volvo 944 het hoe en waarom onstabiel stationair toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2025 12:19 #1112212
door V700 register
volvo 944 het hoe en waarom onstabiel stationair toerental is gemaakt door V700 register
beste volvo vrienden,ben in het gelukkige bezit van een volvo 944 dec 1998,met inmiddels 570000 km op de teller,ben erg gehecht aan deze auto omdat ik goede herinneringen heb aan mijn overleden broer,ik heb deze van hem overgenomen.
rij al wat jaartjes met veel kilometers tegen lage kosten met volle tevredenheid.
er doen zich op het moment wel een paar probleempjes voor.
eerste probleem,auto start goed maar niet stabiel,toerental gaat bij start met koude motor naar 3500 toeren,zakt dan binnen enkele seconden naar 500-700 toeren en dreigt stil te vallen,bij gas geven reageert hij direct en gaat het toerental weer naar 3500 toeren,geeft ook af en toe backfires bij starten,niet als de auto rijdt.bij warme motor is het stationair toerental stabiel,maar enigzins stotterig ook backfires af en toe bij terugval naar stationair toerental.
het rijden gaat goed maar rijdt ietwat schokkerig of stotterend houd soms af en toe wat in tot 3000 toeren,ook gaat het motorstoringslampje branden na ongeveer 15km rijden,boven 3000 toeren loopt auto mijn inziens goed.
computer geeft geen foutcodes
zit een beetje met de handen in het haar omdat ik niet meer weet wat ik nog kan doen.
het volgende is vervangen en/of gecontroleerd
achterste uitlaat demper+radiateur
verdeelkap+rotor+bougieskabels+bougies
smoorklepschakelaar
stappen motor cis klep
luchtmassa meter
turbo
gasklephuis
benzinedrukregelaar
distributieriem+dynamoriem vervangen
computer ecu vervangen,lH brandstof computer
knok sensor,klopsensor
temperatuur sensor temperatuur meter
temperatuur sensor ecu
klepspeling gecontroleerd, 0,25 mm zou 0,1 mm te weinig zijn,alle vier cylinders gelijk
compressie gecontroleerd,8 tot 10 bar
mogelijk kan er nog iets mis zijn met de bedrading !!!
tweede probleem ventilator gaat niet automatisch draaien bij te warme motor,ventilator + relais zijn goed.is geen ernstig probleem het eerste probleem oplossen is belangrijker.
ik dank jullie voor het meedenken en hoop dat jullie mij op een goed spoor kunnen zetten .groetjes john
rij al wat jaartjes met veel kilometers tegen lage kosten met volle tevredenheid.
er doen zich op het moment wel een paar probleempjes voor.
eerste probleem,auto start goed maar niet stabiel,toerental gaat bij start met koude motor naar 3500 toeren,zakt dan binnen enkele seconden naar 500-700 toeren en dreigt stil te vallen,bij gas geven reageert hij direct en gaat het toerental weer naar 3500 toeren,geeft ook af en toe backfires bij starten,niet als de auto rijdt.bij warme motor is het stationair toerental stabiel,maar enigzins stotterig ook backfires af en toe bij terugval naar stationair toerental.
het rijden gaat goed maar rijdt ietwat schokkerig of stotterend houd soms af en toe wat in tot 3000 toeren,ook gaat het motorstoringslampje branden na ongeveer 15km rijden,boven 3000 toeren loopt auto mijn inziens goed.
computer geeft geen foutcodes
zit een beetje met de handen in het haar omdat ik niet meer weet wat ik nog kan doen.
het volgende is vervangen en/of gecontroleerd
achterste uitlaat demper+radiateur
verdeelkap+rotor+bougieskabels+bougies
smoorklepschakelaar
stappen motor cis klep
luchtmassa meter
turbo
gasklephuis
benzinedrukregelaar
distributieriem+dynamoriem vervangen
computer ecu vervangen,lH brandstof computer
knok sensor,klopsensor
temperatuur sensor temperatuur meter
temperatuur sensor ecu
klepspeling gecontroleerd, 0,25 mm zou 0,1 mm te weinig zijn,alle vier cylinders gelijk
compressie gecontroleerd,8 tot 10 bar
mogelijk kan er nog iets mis zijn met de bedrading !!!
tweede probleem ventilator gaat niet automatisch draaien bij te warme motor,ventilator + relais zijn goed.is geen ernstig probleem het eerste probleem oplossen is belangrijker.
ik dank jullie voor het meedenken en hoop dat jullie mij op een goed spoor kunnen zetten .groetjes john
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 09:36 #1476470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor al nagekeken?
BDP sensor al nagekeken?
Lambda sensor?
Is je uitlaat dicht tot aan de Lambda sensor?
Klepspeling zou trouwens 0.35 moeten zijn en geen 3.5 mm
Al bij de ecu zelf gemeten of er goede temperatuur signalen binnen komen?
Hoofdstekker open en meten op de pinnen.
Eventueel eens alle massa punten in de auto even nalopen.
Lambda sensor?
Is je uitlaat dicht tot aan de Lambda sensor?
Klepspeling zou trouwens 0.35 moeten zijn en geen 3.5 mm
Al bij de ecu zelf gemeten of er goede temperatuur signalen binnen komen?
Hoofdstekker open en meten op de pinnen.
Eventueel eens alle massa punten in de auto even nalopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 09:54 #1476471
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Loopt het toerental echt zo hoog op? Bij mijn weten zal het motortoerental bij een volledig geopende stationair regelklep (CIS) niet hoger zijn dan iets van 1500 tpm of zo, dus daar zal het probleem niet zitten.
Het lijkt er op dat de motor om één of andere reden veel te veel brandstof krijgt. Heeft er vroeger een gasinstallatie in gezeten, waardoor er aan de bedrading is gewerkt?
De benzine-injectoren staan onder een constante voeding en worden geschakeld door ze via de ECU wel of geen massa te geven. Wellicht zit er iets niet goed in de bedrading tussen injectoren en ECU?
Hoe zien de bougies er uit, allemaal hetzelfde of is er één afwijkend?
Je klepspeling is in ieder geval te klein (moet tussen 0,35 - 0,45 mm liggen), maar dat kan de oorzaak niet zijn.
Vreemde storingen zijn vaak ook een gevolg van slechte massapunten, kijk daar ook eens naar.
Je hebt de ECU en de computer vervangen, bedoel je de LH-ECU bij de rechtervoer van de passagier? Naast de injectie regelt die ook het inschakelen van de koelventilator, misschien toch gerelateerd?
Het lijkt er op dat de motor om één of andere reden veel te veel brandstof krijgt. Heeft er vroeger een gasinstallatie in gezeten, waardoor er aan de bedrading is gewerkt?
De benzine-injectoren staan onder een constante voeding en worden geschakeld door ze via de ECU wel of geen massa te geven. Wellicht zit er iets niet goed in de bedrading tussen injectoren en ECU?
Hoe zien de bougies er uit, allemaal hetzelfde of is er één afwijkend?
Je klepspeling is in ieder geval te klein (moet tussen 0,35 - 0,45 mm liggen), maar dat kan de oorzaak niet zijn.
Vreemde storingen zijn vaak ook een gevolg van slechte massapunten, kijk daar ook eens naar.
Je hebt de ECU en de computer vervangen, bedoel je de LH-ECU bij de rechtervoer van de passagier? Naast de injectie regelt die ook het inschakelen van de koelventilator, misschien toch gerelateerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 10:49 #1476472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oowja,
Oowja,
Wat ook nog wel een gebeurd is dat de koppelstukken van de dikke carterventilatie slang scheuren, meestal onderzijde uit het zicht. Dus die dikke die over de deksel loopt die net na je luchtmassa meter bij de luchtinlaat erbij komt.
Dan trek je gelijk enorm veel valse lucht.
Dus loop gewoon even je complete carterventilatie na, dus alles vanaf het potje dat onder je inlaat spruitstuk zit.
Wat ook nog wel een gebeurd is dat de koppelstukken van de dikke carterventilatie slang scheuren, meestal onderzijde uit het zicht. Dus die dikke die over de deksel loopt die net na je luchtmassa meter bij de luchtinlaat erbij komt.
Dan trek je gelijk enorm veel valse lucht.
Dus loop gewoon even je complete carterventilatie na, dus alles vanaf het potje dat onder je inlaat spruitstuk zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2025 19:16 #1476473
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie
iedereen bedankt voor de reacties,jullie helpen me om op het goede spoor te komen
zal een en ander eens gaan controleren,ik zal jullie laten weten hoe een en ander verloopt,kan op het moment niet op m,n oprit vanwege weg werken,het kan misschien
nog wel een vier weken duren,maar iedereen alvast bedankt.grtjs john
p.s de klepspeling is inderdaad 0.25 mm,had dit verkeerd geschreven.iedereen alvast bedankt voor de hulp grtjs john
zal een en ander eens gaan controleren,ik zal jullie laten weten hoe een en ander verloopt,kan op het moment niet op m,n oprit vanwege weg werken,het kan misschien
nog wel een vier weken duren,maar iedereen alvast bedankt.grtjs john
p.s de klepspeling is inderdaad 0.25 mm,had dit verkeerd geschreven.iedereen alvast bedankt voor de hulp grtjs john
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
03-02-2025 14:12 #1476476
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Je geeft aan dat het
Je geeft aan dat het motorstoringslampje gaat branden na 15km.
Maar in de regel erna geeft je aan geen foutcodes te hebben...
Iets zegt me dat er met uitlezen wat mis gaat..
Maar in de regel erna geeft je aan geen foutcodes te hebben...
Iets zegt me dat er met uitlezen wat mis gaat..
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2025 19:40 #1476554
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re
Beste volvo vrienden,bedankt voor de reacties het heeft me toch terug op weg geholpen,probleem met stationair toerental is inmidels opgelost,achteraf niet zo heel erg moeilijk,de inlaatspruitstuk pakking was kaduk,veel valse lucht langs de pakking,waarschijnlijk m,n eigen fout heb een drietal jaren geleden de koppakking vervangen kennelijk bij het terug monteren de spruitstuk pakking niet goed gemonteerd,het probleem met de koelventilator is vermoedelijk nog aanwezig ga ik later uitzoeken,in ieder geval toch bedankt voor de reacties mvgrt john
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2025 12:17 #1476570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fijn
Bedankt voor de update, het is altijd fijn als we achteraf nog iets te horen krijgen over de uiteindelijke oorzaak!
Moderators: Jerry Stam