Help, B230FK start en loopt beroerd - opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2024 09:10 #1112056
door V700 register
Help, B230FK start en loopt beroerd - opgelost! is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,
Ik heb problemen met mijn '97 945 met B230FK motor, voorzien van Vialle LPI.
Symptomen:
Al enige tijd hikte de auto bij het rijden, even kort inhouden alsof hij een slag miste. Omdat ik ook moest doorstarten verdacht ik een LPG injector, deze dus vervangen (inclusief inspuitmondje, hele spruitstuk los gehad). Het doorstarten is nu over, maar het hikken niet en wordt steeds erger.
Inmiddels is er niet meer mee te rijden.
Gisteren startte hij (start-lopen), maar na 20 meter rijden viel hij haperend uit en was niet meer aan de praat te krijgen.
Nu bleek er ook een benzineslang met een scheurtje te zitten (!), waarschijnlijk beschadigd door spruitstuk loshalen. Deze uiteraard vervangen. Ook de BDP sensor vervangen voor nieuw.
Echter, hij wilde nog steeds niet starten. Uiteindelijk na lang proberen (verzopen etc) sloeg hij tóch aan en bleef lopen. Mee gereden, op het hikken na liep hij redelijk. Stationair erg onrustig, 500-1200 rpm.
Direct na het rijden opnieuw gestart, startte direct.
Vanmorgen nogmaals proberen, startte direct, maar viel na een paar seconden haperend uit. Met opnieuw starten slaat hij helemaal niet meer aan (startmotor blijft draaien).
Elke keer als ik een (half) uurtje wacht en dan start, start hij wel, maar valt direct uit.
Bougies zijn een jaar oud, en koffiemelkkleur.
Bougiekabels ca 1500-2500 ohm, onbeschadigd en met clipjes uit elkaar gehouden.
Rotor en verdelerkap schoongeveegd (iets droog koolstof). De punten zijn wel iets ingebrand.
Wat kan ik doen?
Maandag staat er een afspraak voor de apk, ik hoop dat ik hem dan weer draaiend heb..
Ik heb problemen met mijn '97 945 met B230FK motor, voorzien van Vialle LPI.
Symptomen:
Al enige tijd hikte de auto bij het rijden, even kort inhouden alsof hij een slag miste. Omdat ik ook moest doorstarten verdacht ik een LPG injector, deze dus vervangen (inclusief inspuitmondje, hele spruitstuk los gehad). Het doorstarten is nu over, maar het hikken niet en wordt steeds erger.
Inmiddels is er niet meer mee te rijden.
Gisteren startte hij (start-lopen), maar na 20 meter rijden viel hij haperend uit en was niet meer aan de praat te krijgen.
Nu bleek er ook een benzineslang met een scheurtje te zitten (!), waarschijnlijk beschadigd door spruitstuk loshalen. Deze uiteraard vervangen. Ook de BDP sensor vervangen voor nieuw.
Echter, hij wilde nog steeds niet starten. Uiteindelijk na lang proberen (verzopen etc) sloeg hij tóch aan en bleef lopen. Mee gereden, op het hikken na liep hij redelijk. Stationair erg onrustig, 500-1200 rpm.
Direct na het rijden opnieuw gestart, startte direct.
Vanmorgen nogmaals proberen, startte direct, maar viel na een paar seconden haperend uit. Met opnieuw starten slaat hij helemaal niet meer aan (startmotor blijft draaien).
Elke keer als ik een (half) uurtje wacht en dan start, start hij wel, maar valt direct uit.
Bougies zijn een jaar oud, en koffiemelkkleur.
Bougiekabels ca 1500-2500 ohm, onbeschadigd en met clipjes uit elkaar gehouden.
Rotor en verdelerkap schoongeveegd (iets droog koolstof). De punten zijn wel iets ingebrand.
Wat kan ik doen?
Maandag staat er een afspraak voor de apk, ik hoop dat ik hem dan weer draaiend heb..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-07-2024 11:06 #1475346
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zet mijn geld op een
Ik zet mijn geld op een defecte temp-sensor.
Auto denkt dan doorgaans dat die in Siberië staat, en verzuipt zodoende de boel.
Auto denkt dan doorgaans dat die in Siberië staat, en verzuipt zodoende de boel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2024 12:02 #1475347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update
Hmm.. het goede nieuws is dat hij nu start en loopt.
Met de wegenwacht erbij erachter gekomen dat met het starten en zuipen het laatste beetje benzine was opgeslurpt, vandaar dat hij vanmorgen wel startte maar snel uitviel.
Hij blijft echter nog wel slecht lopen, geen constant toerental en hikken..
Temperatuursensor defect-> past dat bij het hikken? Hij zou dan toch continu slecht moeten lopen? Of kan die ook haperen?
Met de wegenwacht erbij erachter gekomen dat met het starten en zuipen het laatste beetje benzine was opgeslurpt, vandaar dat hij vanmorgen wel startte maar snel uitviel.
