Vervangen nokkenaskeerring
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2024 13:26 #1112078
door V700 register
Vervangen nokkenaskeerring is gemaakt door V700 register
Bonjour,
Hier een vraag vanuit Frankrijk. Onlangs heb ik met behulp van een speciaal centreergereedschap de nokkenaskeerring vervangen. Mogelijk heb ik m weer op zijn plek geduwd waar misschien een groef is ontstaan. In ieder geval: Ik heb nu last van een kleine lekkage. Nou heb ik alles bij de hand om een nieuwe keerring te plaatsen. Na vruchteloos contact met drie Volvo (Penta)-dealers waaronder een bezoek aan de dealer in Nantes (werd wel aardig door de magazijnman geholpen) vond ik gisteren in mijn auto nog een ongebruikt exemplaar dat ik ooit had bewaard
. Ook een kleppendekselpakking paraat! Er lijkt geen sprake te zijn van een te hoge carterdruk als oorzaak.
vraag 1:
Wel of geen vloeibare pakking gebruiken bij het herbevestigen van de voorste lagerkap? Haynes adviseert dat en dit heb ik de vorige keer gedaan. De keer daarvoor niet.
Vraag 2:
Ik heb nu geen centreergereedschap, maar het moet toch ook kunnen door eerst de keerring te plaatsen en dan de lagerkap? Of toch beter eerst de kap en kap terugplaatsen en dan de keerring (uiteraard beide keren van binnen ingesmeerd met olie).
Hoor graag, à bientôt!
Derk
Hier een vraag vanuit Frankrijk. Onlangs heb ik met behulp van een speciaal centreergereedschap de nokkenaskeerring vervangen. Mogelijk heb ik m weer op zijn plek geduwd waar misschien een groef is ontstaan. In ieder geval: Ik heb nu last van een kleine lekkage. Nou heb ik alles bij de hand om een nieuwe keerring te plaatsen. Na vruchteloos contact met drie Volvo (Penta)-dealers waaronder een bezoek aan de dealer in Nantes (werd wel aardig door de magazijnman geholpen) vond ik gisteren in mijn auto nog een ongebruikt exemplaar dat ik ooit had bewaard

vraag 1:
Wel of geen vloeibare pakking gebruiken bij het herbevestigen van de voorste lagerkap? Haynes adviseert dat en dit heb ik de vorige keer gedaan. De keer daarvoor niet.
Vraag 2:
Ik heb nu geen centreergereedschap, maar het moet toch ook kunnen door eerst de keerring te plaatsen en dan de lagerkap? Of toch beter eerst de kap en kap terugplaatsen en dan de keerring (uiteraard beide keren van binnen ingesmeerd met olie).
Hoor graag, à bientôt!
Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2024 10:36 #1475542
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst de keerring plaatsen en
Eerst de keerring plaatsen en dan de lagerkap met een beetje vloeibare pakking werkt bij mij prima. Je weet dan ook zeker dat de keerring precies haaks op de nokkenas staat. Een groef in de nokkenas heb ik nog nooit gezien of gevoeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2024 15:12 #1475543
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Groef
Dank Gerard voor je antwoord! Ik heb de oorzaak van de lekkage denk ik ontdekt. Bij het plaatsen van de vorige keerring (twee weken geleden) heb ik de ring helemaal tot de aanslag achterin geduwd. Daar is een duidelijke groef zichtbaar en voelbaar. Ik vermoed dat door die groef er geen goede afdichting was. Ik heb de nieuwe keerring nu wat minder diep gemonteerd. Omdat de lagerkap eraf was kon ik goed zien hoe diep. Daarna de kap teruggeplaatst en rustig weer vastgezet (beide moeren steeds een stukje). Bij gebrek aan een momentsleutel dat op gevoel moet doen. Ik heb geen vloeibare pakking gebruikt op de pasvlakken. De pakking die ik er eerder op had gedaan was ook helemaal weggedrukt bij het monteren van de lagerkap. Geen spoor meer van te zien. Bij het proefdraaien lijkt alles goed te zijn gegaan. Geen olielekkage te zien. Straks de echte test op de Franse wegen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2024 15:21 #1475544
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic (Geen onderwerp)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2024 06:23 #1475546
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi dat het nu is gelukt en
Mooi dat het nu is gelukt en het toch een groef was. Nog wel in de gaten houden, lekkage kan zich later toch nog manifesteren.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-08-2024 14:19 #1475552
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Gebruik in ieder geval de
Gebruik in ieder geval de nieuwere keerringen van Viton (Volvo orgineel is dan grijs, aftermarket kan alle kleuren van de regenboog hebben)
De goedkopere versie (vaak rood) is van EPDM, en gaat aanzienlijk minder lang mee.
De goedkopere versie (vaak rood) is van EPDM, en gaat aanzienlijk minder lang mee.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 12:02 #1475557
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel gebruikt
Het exemplaar dat ik heb gebruikt is origineel Volvo m, de kleur is donkerbruin. De voorste keerring van de krukas is wel grijs (heb nog een reserve exemplaar in de auto liggen). Ik houd het in de gaten, tot nu toe nog steeds droog.
Moderators: Jerry Stam