- Berichten: 5
Claxon perikelen
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2023 20:03 #1111838
door Yannic Nuijt
Claxon perikelen is gemaakt door Yannic Nuijt
Heb een probleem met de claxon op mijn 940 waar ik zelf helaas niet uit kom.
Hopelijk hebben jullie raad.
Het volgende is er aan de hand;
De claxon werkt bij mij niet altijd, wanneer wel en wanner niet is lastig is een conclusie aan te hangen.
Soms is het zo dat die het niet gelijk doet maar als je dan een paar keer op de knoppen drukt dan doet die het wel en als je dan daarna iedere keer weer drukt doet die het gelijk.
Maar als je dan weer aan het stuur draait kan het zijn dat die het gelijk doet, zelfde tafereel als hierboven of helemaal niks.
Wat heb ik al heb gedaan is het stuur verwijderd en het sleepcontact schoongemaakt met contact reiniger.
Daarna het geheel weer in elkaar gezet en met de multimeter op piepstand gekeken of er contact is tussen het stuur en de aansluiting van de blauw/zwarte draad op de sleepring. Dit is op alle geteste standen van het stuur het geval. Dus dat lijkt mij goed te zijn.
Terwijl het stuur eraf was ook even gekeken of de knoppen op het stuur goed zijn door ook weer te piepen tussen massaboutje in het stuur en het contact wat op de sleepring komt. Ook dit was goed.
Alles weer in elkaar gezet met de gedachten dat het nu weer zou moeten werken. Maar helaas geen verbetering.
Dus een stapje verder kijken en het toch bij de claxon bekijken welke een paar jaar geleden is vervangen door een luchthoorn(hangt onder de koplamp achter de bumper) die via een relais wordt aangestuurd.
Hier zat ook een probleem, hier bleek ik een kabel (kabel welke de originele gele kabel verlengt om naar het relais te komen) te hebben gebruikt met een slechte isolatie waardoor deze veel plekken met corrosie had, deze vervangen en voor de rest weinig zichtbaar.
Ook gelijk de multimeter op gelijkstroom stand op de originele bekabeling gezet om te kijken of het signaal goed naar het relais toe komt. En dit blijkt niet het geval in alle stuur standen. Dus probleem lijkt toch ergens bij het stuur te zitten.
Terug bij het stuur kwam ik er achter dat als ik contact maak tussen de aansluiting van de blauw/zwarte draad en het aluminium plaatje waar de sleepring, richting aanwijzer en ruitenwisser schakelaar de claxon het dan altijd wel doet.
Als ik de multimeter op piepstand zet en de pennen op bovenstaande aluminium plaatje zet en het aluminium van het stuur (moet volgens mij beide massa zijn) dan blijft die de ene keer constant piepen maar de andere keer heel kort even een piepje en daarna is er geen contact meer.
Dus lijkt mij dat de massa op het stuur niet constant is, maar waar zit de massa aansluiting voor de stuurstang waar het stuur overheen schuift?
Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie om te zorgen dat mijn claxon weer werkt zoals die zou moeten doen..
Groet, Yannic
Hopelijk hebben jullie raad.
Het volgende is er aan de hand;
De claxon werkt bij mij niet altijd, wanneer wel en wanner niet is lastig is een conclusie aan te hangen.
Soms is het zo dat die het niet gelijk doet maar als je dan een paar keer op de knoppen drukt dan doet die het wel en als je dan daarna iedere keer weer drukt doet die het gelijk.
Maar als je dan weer aan het stuur draait kan het zijn dat die het gelijk doet, zelfde tafereel als hierboven of helemaal niks.
Wat heb ik al heb gedaan is het stuur verwijderd en het sleepcontact schoongemaakt met contact reiniger.
Daarna het geheel weer in elkaar gezet en met de multimeter op piepstand gekeken of er contact is tussen het stuur en de aansluiting van de blauw/zwarte draad op de sleepring. Dit is op alle geteste standen van het stuur het geval. Dus dat lijkt mij goed te zijn.