Hij blijft echter nog wel slecht lopen, geen constant toerental en hikken..
Temperatuursensor defect-> past dat bij het hikken? Hij zou dan toch continu slecht moeten lopen? Of kan die ook haperen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2024 19:17 #1475367
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begin is alle contacten van
Begin is alle contacten van stekkers schoon te maken, kost je niks alleen tijd. Die van de lambdasonde bijv. als eerst dan die van luchtmassameter injectorrelays enz. Dan je zekeringen stuk voor stuk schoonmaken en terugzetten. Gasklephuis en stationair regelklep schoonmaken. Alle vacuumslangen controleren op scheuren en verstopping. Draai de olie vuldop is los bij draaiende motor wordt hij er af geblazen of zuigt de motor hem aan. Check je accuspanning bij draaiende motor. Brandstofdrukregelaar, komt er benzine uit de vaccuumkant en gaat hij stationair ander lopen als je de slang er af trekt.
Veel is van invloed op goed rijden en starten en veel kun je zonder kosten nakijken. Lees of er foutcodes zijn.
Als dat allemaal in orde is kun je zoeken naar componenten die mss kapot zijn.
Veel is van invloed op goed rijden en starten en veel kun je zonder kosten nakijken. Lees of er foutcodes zijn.
Als dat allemaal in orde is kun je zoeken naar componenten die mss kapot zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2024 17:03 #1475375
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor het meedenken!
Status nu: hij start moeilijk, slaat weifelend aan na ca. 10 seconden doorstarten. Langzaam oplopend toerental van 300 naar 1000rpm oid.
Na enige tijd begint hij stationair te dansen, hoogtoerig of juist bijna afslaan.
De buren klagen al over de stank (= zeikbuurman)
Inmiddels rotor en verdelerkap ook vervangen, want niet meer als nieuw. Geen verbetering helaas.
LPG systeem volledig uitgeschakeld (relais eruit, onderbreekrelais eraf en benzine injectoren doorverbonden). Geen verandering in gedrag.
Op LPG loopt hij overigens even beroerd.
LMM doorgemeten, connector schoongemaakt. Met losse stekker loopt hij even rustiger, maar vervalt dan weer in z'n 'normale' gedrag.
Massapunten op het blok doorgemeten (0 ohm naar accu - ) en schoongemaakt indien nodig.
Connector ontstekingsmodule gecontroleerd
Geen benzine uit de drukregelaar.
Benzine injectoren spuiten alle vier benzine (rail losgenomen van het spruitstuk, ze spuiten alle 4).
Inlaatslangen gecontroleerd (visueel en met remmenreiniger). Geen effect. Gasklephuis en CIS klep schoongemaakt.
Luchtfilter losgenomen, geen effect.
Bougies met oude (destijds werkende) gewisseld, geen verschil.
Olievuldop is als altijd. Rammelt, maar wordt er niet afgeblazen, zuigt ook niet echt aan.
Opvallend is trouwens dat bij stationair er ploffende geluiden komen uit de inlaat, hoorbaar bij het filter.
To do:
Eerst morgenochtend naar de APK. Hopen dat hij er doorheen komt (gasmeting enzo..) en misschien heeft de monteur een goed idee.
Temperatuursensor weerstand meten
Lambdasensor schoonmaken, controleren, evt apart aarden
Injectorrelais (radio ontstoor) schoonmaken/overbruggen
Bobine doormeten
...?
Groet, Co
Na enige tijd begint hij stationair te dansen, hoogtoerig of juist bijna afslaan.
De buren klagen al over de stank (= zeikbuurman)

Inmiddels rotor en verdelerkap ook vervangen, want niet meer als nieuw. Geen verbetering helaas.
LPG systeem volledig uitgeschakeld (relais eruit, onderbreekrelais eraf en benzine injectoren doorverbonden). Geen verandering in gedrag.
Op LPG loopt hij overigens even beroerd.
LMM doorgemeten, connector schoongemaakt. Met losse stekker loopt hij even rustiger, maar vervalt dan weer in z'n 'normale' gedrag.
Massapunten op het blok doorgemeten (0 ohm naar accu - ) en schoongemaakt indien nodig.
Connector ontstekingsmodule gecontroleerd
Geen benzine uit de drukregelaar.
Benzine injectoren spuiten alle vier benzine (rail losgenomen van het spruitstuk, ze spuiten alle 4).
Inlaatslangen gecontroleerd (visueel en met remmenreiniger). Geen effect. Gasklephuis en CIS klep schoongemaakt.
Luchtfilter losgenomen, geen effect.
Bougies met oude (destijds werkende) gewisseld, geen verschil.
Olievuldop is als altijd. Rammelt, maar wordt er niet afgeblazen, zuigt ook niet echt aan.
Opvallend is trouwens dat bij stationair er ploffende geluiden komen uit de inlaat, hoorbaar bij het filter.
