Airco (magneetkoppeling ECC)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2024 21:53 #1112080
door Mathy van Nisselroy
Airco (magneetkoppeling ECC) is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Een week geleden heb ik iemand starthulp moeten geven. Daarbij kreeg ik het idee dat de koppeling van de airconditioning (ECC) relatief vaak in- en uitschakelde. Kun je zonder hulpmiddelen, als je kijkt naar hoe vaak de airco in- en uitschakelt, iets zeggen over de vulgraad van de airco?
groetjes
Mathy
Een week geleden heb ik iemand starthulp moeten geven. Daarbij kreeg ik het idee dat de koppeling van de airconditioning (ECC) relatief vaak in- en uitschakelde. Kun je zonder hulpmiddelen, als je kijkt naar hoe vaak de airco in- en uitschakelt, iets zeggen over de vulgraad van de airco?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2024 09:53 #1475586
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic vulgraad
De vulgraad heeft weinig met inschakelen te maken, llaat het even controleren, dan weet je het.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-08-2024 09:29 #1475596
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De vulgraad heeft wel
De vulgraad heeft wel degelijk enige invloed op in en uitschakelen.
Maar er zijn vele andere factoren die dit beïnvloeden; buitentemperatuur, binnentemperatuur, toerental, ingestelde temperatuur, rijwind, aanjagersnelheid etc...
Een snel schakelende compressor, in combinatie met een niet heel koude lucht, is een goede indicatie van te lage vulgraad.
Maar meten is weten, tot die tijd blijft het maar een indicatie en geen zekerheid.
Maar er zijn vele andere factoren die dit beïnvloeden; buitentemperatuur, binnentemperatuur, toerental, ingestelde temperatuur, rijwind, aanjagersnelheid etc...
Een snel schakelende compressor, in combinatie met een niet heel koude lucht, is een goede indicatie van te lage vulgraad.
Maar meten is weten, tot die tijd blijft het maar een indicatie en geen zekerheid.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2024 09:52 #1475597
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic klinkt alsof de vulgraad aan de lage kant is
Ik had dezelfde symptomen en dit bleek achteraf een lekke condensor.
Maar om de electronica uit te sluiten kun heb ik de connector bovenop de droger even kort gesloten, da's de lage druk sensor en door het kortsluiten zeg je gewoon dat er wel genoeg gas in zit maar weet je in ieder geval of de pomp en de koppeling nog goed werken.
Na een paar tellen moet de fan ook in lage snelheid gaan draaien, dat geeft ook meteen aan dat de hoge druk sensor ook werkt.
Maar om de electronica uit te sluiten kun heb ik de connector bovenop de droger even kort gesloten, da's de lage druk sensor en door het kortsluiten zeg je gewoon dat er wel genoeg gas in zit maar weet je in ieder geval of de pomp en de koppeling nog goed werken.
Na een paar tellen moet de fan ook in lage snelheid gaan draaien, dat geeft ook meteen aan dat de hoge druk sensor ook werkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 21:59 #1475641
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook twee jaar geleden
Heb ik ook twee jaar geleden airco laten afvullen wist wel dat er ergens een lekje zat maar goed eerst maar proberen of alles nog wel werkt
Heb er ongeveer twee jaar plezier van gehad alhoewel het de laatste tijd al wel steeds minder was
Nu is de airco zo goed als leeg en slaat de airco pomp continue aan en uit
Dit lijkt me niet goed voor de pomp heb daarom het draadje boven op de pomp maar los gehaald
Dus pomp uitgeschakeld
Heb er ongeveer twee jaar plezier van gehad alhoewel het de laatste tijd al wel steeds minder was
Nu is de airco zo goed als leeg en slaat de airco pomp continue aan en uit
Dit lijkt me niet goed voor de pomp heb daarom het draadje boven op de pomp maar los gehaald
Dus pomp uitgeschakeld
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 22:35 #1475644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toen mijn vulgraad te laag
Toen mijn vulgraad te laag was, schakelde hij vrij snel weer uit als hij inschakelde (beveiliging). En daarmee dus ook vaker een poging tot inschakelen (als je stand op de voorruit staat bijv). Op druk testen en afvullen zou ik als eerste overwegen, dat doet het inmiddels bij mij wel weer een jaar heel goed (wetende dat de radiateur er gehavend uitziet, maar kennelijk werkt het nog).
Moderators: Jerry Stam