VOLVO 740 hapert soms als motor warm is

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2025 11:59 #1112211 door V700 register
VOLVO 740 hapert soms als motor warm is is gemaakt door V700 register
28 januari 2025
Beste VOLVO rijders,
Al 25 jaar blij met VOLVO 740 stationcar uit 1992; - geweldige wagen.
Koude start en eerste 10 minuten rijden prima, maar dan merk ik dat bij gas intrappen de auto "hapert", alsof er geen genoeg benzine in de motor komt of geen goed mengsel.
Na intrappen gas is er b.v. een seconde vertraging voordat de motor "pakt", soms met lichte schokken. Motor blijft wel draaien. Op snelweg geen problemen, maar niet zo prettig op een druk kruispunt.
Heb filter van benzinepomp vervangen, maar het euvel blijft.
Wat zou dit kunnen zijn?
Advies wordt gewaardeerd, alvast bedankt!
Peter Schutjens uit Den Haag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2025 12:17 #1476467 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carburateur of injectie?
Ik heb dit gehad met een lekkende carburateur pakking,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2025 20:45 #1476469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VOLVO 740 hapert soms als motor warm is
Hallo Peter,

Mijn Volvo 740 van 1989 heeft vergelijkbare problemen zie ook "afslaan na starten B230FK". Ik dan wel geen turbo maar de verschijnselen zijn vergelijkbaar. Na vervangen van de LMM door een nieuw exemplaar van Pierburg rijdt de auto een stuk beter maar pakt nog steeds niet direct op. Vandaag heb ik de lambda sensor gecontroleerd en die lijkt goed te werken (pendelt tussen 0 en 0,8V op een analoge meter). Verder heb ik de slang die op de PCV zit vervangen. Daarin zat aan de motorzijde en aan de luchtaanzuigslang zijde een behoorlijke scheur. Dat dicht zeker niet af en geeft valse lucht. Is het zelfde als een luchtlek in de slang voor de gasklep (is eigenlijk een luchtklep). Die heb ik vervangen door een dikkere slang (wel een gepriegel). Na een testrit was de reactie op het gas weer nagenoeg normaal. Nog wel af en toe het toerental niet kunnen vinden bij stationair draaien. Mogelijk dat de ECU nog moet inleren want die is van de spanning af geweest.
Groet,
Gerard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2025 19:34 #1476571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VOLVO haperen
Dank voor je reactie, Rob: de thermostaat was kapot. VOLVO koelde teveel, zodat er teveel benzine ingespoten werd. Nu rijdt-ie wewer prima. Dag! Peter

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC