Hulp bij de hardy-schijf gevraagd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2024 21:58 #1111871 door V700 register
Hulp bij de hardy-schijf gevraagd! is gemaakt door V700 register
Dag iedereen,

Eerst en vooral mijn excuses voor een zoveelste topic over de hardyschijf. Heb al zoveel topics doorgelezen, maar ik ben even het noorden kwijt!
Mijn 760 is binnen geweest voor een nieuwe stofhoes aan de achteras en een nieuwe koppeling. Cardanas werd losgemaakt en er werd (volgens mij) niet echt op gelet hoe de cardanas zat en hoe die moest teruggeplaatst worden.

Nieuwe koppeling is een heel groot verschil, maar vanaf een snelheid van een dikke 80km/u begon de aandrijving wat te trillen en te brommen. Omdat de trillingen niet erger werd met een verhoogd toerental, maar enkel bij sneller draaien ligt het volgens mij aan de cardanas.

In eerste instantie heb ik de hardy schijf gedraaid (door de positie van flens van versnellingsbak en cardanas ten opzichte van elkaar te veranderen). Heb dat op de verschillende posities getest (3 mogelijkheden) helaas geen resultaat.

Ik heb dan de cardanas eraf gehaald en laten balanceren omdat ik zag dat de toegevoegde gewichtjes precies toch niet meer te vast zaten.
Daarnet ben ik begonnen met de cardan terug te monteren. Werkplaatshandboek erbij en nu komt het probleem, want zoals het in mijn werkplaatshandboek staat, krijg ik de schijf niet gemonteerd. Dan kloppen de pijlen op de schijf zelf niet.
En dan blijkt er een verschil (richting van de bouten) te zijn tussen mijn werkplaatshandboek van Haynes en de dvd met de oude fiches van Volvo.

ik voeg een foto bij van hoe ik het momenteel heb geplaatst (bouten zitten nog niet vast). Gezien vanaf de voorkant van de auto heb ik momenteel 3 bouten van de flens van de versnellingsbak, door de centreerschijf en dan door de hardy. Moeren zitten dus aan de kant van de achteras.
Voor de kant van de cardanas gaan de bouten door de opening in de cardanas, door de hardyschijf en de moeren dus aan de kant van de vooras zitten.
Zo klopt het met de pijlen op de schijf, maar geen idee of het goed zit.

In totaal zijn ze dus 6 bouten, waarvan 3 iets langer. Iemand een idee voor welke kant die voorzien zijn?

Hartelijk bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2024 11:33 #1474286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maakt niet uit
Zolang je maar drie dezelfde bouten gebruikt in dezelfde flens ("ster") maakt dat niets uit. De gewichten van de bouten zullen elkaar dan compenseren rondom de hartlijn van de as. Het gaat pas mis als je bijvoorbeeld twee lange en één kortere bout gebruikt op dezelfde flens omdat die dan niet meer in evenwicht is. Aan de motorkant van de schijf stop je er een extra "propellertje" tussen, waarmee de cardanas op de flens van de versnellingsbak wordt gecentreerd. Daar zou ik de langere bouten gebruiken. Maar als ook bij de kortere bouten de schroefdraad helemaal door de moer heensteekt, maakt het eigenlijk niets uit.

De boutrichting maakt voor de werking en balans in principe niet uit, maar in het onderdelenboek zie ik de moeren aan de flenskant. Dat zou ik dan maar aanhouden.

Kijk nog wel even naar de juiste montagepositie van de Hardyschijf, ik meen dat die in het onderdelenboek niet goed staat aangegeven en dat de merktekens ook niet eenduidig waren. Je kunt aan de afdruk van die "propeller" in de Hardyschijf wel zien hoe die heeft gezeten. Je foto is niet heel duidelijk, maar het lijkt er op dat die precies verkeerd zit. Gezien tegen het vliegwiel draait de as tegen de klok in. De bouten van de versnellingsbak-flens moeten dan met het dikke rubber gedeelte de bouten van de cardanas-flens aandrijven. Het dunne deel van de Hardyschijf wordt dan op trek belast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2024 21:59 #1474290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Bedankt voor de tips alvast!

hier een foto van het werkplaatshandboek (dvd) van Volvo.

ik heb de schijf zo proberen te monteren, maar dan klopt het niet met de pijlen op de hardy. Dus vandaar de twijfel.

Ik onthoud dat de moeren aan de flenskant zitten (wat bij mij het geval is) en dat de bouten correct verdeeld moeten worden qua lengte en dat de pijlen op de schijf gevolgd moeten worden.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-01-2024 12:09 #1474293 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Een paar ringen tussen het lager en de autobodem
Je weet nooit wat helpt en niet.

Vaak is het steunrubber van de achterkant van de motor ingezakt en staat de as niet meer genoeg in lijn daardoor. Beste oplossing is een nieuw rubber (het steunrubber wordt zacht van (een kleine) olielekkage en die is daar best vaak te vinden). Oplossing om te kijken of het bij jou ook het geval is een paar ringen, zodat het tussenlager ook wat meezakt met de achterkant van de motor. Als dat het probleem oplost weet je hoe laat het is en kan je verder knutselen.

Succes reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2024 13:39 #1474296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil
Zie je het verschil tussen het werkplaatshandboek en de afdruk van de centreerpropeller op de schijf op mijn foto?

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-01-2024 15:57 #1474297 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als je in de catalogus kijkt
Als je in de catalogus kijkt zul je zien dat wat bouten betreft er verschillende opties geleverd zijn. 6 gelijke bouten, 3 lang en 3 korte bouten. Alles in dezelfde richting gemonteerd, of 3 naar voor, 3 naar achter...Precies wat Rversteeg zegt, als je ze maar per set van 3 monteert, dan gaat het goed.

Die pijltjes zijn dan ook NIET voor de boutrichting er op gezet. Die wijzen naar de kant waar voor dat gat de flens gemonteerd moet worden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2024 18:11 #1474300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pijltjes
Ook met die merktekens kwam ik er niet helemaal uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2024 13:01 #1474306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de hulp
Bedankt voor de hulp allemaal.
Schijf gemonteerd en erop gelet dat de pijlen specifiek naar ofwel flens versnellingsbak ofwel cardanas wijzen.

Dit weekend testen!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2024 15:15 #1474287 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Veel gemaakte fout
De bouten moeten om en om worden gemonteerd. Dus de eerste met de moer naar voren, de tweede met de moer naar achteren, enz. Tenminste wanneer je niet het gevoel wilt krijgen dat de wagen spontaan uit elkaar dreigt te vallen. En natuurlijk zes identieke bouten en moeren gebruiken. De originele dus. Dan merk je dat de boel weer loopt als een scheet op schaatsen. Op de buitenzijde van de hardyschijf staan als het goed is ook kleine driehoekjes die de juiste richting aangeven. Op de metalen koppeling aan de andere zijde van de kardanas staan twee ingeslagen puntjes die bij elkaar moeten staan.

Dus meer weer even onder de wagen, dus van de zomer zal alle wel weer goed lopen. ;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC