relais oorzaak van overdrive storing?

• Matthias Bunt (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2026 11:35 #1479685 door Matthias Bunt (GAST)
relais oorzaak van overdrive storing? is gemaakt door Matthias Bunt (GAST)
goededag allen,

Ik heb een 740 GE automatic, 1985. Nu is het zo dat de overdrive stoort. hij gaat willekeurig aan en uit (zonder dat ik het knopje aanraak). en het lampje gaat dus ook aan en uit. 

ik denk dat het aan het relais moet liggen, want als het aan de schakelaar of kabeltje ligt, dan kan hij toch niet volstrekt willekeurig aan of uitgaan? en als het aan de Solenoid ligt, dan heeft dat niet met het lampje te maken toch? (en als het lampje uit is dan schakelt hij ook netjes naar de 4e versnelling, en met het lampje uit niet).

klopt mijn redenatie? 

Volvo 740 1985

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-01-2026 12:13 - 19-01-2026 12:15 #1479686 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic relais oorzaak van overdrive storing?
ik ken het elektrisch schema van deze uitvoering niet. Lampje aan is overdrive uit?
Als ik het bedenk, dan schakelt hij uit met een druk op een knopje? en anders schakelt hij gewoon in, boven ene bepaalde snelheid en onder een bepaalde belasting. Dus zou ik het ook zeker zoeken in de bedrading van dit knopje en de bedrading desnoods bij het relais onderbreken en kijken of hij dan werkt. Dat lijkt mij de kortste klap.

Het is ook volgens mij een verklaring: draden van het knopje zijn op en maken kontakt: Overdrive aan of overdrive uit. Als het relais stuk is verwacht ik eerder dat de overdrive niet meer aan of uit gaat

Succes, reinier
Laatst bewerkt 19-01-2026 12:15 door Reinier Verbeek.

• Matthias Bunt (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2026 12:25 #1479687 door Matthias Bunt (GAST)
Beantwoord door Matthias Bunt (GAST) in topic relais oorzaak van overdrive storing?
ja dat had in nog vergeten te zeggen, maar hij reageert ook lang niet altijd op het knopje, dus als spontaan tijdens het rijden het overdrive lampje gaat branden (en dus de 4e versnelling niet gebruikt wordt) dan heeft het meestal geen zin om het knopje in te drukken, want het lampje blijft aan.

maar het knopje en de bedrading checken is wellicht sowieso een goede eerste stap

Volvo 740 1985

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2026 16:33 #1479690 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic relais oorzaak van overdrive storing?
Beste Matthias,
 allereerst 740 GLE automatic emt overdrive?? 
Het phenomeen wat jij beschrijft komy bij over als slechte ()gecorrordeerde) contact overgangen (dus contact cleaner)

\Succes Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

Moderators: Jerry Stam