To do:
Eerst morgenochtend naar de APK. Hopen dat hij er doorheen komt (gasmeting enzo..) en misschien heeft de monteur een goed idee.
Temperatuursensor weerstand meten
Lambdasensor schoonmaken, controleren, evt apart aarden
Injectorrelais (radio ontstoor) schoonmaken/overbruggen
Bobine doormeten
...?
Groet, Co
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2024 18:34 #1475376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklep in orde? misschien
gasklep in orde? misschien zit er ruimte op de klep zit hij niet vast op de as.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2024 19:53 #1475377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valse lucht
Het klinkt mij toch echt als valse lucht: aanzuigen van lucht na de gasklep. Hierdoor slecht starten, backfires en onregelmatig toerental. Toch nog maar eens wat uitgebreider met remmenreiniger testen. Mag best rijk besproeien.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2024 14:18 #1475381
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vanwege het ploffen: doe ook
Vanwege het ploffen: doe ook even een triple check of de bougiekabels in de juiste volgorde zijn aangesloten. En om alles uit te sluiten: liefst ook even een oude, erkend werkende verdelerkap, want ik heb ooit meegemaakt dat een vervangende aftermarket inwendig verkeerd doorverbond. Je verzint het niet, maar het blijkt te kunnen...
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-07-2024 10:12 #1475388
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Heb je de timing al eens
Heb je de timing al eens gecontroleerd?
Distributieriem mogelijk verschoven of rubber van de krukaspoelie aant overlijden..
Krijg je verder geen foutmeldingen? Heb je hem al eens uitgelezen?
Even los van of er brandstof uit de injectoren komt, heb je de druk al eens gecontroleerd?
Distributieriem mogelijk verschoven of rubber van de krukaspoelie aant overlijden..
Krijg je verder geen foutmeldingen? Heb je hem al eens uitgelezen?
Even los van of er brandstof uit de injectoren komt, heb je de druk al eens gecontroleerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-07-2024 09:52 #1475396
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Ondertussen is de auto afgekeurd, oa op de viergastest en CO.
Ik heb nu dus zwart op wit dat hij slecht loopt..
Samen met Timen nog op zoek geweest. Het bleek dat de benzinedrukregelaar tóch lek was. Deze vervangen, dat verhielp het slechte starten.
Hij start nu dus goed, maar hapert nog steeds. Ook nog steeds plofjes in de inlaat.
Omdat hij wel even goed liep (stationair) en het onrustige gedrag even wegbleef dacht ik dat het opgelost was. Helaas op de terugweg al twijfel, en nu direct na het starten al weer onrustig.
Uitlezen gaf 322 (want LMM stekker losgehad), na reset (zekering 1) 111.
Bougiekabels zitten goed, gasklep lijkt ook oké (schoongemaakt, beweegt soepel).
Verdelerkap heb ik voor nieuwe Bosch uitgewisseld, geen verschil met de oude (paar jaar oude Bosch). Dus dan zouden ze beiden verkeerd zijn.
Veel remmenreiniger heeft ook nog niks geopenbaard helaas. Moet zeggen dat het ook wat moeilijk zoeken is als de motor al onrustig loopt. Inzakken en optoeren doet hij sowieso onrustig, dus lastig ontdekken of dat samenvalt met een ruime dosis remmenreiniger.
Het hikken is trouwens spontaan begonnen, niet na een reparatie of aanpassing.
Googlen op ploffen in inlaat levert me zorgwekkende berichten op over lekkende kleppen. Hoe is dat te controleren? Compressie meten?
Ik heb nu dus zwart op wit dat hij slecht loopt..
Samen met Timen nog op zoek geweest. Het bleek dat de benzinedrukregelaar tóch lek was. Deze vervangen, dat verhielp het slechte starten.
Hij start nu dus goed, maar hapert nog steeds. Ook nog steeds plofjes in de inlaat.
Omdat hij wel even goed liep (stationair) en het onrustige gedrag even wegbleef dacht ik dat het opgelost was. Helaas op de terugweg al twijfel, en nu direct na het starten al weer onrustig.
Uitlezen gaf 322 (want LMM stekker losgehad), na reset (zekering 1) 111.
Bougiekabels zitten goed, gasklep lijkt ook oké (schoongemaakt, beweegt soepel).
Verdelerkap heb ik voor nieuwe Bosch uitgewisseld, geen verschil met de oude (paar jaar oude Bosch). Dus dan zouden ze beiden verkeerd zijn.
Veel remmenreiniger heeft ook nog niks geopenbaard helaas. Moet zeggen dat het ook wat moeilijk zoeken is als de motor al onrustig loopt. Inzakken en optoeren doet hij sowieso onrustig, dus lastig ontdekken of dat samenvalt met een ruime dosis remmenreiniger.
Het hikken is trouwens spontaan begonnen, niet na een reparatie of aanpassing.
Googlen op ploffen in inlaat levert me zorgwekkende berichten op over lekkende kleppen. Hoe is dat te controleren? Compressie meten?
Moderators: Jerry Stam