Dopje rembooster

• Matthias Bunt (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-03-2026 17:56 #1480393 door Matthias Bunt (GAST)
Dopje rembooster is gemaakt door Matthias Bunt (GAST)
Mijn vrouw had vandaag ineens een rare storing, de auto remde bijna niet meer, en sloeg ook voortdurend af. Wat bleek: het dopje op de rembooster was weggevlogen (nu even met tape opgelost). Nu is mijn vraag: hoe kom ik aan een nieuwe? Ik kan ze online niet zo makkelijk vinden, en ik weet ook niet de officiële naam

Volvo 740 1985
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-03-2026 18:54 #1480396 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dopje rembooster

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
30-03-2026 19:39 - 30-03-2026 19:40 #1480397 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Dopje rembooster
Die dingen zijn idd gewoon verkrijgbaar, ook bij de automaterialen zaak om de hoek., let wel op welke diameter je nodig hebt, er zijn daarin verschillen (tik ik uit ervaring). Voor mijn vroege 240 waren ze niet zo regulier.

Dat ding heeft trouwens ook de functie van terugslagklep: de motor trekt die grote zwarte trommel vacuum, het vacuum helpt je met het remmen. Maar je wil dan wel het vacuum ook daar behouden, ook als motor minder gaat zuigen.

Overigens heeft het VKo inWaalwijk ze ook:  www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/11...gory_pathway-2467494
Laatst bewerkt 30-03-2026 19:40 door BartJu.

• Matthias Bunt (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-03-2026 22:33 #1480401 door Matthias Bunt (GAST)
Beantwoord door Matthias Bunt (GAST) in topic Dopje rembooster
Ja precies, dank voor de antwoorden.

Alleen heb ik het idee dat het dopje dat er bij mij inzat, er anders uitzag. Zie de (wazige) afbeelding van een aantal maanden geleden 

Volvo 740 1985
Bijlagen:

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-03-2026 08:04 #1480407 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dopje rembooster
Klopt, andere kleur, ander soort plastic. Materiaal van een tijdje geleden.

Wil niet zeggen dat de huidige beter zijn, maar wel makkelijker te maken en makkelijker te kopen. En ze zijn nu heel.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
31-03-2026 13:57 #1480412 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Dopje rembooster
Belangrijkste functie is het vacuum in de grote zwarte trommel bewaren. Daarvoor is voorl van belang dat ie goed afdicht in het gat in die trommel. En de slang uiteraard. Maar kleur etc, ik zou e er niet druk over maken.
Ik vraag me wel af hoe een deel ervan weg kan raken, je zou denken dat het het vacuum binnenin de boel eerder aan zuigt dan iets wegdrukt. Maar dat is niet zo relevant nu.

Wat er verder nog wel eens stuk kan gaan: het veertje erin. Dan blijft het klepje rtelen, vooral hoorbaar bij stationair, geluid lijkt dan van achter dashboard/tellercluster te komen.

Moderators: Jerry Stam