Stuurhuis vervangen green book en type herkenning

• Raymond Hoogerdijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2026 20:28 #1480019 door Raymond Hoogerdijk
Stuurhuis vervangen green book en type herkenning is gemaakt door Raymond Hoogerdijk
Het stuurhuis van mijn 940 uit 1997 (MY98) lekt en maakt soms een knak geluid. Nu wil ik deze gaan vervangen. Is hier een green boek van? Zo ja, waar kan ik deze lenen/downloaden?

Verder schijnen er twee types stuurhuizen te zijn. Hoe herken ik welke ik heb? Ik neem aan dat deze niet onderling uitwisselbaar zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2026 17:32 #1480032 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Stuurhuis vervangen green book en type herkenning
Stuurhuis vervangen is ook wel zelf te doen. Maar een monteur doet dat ook vrij vlot voor je. Denk wel aan uitlijnen erna.
Ik meen dat de 2 types stuurhuizen wel onderling verwisselbaar zijn, maar dat je bij montage van een andere type dan je had ontdekt dat de slangen van de stuurbekrachtiging niet meer passen. En als je die dan ook moet vernieuwen wordt de klus wel een stuk kostbaarder.

• Jerry Stam
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-02-2026 21:51 #1480036 door Jerry Stam
Beantwoord door Jerry Stam in topic Stuurhuis vervangen green book en type herkenning
Het stuurhuis van mijn 940 uit 1997 (MY98) lekt en maakt soms een knak geluid

==> het knak geluid zit dikwijls niet in het stuurhuis, maar in het deel tussen stuurhuis en stuurwiel

• Mathy van Nisselroy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-02-2026 01:34 - 26-02-2026 01:36 #1480039 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stuurhuis vervangen green book en type herkenning
Hallo Volvisti

ik heb afgelopen jaar ook het stuurhuis van m'n auto laten vervangen.  Volgens de locale Profile vertegenwoordiging schrijft Volvo voor dat ook de pomp en het reservoir dan vervangen wordt en de slangen worden doorgespoeld.  Het reservoir was nog te krijgen, maar daar heb ik zelf voor moeten zorgen.  En ze hadden de verkeerde pomp besteld (verkeerde poelie, maar diameter was goed...).  Als je het laat doen, hou er dan rekening mee dat de garage de onderdelen zelf wil bestellen en ze vaak maar één plek hebben waar ze dat kunnen doen.  Laten ze toe dat je onderdelen zelf meeneemt, dan kan het zijn dat ze een hoger uurloon in rekening brengen, omdat ze aan de onderdelen niks verdienen als je ze zelf aanlevert.

groetjes

Mathy

PS het stuurhuis heb ik uit Zweden laten komen (Vparts).  Was goedkoper dan Skandix en Estate Services.

Laatst bewerkt 26-02-2026 01:36 door Mathy van Nisselroy.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-02-2026 11:22 #1480042 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Stuurhuis vervangen green book en type herkenning
Bij de latere 940's zijn er geen 2, maar 4 verschillende merken stuurhuizen geleverd. 
Koyo, CAM, ZF of TRW. En dan zijn er ook nog verschillende uitvoeringen binnen de merken. 

In hoeverre welke uitwisselbaar zijn...geen idee. 

In theorie kun je uit je type plaatje afleiden welke er fabriek af gemonteerd is, maar na zoveel jaar en km's is er een reële kans dat er een andere versie onder gestoken is. (ik spreek uit ervaring)

Je kan de stuurstangen grotendeels gebruiken voor identificatie:
www.volvoclub.org.uk/faq/FrontSuspension.html#TieRodReplacement

Standaard ook de pomp vervangen? Dat is wel een beetje kort door de bocht... 
Als de pomp de oorzaak is dat dat het stuurhuis lekt (door bv metaalslijpsel etc..) dan ja...
Maar als stuurhuis lekt door ouderdom? dan nee... 

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Moderators: Jerry Stam