Trillende aandrijflijn?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2024 22:30 #1112061
door Yannic Nuijt
Trillende aandrijflijn? is gemaakt door Yannic Nuijt
Hopelijk kunnen jullie iets met onderstaande beschrijving van het probleem om mij te helpen met het vinden van mijn probleem.
Sinds een week of 2 heb ik het volgende probleem waar ik zelf niet echt een duidelijke oorzaak voor kan bedenken/vinden zonder zomaar onderdelen te gaan vervangen.
Ik stond namelijk op een weiland bij een festival en dat was door de regen redelijk modderig geworden waardoor wegrijden niet echt “subtiel” kon namelijk met veel wielspin waardoor het toerental snel omhoog schoot richting de 4000 toeren en ik binnen no time in de 3e versnelling zat. Natuurlijk niet fijn op een koude motor maar was zo goed als de enige optie om weg te komen.
Maar toen ik weer op de weg reed merkte ik dat de versnellingspook stond te trillen in de 3e, 4e en 5e versnelling en ook een vibratie merkbaar in de auto. En naarmate de rit vorderde werd het wel minder maar zeker niet weg. Maar als ik bijvoorbeeld in de 2e en 3e zelfde toerental of snelheid rijdt is het nog steeds dat versnelling 2 het niet heeft en versnelling 3 wel.
Nu is het probleem niet minder geworden in de afgelopen weken maar misschien wel juist steeds extremer trillen, voornamelijk in koude toestand.. Maar nog steeds alleen 3e, 4e en 5e versnelling en naarmate de rit iedere keer vordert wordt het wel weer minder en op gegeven moment is het in versnelling 3 zo goed als weg.
Mijn eigen verdachte is een trilling in de aandrijflijn maar het versnellingsbakrubber(febi) en het cardanasrubber (Febi) en lager zijn allebei nog geen jaar oud. En als ik onder de auto lig en aan de cardanas duw/trek voel ik geen grote bewegingen. Dus dit lijkt mij eigenlijk niet echt het probleem.
Heb niet het vermoeden dat dit in de motor zit omdat die in versnelling 1 en 2 prima door trekt en in de hogere versnellingen het niet voelt alsof het bokken vanuit de motor is.
Hoe plausibel is het dat de hardy schijf het opeens heeft begeven? Heb hem visueel wel even snel bekeken maar zag niks geks. Zal hem sowieso nog even een keer goed bestuderen.
Of kan het zo zijn dat een kruiskoppeling dit effect geeft? Dat die half vast geslagen is, zou ja hoe te checken(liefst zonder de cardanas er onderuit te hoeven halen)?
Of zou dit zelfs in het dual-mass vliegwiel mis kunnen gaan?
Betreft een 940 uit 1997 met een b230fk op LPG en M90 bak erachter.
Hopelijk kunnen jullie me weer een stukje verder helpen met dit probleem.
Groet, Yannic
Sinds een week of 2 heb ik het volgende probleem waar ik zelf niet echt een duidelijke oorzaak voor kan bedenken/vinden zonder zomaar onderdelen te gaan vervangen.
Ik stond namelijk op een weiland bij een festival en dat was door de regen redelijk modderig geworden waardoor wegrijden niet echt “subtiel” kon namelijk met veel wielspin waardoor het toerental snel omhoog schoot richting de 4000 toeren en ik binnen no time in de 3e versnelling zat. Natuurlijk niet fijn op een koude motor maar was zo goed als de enige optie om weg te komen.
Maar toen ik weer op de weg reed merkte ik dat de versnellingspook stond te trillen in de 3e, 4e en 5e versnelling en ook een vibratie merkbaar in de auto. En naarmate de rit vorderde werd het wel minder maar zeker niet weg. Maar als ik bijvoorbeeld in de 2e en 3e zelfde toerental of snelheid rijdt is het nog steeds dat versnelling 2 het niet heeft en versnelling 3 wel.
Nu is het probleem niet minder geworden in de afgelopen weken maar misschien wel juist steeds extremer trillen, voornamelijk in koude toestand.. Maar nog steeds alleen 3e, 4e en 5e versnelling en naarmate de rit iedere keer vordert wordt het wel weer minder en op gegeven moment is het in versnelling 3 zo goed als weg.
Mijn eigen verdachte is een trilling in de aandrijflijn maar het versnellingsbakrubber(febi) en het cardanasrubber (Febi) en lager zijn allebei nog geen jaar oud. En als ik onder de auto lig en aan de cardanas duw/trek voel ik geen grote bewegingen. Dus dit lijkt mij eigenlijk niet echt het probleem.
Heb niet het vermoeden dat dit in de motor zit omdat die in versnelling 1 en 2 prima door trekt en in de hogere versnellingen het niet voelt alsof het bokken vanuit de motor is.
Hoe plausibel is het dat de hardy schijf het opeens heeft begeven? Heb hem visueel wel even snel bekeken maar zag niks geks. Zal hem sowieso nog even een keer goed bestuderen.
Of kan het zo zijn dat een kruiskoppeling dit effect geeft? Dat die half vast geslagen is, zou ja hoe te checken(liefst zonder de cardanas er onderuit te hoeven halen)?
Of zou dit zelfs in het dual-mass vliegwiel mis kunnen gaan?
Betreft een 940 uit 1997 met een b230fk op LPG en M90 bak erachter.
Hopelijk kunnen jullie me weer een stukje verder helpen met dit probleem.
Groet, Yannic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2024 01:58 #1475416
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Modder
Hallo Yannik
Aangekoekte modder op een van de roterende delen onder de auto?
groetjes
Mathy
Aangekoekte modder op een van de roterende delen onder de auto?
groetjes
Mathy
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2024 06:16 #1475417
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Daar dacht ik ook aan
Daar dacht ik ook al aan maar vanaf de zijkant zo snel onder de auto gekropen en gekeken niks kunnen zien. Maar vanmiddag gaat die de bokken op en dan check ik het nog een keertje goed.
Iets wat me trouwens ook wel opvalt is dat als ik in de versnelling het gas loslaat de trillingen gelijk weg zijn en als ik ook maar iets aan gas geef het gelijk weer voelbaar wordt.
Iets wat me trouwens ook wel opvalt is dat als ik in de versnelling het gas loslaat de trillingen gelijk weg zijn en als ik ook maar iets aan gas geef het gelijk weer voelbaar wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2024 09:30 #1475418
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk ook eens of er geen bout
Kijk ook eens of er geen bout van de reactie armen van de achteras gebroken zijn. Als je achteras te makkelijk kan kantelen krijg je hoekverschil in je kruiskoppelingen.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-07-2024 09:35 #1475419
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Toch modder?
Modder is echt de meest voor de hand liggend. Kijk naar de aandrijflijn, maar vooral ook naar de binnenkant van de velgen of zelfs de geventileerde remschijven, dat klopt namelijk met alleen een trilling in de hogere versnellingen.
Succes
Succes
- Peter Borghs
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-07-2024 13:07 #1475420
door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Zie o.a. link
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2024 22:23 #1475434
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Schoon
Van het weekend onder de auto gekropen en alles op modder geïnspecteerd maar alles was helemaal schoon van modder dus dat is het prima helaas niet.
Alle bouten zitten er ook nog in. En ook nog even de cardanas op en neer bewogen maar die levert geen absurd grote bewegingen op. In ieder geval niet zoveel als ik had met een versleten cardanasrubber en het trillen aanzienlijk minder was dan wat nu het geval is.
@godspeed; die had ik ook al gezien maar dit zijn allemaal slijtage achtige punten. En gezien het heel plotseling is ontstaan lijkt het mij geen slijtage, en ook met dat de rubbers nieuw zijn.
Alle bouten zitten er ook nog in. En ook nog even de cardanas op en neer bewogen maar die levert geen absurd grote bewegingen op. In ieder geval niet zoveel als ik had met een versleten cardanasrubber en het trillen aanzienlijk minder was dan wat nu het geval is.
@godspeed; die had ik ook al gezien maar dit zijn allemaal slijtage achtige punten. En gezien het heel plotseling is ontstaan lijkt het mij geen slijtage, en ook met dat de rubbers nieuw zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2024 13:11 #1475436
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien een loodje
Misschien een loodje losgekomen van de cardan as?
Reactie armen achteras zaten ook nog goed vast?
Reactie armen achteras zaten ook nog goed vast?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2024 14:37 #1475459
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Timen
Vandaag met Timen naar gekeken. Uit de versnellingsbak komt een bonkend geluid dus hier lijkt het probleem in te zitten.
Nu opzoek naar een “nieuwe” M90 bak.
Nu opzoek naar een “nieuwe” M90 bak.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2024 08:39 #1475464
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is een mooi moment om er
Dat is een mooi moment om er een fijne M46 achter te hangen, in plaats van die hakerige M90.
Moderators: Jerry Stam