang je de handel bedient), de wissers maken hun slag af, ik meen minimaal 2 keer. 
Als de wissertjes niet werken, zit vaak het mechaniekje vast. In de wisserunits zit een thermische zekering die dan de wisser uitschakelt. Soms zijn ook de stekkers van de wissermotoren losgetrokken. De sproeiers werken op een apart pompje dat ook vast kan zitten of losgekoppeld is.
Als je wissertjes vastzitten en je hebt goede zin, dan vind je op het internet verschillende beschrijvingen hoe die te repareren. Ik heb deze gebruikt (Saab heeft dezelfde units):
www.saab9000.com/procedures/electrical/headlampwiperepair.php

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-05-2026 18:57 #1480710 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic waar zit schakelaar koplampwissers Volvo 940?
Dank voor antwoord.
Probleem bij de mijne is dat het rechter exemplaar niet meer uit wilt gaan. Ik hoor dus continu een soort van takkenherrie van dat motortje. Heb jij foto van de stekker waar het om gaat? Ik zie namelijk vlakbij koplamp en wisser diverse draden en stekkers. 

• Rob Versteeg
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-05-2026 12:02 #1480750 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic waar zit schakelaar koplampwissers Volvo 940?
Als het motortje blijft draaien, dan is hij deels aan zijn slag begonnen, maar kan die niet afmaken. De schakelaar aan het stuur bedient alleen het eerste stukje van de slag, daarna doet de motor zelf de rest, totdat die weer terug is gekomen in de ruststand. Anders zou de wisser meteen stilstaan als je de schakelaar aan het stuur loslaat. De gewone ruitenwissers werken net zo. Je wissermotortje is dus een klein stukje bewogen en zit nu halverwege zijn slag vast. De snelle oplossing is de stekker lostrekken, de mooie oplossing is het motortje uit elkaar halen en weer gangbaar maken.
Je vindt het motortje tegen de onderkant van de koplampunit geschroefd. Er zit een kabeltje aan met drie draden en een grijze connector. Uit mijn hoofd iets van 15 cm lengte. Je kunt er alleen van de onderkant goed bij. Ik heb geen foto, maar als je de wissermotor onder de koplampunit opzoekt, kan het niet missen.

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-05-2026 07:28 #1480754 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic waar zit schakelaar koplampwissers Volvo 940?
Dank voor de uitgebreide toelichting!

Moderators: Jerry Stam