Stuurstand scheef
- Vincent van der Spek
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-01-2026 18:48 #1479638
door Vincent van der Spek
Stuurstand scheef is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Mijn dochter is met de 940 met het rechtervoorwiel tegen een stoeprand gegleden. Nu staat het stuur best wel scheef (uit het midden) en trekt ie best wel naar rechts. Het is natuurlijk lastig om zo te bepalen wat er mis is, maar misschien heeft iemand een idee wat ik kan verwachten.
Van de zomer zijn bij de apk de fuseekogels en stabilatorstangen nog vervangen.
groeten Vincent
Mijn dochter is met de 940 met het rechtervoorwiel tegen een stoeprand gegleden. Nu staat het stuur best wel scheef (uit het midden) en trekt ie best wel naar rechts. Het is natuurlijk lastig om zo te bepalen wat er mis is, maar misschien heeft iemand een idee wat ik kan verwachten.
Van de zomer zijn bij de apk de fuseekogels en stabilatorstangen nog vervangen.
groeten Vincent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-01-2026 09:43 #1479641
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stuurstand scheef
Een kromme stuurstang zou de scheefstand van her stuurwiel verklaren, probleem met het toespoor dus.
Echter je schrijft dat hij ook naar rechts trek, over het algemeen is er dan iets meer loos dan alleen de sporing. Vermoedelijk zit het dan in het camber of castor.
Niet te lang mee doorrijden want het vreet banden. Dus laat z.s.m. een expert hiernaar kijken.
Echter je schrijft dat hij ook naar rechts trek, over het algemeen is er dan iets meer loos dan alleen de sporing. Vermoedelijk zit het dan in het camber of castor.
Niet te lang mee doorrijden want het vreet banden. Dus laat z.s.m. een expert hiernaar kijken.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-01-2026 21:30 #1479648
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Stuurstand scheef
Eerst maar even de bandenspanning op alle 4 wielen controleren.
Vervolgens even zelf visueel en met de hand naar verbuigingen en speling zoeken.
En als je dan nog niets weet gewoon even op de uitlijnbrug meten om te weten.
Vervolgens even zelf visueel en met de hand naar verbuigingen en speling zoeken.
En als je dan nog niets weet gewoon even op de uitlijnbrug meten om te weten.
- Vincent van der Spek
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-01-2026 08:55 #1479651
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Stuurstand scheef
Rijden doen we er nu niet mee. Misschien dat ik vandaag er zelf even kan naar kijken. Met die sneeuw is dat toch wat onhandiger.
Morgen iig even naar de garage
Morgen iig even naar de garage
- Vincent van der Spek
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-01-2026 18:59 #1479661
Ik ben vandaag ermee bezig geweest. Door de stuurkogel op de stuurstang iets bij te stellen, staat het stuur weer recht en trekt ie alleen nog een heel ietsje naar rechts. Het was wel een paar keer afstellen en rijden. Misschien nog even een officiële uitlijning.
Zo op de krik kon ik verder niets vreemds zien of schade, maar morgen even op de brug en de garage laten kijken of het wiel er toch niet afvalt.
Ik realiseer me dat er wel iets een beetje krom moet zijn, maar als het zo gaat vind ik het wel prima. Zal dan ook de banden slijtage in de gaten houden.
Zo op de krik kon ik verder niets vreemds zien of schade, maar morgen even op de brug en de garage laten kijken of het wiel er toch niet afvalt.
Ik realiseer me dat er wel iets een beetje krom moet zijn, maar als het zo gaat vind ik het wel prima. Zal dan ook de banden slijtage in de gaten houden.
22-01-2026 15:07 #1479702
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Stuurstand scheef
Maar Vincent, als hij naar rechts trekt, doet hij dat ook bij een noodstop. Dat is niet acceptabel hoor.
Uitzoeken wat er verbogen is, vervangen en laten uitlijnen is het enig dat erop zit.
Als de veerpoot naar achteren is gegaan, wat heel goed mogelijk is, kun je daar niet mee blijven rijden.
Uitzoeken wat er verbogen is, vervangen en laten uitlijnen is het enig dat erop zit.
Als de veerpoot naar achteren is gegaan, wat heel goed mogelijk is, kun je daar niet mee blijven rijden.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Vincent van der Spek
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-01-2026 16:56 #1479739
De boel is nagekeken en uitgelijnd. Het wiel valt er niet af maar er is helaas nog een zeer lichte afwijking naar rechts. Het is dat ik het weet. Op een klinkerweg merk je het niet. Ik verwacht niet dat ie nu bij een noodstop de hoek om gaat, maar bedankt voor de reminder.
Nu weer aan de klus met de oude blauwe 740.
Nu weer aan de klus met de oude blauwe 740.
Moderators: Jerry Stam