Distributie

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2024 18:11 #1111918 door Cor Jan van Rhijn
Distributie is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Beste mensen... al een tijdje niet hier gepost, waarom is een lang verhaal... daar zal ik niemand mee lastig vallen. Maar ik heb vanmiddag de distributiesnaar van de 940 vervangen: B230FK blok. Het was niet mijn eerste keer. Ik gebruik altijd de fijne handleiding van hier en een tutorial van IPD Amerika. Alle tandwielmarkeringen stonden bij alle markeringen op de behuizing aan de achterkant. Er is een keurige originele volvosnaar opgegaan. De spanrol rolde soepel en netjes. Die heb ik dus niet vervangen. En toch... toen alles weer op zijn plek zat tikte er iets... een soort kloppend geluid. Toerental is keurig. Klein stukje gereden... ging eigenlijk ook best... maar het geluid bleef. Op temperatuur bleef de uitlaat toch wel flink roken en stinken. Ik krijg toch het idee dat alles niet helemaal goed op tijd staat. Morgen haal ik alles wel weer los en begin opnieuw... maar input, feedback... iemand?

Cor-Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-02-2024 11:54 #1474539 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het klinkt logisch dat er dan
Het klinkt logisch dat er dan iets niet helemaal goed gegaan is bij het monteren van de riem.
Kan zo simpel zijn als de spanrol vergeten vast te zetten.
Dan wordt de veer met horten en stoten steeds ingedrukt en losgelaten, waardoor de timing continu wisselt.
Verklaart zowel het getik/kloppend geluid, maar ook de rook.
Hoe lang de riem dit overleeft, of dat die er af loopt... geen idee.
Maar dat zou mijn eerste gok zijn....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2024 13:16 #1474540 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Totnogtoe
Beste mensen, dank voor de feedback. Spanrol had ik goed vast er staat in het zakboekje 50NM en daar heb ik hem maar op gezet. Wat ik wel vond was: 1. De stuurbekrachtigingspomp zat niet goed vast. De bout waarop hij scharniert bij het stellen van zijn v-snaar zat los. De boel zat behoorlijk scheef zodat die v-snaar ook niet helemaal goed draaide. 2. Tussen nokkenas en balansas zat de distributieriem wel wat erg slap. Met het los en weer vastdraaien van de spanrol is die spanning verbeterd. Vanmiddag maar even kijken of het nu ook wat beter voelt tijdens het rijden. Stationair al onwijs veel beter.

Groet,
Cor-Jan

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2024 14:36 #1474541 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic distributie
Ik snap het probleem. controleer eerst of het bij verandering van toerental sneller begint te tikken. Dan weet je dat het wordt veroorzaakt door de distributie. het kan ook onregelmatig zijn, dan weet je dat het wordt veroorzaakt door een los deeltje.persoonlijk denk ik dat er ergens in de behuizing een schroefje of iets dergelijk rondslingert. Of het is zou het lager van de spanner kunnen zijn. persoonlijk denk ik dat het altijd verstandig is om de spanner te vervangen. Ik heb al enkele malen gezien dat een oude spanner het begaf. voor dat het spul 75.000 km heeft gedraaid.
Geeft het een droge harde tik of is het een zacht tikje. dat kan je op het spoor etter van de plaats waar het vandaan komt. Ik zou de boel gewoon loshalen en opnieuw monteren, zo veel werk is dat niet. en zeker is zeker. O ja, na het monteren de spanner even losdraaien en weer vastzetten, dan is de spanning weer goed, zeker bij een nieuwe spanrol.

Sukkes

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-02-2024 15:11 #1474542 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Balansas

Cor Jan: "2. Tussen nokkenas en balansas zat de distributieriem wel wat erg slap."

Nooit te oud om te leren: ik weet dat de B204 (GT, FT) balansassen heeft, evenals de B234. Maar dat een B230 die ook heeft??

Adriaan

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-02-2024 18:18 #1474579 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de as voor de oliepomp
Zal het moeten zijn. B230 heeft er geen.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-02-2024 21:56 #1474581 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Welk onderdeel?
Blijf dan toch nieuwsgierig naar welk onderdeel Cor-Jan precies bedoelt met „Tussen nokkenas en <u>balansas</u> zat de distributieriem wel wat erg slap”.

Adriaan

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2024 14:41 #1474730 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oorzaak van het te slap staan
Na het vervangen van de distributieriem moet je de distributie riem moet je de krukas twee maal ronddraaien met losse moer van de spanner. Daarna de moer vastdraaien. Dan staat de riem op de juiste spanning. Zit de rem dan nog los dan is de spanveer rijp voor zijn pensioen. Gewoon de spanner vervangen. Wel even controleren of de merktekens nog goed staan, anders klopt de kleptiming niet meer!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2024 20:03 #1474739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt nadat de nieuwe riem er
Klopt nadat de nieuwe riem er op zit en de spanveer hem op spanning zet zul je voelen dat de riem niet overal op spanning staat.
Ik duw de auto dan een beetje heen en weer in de versnelling en dan voel je dat hij overal strak staat en dan de spanner vastzetten.

• Jasper de Kat Angelino
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2024 20:47 #1474740 door Jasper de Kat Angelino
Beantwoord door Jasper de Kat Angelino in topic Procedure zoals voorgeschreven door Volvo
In het kort en zoals ik het doe:
* Bougies eruit maakt het allemaal wat makkelijker! *
- Alle merktekens juist. Hulpas (is inderdaad géén balansas bij een B230) zet ik ook op tijd maar is alleen van belang bij modellen waar de stroomverdeler erop mee draait)
- Riem op de tandwielen en spanrol leggen
- Riem iets indrukken zodat je het boortje/pinnetje waarmee de spanrol geblokkeerd is eruit kunt halen en de spanner laten werken
- Onderste afdekking en krukaspoelie terugzetten en krukasbout vastzetten. Hiervoor bestaat het bekende speciaal gereedschap om de krukas tegen te houden, na het vastzetten het gereedschap weer verwijderen en de spanrol met moer tijdelijk vastdraaien. Motor dus niet ronddraaien met de spanrolmoer nog los, heeft geen nut
- Krukas tweemaal ronddraaien en weer op BDP cilinder 1 zetten. Controleren of alle merktekens weer kloppen (die streepjes op de riem zelf zijn nu niet meer van belang).
- Nu de motor weer op BDP cilinder 1 staat (is van belang omdat anders de klepveren via de nokkenas de riemspanning kunnen beïnvloeden) kan de spanrolmoer weer iets gelost worden waarna de spanner even kan werken. Daarna weer vastzetten
- Alle andere zaken weer monteren en motor laten warmdraaien
- Nadat motor op temperatuur is deze uitzetten, weer op BDP cilinder 1 zetten, rubber dopje uit bovenste afdekking halen, spanrolmoer stukje los en daarna weer vast, aanhaalmoment 50 Nm. Rubber dopje weer terug, en klaar. De spanning van de distributieriem is nu goed ingesteld. Heb op deze manier nog nooit problemen gehad met te slappe riemen, ook niet toen de volgende wissel aan bod kwam

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC