9447689 - Toerenteller econometer waar aansluiten
- Raymond Hoogerdijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2025 20:30 #1478382
door Raymond Hoogerdijk
9447689 - Toerenteller econometer waar aansluiten is gemaakt door Raymond Hoogerdijk
Ik heb een toerenteller met econometer op de kop weten te tikken voor mijn 940. Ik kan alleen nergens vinden waar ik het econometer stuk op het blok kan aansluiten. Heeft iemand daar documentatie over?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2025 22:47 #1478383
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic 9447689 - Toerenteller econometer waar aansluiten
Als ik goed heb is dit een vacuüm gestuurde meter. En eigenlijk zelfs een verkapte turbo druk meter.
Dus die moet je met een vacuumslangetje aansluiten op het inlaatspruitstuk. Met zij direct met een nippel op een vrije uitgang of via een t-stukje op een andere vacuumslang.
Dus die moet je met een vacuumslangetje aansluiten op het inlaatspruitstuk. Met zij direct met een nippel op een vrije uitgang of via een t-stukje op een andere vacuumslang.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-08-2025 16:32 #1478389
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 9447689 - Toerenteller econometer waar aansluiten
En voor de aansluiting op het inlaatspruitstuk kun je maar moeilijk een goede nippel vinden. Maar een ontluchtingsnippel van de rem is precies de goede draad, dus die heb ik ervoor gebruikt. Stevige vacuümslang is ook moeilijk te vinden, ik kon uiteindelijk alleen maar aan een dikke rubberen komen. Doortrekken via de kabelboomdoorgang in het schutbord is dan een dingetje. Veel liever heb je zo een stevige hard en dun doorzichtig plastic slangetje. Dan de laatste truuk: vastmaken achterop de toerenteller, daar moet je een inie minie slangenklemmetje gebruiken anders gaat je klokkenwinkel er niet meer helemaal in terug, of breek je de iets van de klokkenwinkel en ben je verder van huis.
Laatste uitdaging en eventueel showstopper. Er zijn vele klokkenwinkels gebruikt met verschillende econometers. De aansluitingen zijn niet allemaal hetzelfde, ik heb van 2 dashboards een gemaakt om het allemaal passend te krijgen.
Succes
Laatste uitdaging en eventueel showstopper. Er zijn vele klokkenwinkels gebruikt met verschillende econometers. De aansluitingen zijn niet allemaal hetzelfde, ik heb van 2 dashboards een gemaakt om het allemaal passend te krijgen.
Succes
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-08-2025 10:51 - 29-08-2025 10:52 #1478397
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic 9447689 - Toerenteller econometer waar aansluiten
Voor wat betreft die vacuum slang;
Ik heb van het werk gewoon persluchtslangetje meegenomen van Festo, maar elke ander merk voor persluchtcilinders etc heeft iets vergelijkbaars.
Zijn van polyurethaan, en stevig genoeg om niet plat gezogen te worden.
Ik had wat twijfels of ze tegen de warmte kunnen, maar zit er inmiddels al 8+ jaar op zonder problemen.
Fabriek af wordt volgens mij hetzelfde gebruikt voor de vaccumslangen van de cruisecontrol, evenals de vacuumslangen voor de ECC/climatecontrol.
De aansluiting op de turbodrukmeter heb ik voorzien van zo'n rubber verloopstukje die ook bij de terugslagklepjes van de ECC gebruikt worden (tegen schutbord onder de motorkap)
Daar vervolgens de Festo-slang in gedrukt.
Zo heb je ook geen slangenklem nodig.. dat wordt fabriek af ook niet gebruikt.
Wil je een bestaande vacuum-slang aftakken.. kijk even bij de praxis/gamma/intratuin/hornbach.
Die hebben voor +-€1 van die t-stukje voor druppelslangen, vaak moet je er gelijk 3 of 5 kopen... heb je wat reserve
Ik heb van het werk gewoon persluchtslangetje meegenomen van Festo, maar elke ander merk voor persluchtcilinders etc heeft iets vergelijkbaars.
Zijn van polyurethaan, en stevig genoeg om niet plat gezogen te worden.
Ik had wat twijfels of ze tegen de warmte kunnen, maar zit er inmiddels al 8+ jaar op zonder problemen.
Fabriek af wordt volgens mij hetzelfde gebruikt voor de vaccumslangen van de cruisecontrol, evenals de vacuumslangen voor de ECC/climatecontrol.
De aansluiting op de turbodrukmeter heb ik voorzien van zo'n rubber verloopstukje die ook bij de terugslagklepjes van de ECC gebruikt worden (tegen schutbord onder de motorkap)
Daar vervolgens de Festo-slang in gedrukt.
Zo heb je ook geen slangenklem nodig.. dat wordt fabriek af ook niet gebruikt.
Wil je een bestaande vacuum-slang aftakken.. kijk even bij de praxis/gamma/intratuin/hornbach.
Die hebben voor +-€1 van die t-stukje voor druppelslangen, vaak moet je er gelijk 3 of 5 kopen... heb je wat reserve
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Laatst bewerkt 29-08-2025 10:52 door noppen20.
Moderators: Jerry Stam