Terwijl het stuur eraf was ook even gekeken of de knoppen op het stuur goed zijn door ook weer te piepen tussen massaboutje in het stuur en het contact wat op de sleepring komt. Ook dit was goed.
Alles weer in elkaar gezet met de gedachten dat het nu weer zou moeten werken. Maar helaas geen verbetering.
Dus een stapje verder kijken en het toch bij de claxon bekijken welke een paar jaar geleden is vervangen door een luchthoorn(hangt onder de koplamp achter de bumper) die via een relais wordt aangestuurd.
Hier zat ook een probleem, hier bleek ik een kabel (kabel welke de originele gele kabel verlengt om naar het relais te komen) te hebben gebruikt met een slechte isolatie waardoor deze veel plekken met corrosie had, deze vervangen en voor de rest weinig zichtbaar.
Ook gelijk de multimeter op gelijkstroom stand op de originele bekabeling gezet om te kijken of het signaal goed naar het relais toe komt. En dit blijkt niet het geval in alle stuur standen. Dus probleem lijkt toch ergens bij het stuur te zitten.
Terug bij het stuur kwam ik er achter dat als ik contact maak tussen de aansluiting van de blauw/zwarte draad en het aluminium plaatje waar de sleepring, richting aanwijzer en ruitenwisser schakelaar de claxon het dan altijd wel doet.
Als ik de multimeter op piepstand zet en de pennen op bovenstaande aluminium plaatje zet en het aluminium van het stuur (moet volgens mij beide massa zijn) dan blijft die de ene keer constant piepen maar de andere keer heel kort even een piepje en daarna is er geen contact meer.
Dus lijkt mij dat de massa op het stuur niet constant is, maar waar zit de massa aansluiting voor de stuurstang waar het stuur overheen schuift?
Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie om te zorgen dat mijn claxon weer werkt zoals die zou moeten doen..
Groet, Yannic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
04-12-2023 16:59 #1474112
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de massa is de stuurstang?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
04-12-2023 18:14 #1474113
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Dank
Schema had ik zelf ook al goed bestudeerd maar kwam daar niet verder mee helaas.
Stuurstang zelf is inderdaad massa maar in het stuk onder het dashboard draait die in kunststof bussen waardoor de massa niet direct op de buitenbuis onder het dashboard te maken/vinden is.
Bedoel je met de klem koppelingen de kruiskoppelingen in de motor ruimte?
Stuurstang zelf is inderdaad massa maar in het stuk onder het dashboard draait die in kunststof bussen waardoor de massa niet direct op de buitenbuis onder het dashboard te maken/vinden is.
Bedoel je met de klem koppelingen de kruiskoppelingen in de motor ruimte?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
05-12-2023 09:48 #1474115
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik bedoel de klemkoppelingen met de splines in de motorruimte,
Via die weg zou ik denken dat de massa in ieder geval verder door moet lopen naar het stuurhuis. Zo niet zou er bij het toeteren zonder herrie 12 Volt op de buis te meten moeten zijn?? Als dat niet zo is, is er toch ergens anders een probleem. Het stuurhuis zit geaard vast met stalen beugels. Ergens moet de massa door lagers heen gaan dan bij het sturen. Zit er aan de bovenkant ook niet nog een lager met staal die er voor zorgt dat het stuur ook in de richting van de as niet naar voren en naar achteren kan??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
06-12-2023 11:55 #1474124
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic massa
De massa van de claxon(s) zit aan de claxons via een stekker aan de draad die naar het massacontact gaat. Deze contacten worden vaak 'ranzig'. Het is een intermitterende storing, dat zijn de lastigste. Contoleer gewapend met een spuitbus contactreiniger waar mee je ze kunt schoonmaken, en inspecteer de klemkoppelingen/stekkers. Zo te lezen is het een massaprobleem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
08-12-2023 18:14 #1474130
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kopervet ertussen en goed aandraaien
koppelingen losmaken, kopervet ertussen en goed aandraaien zou ik proberen, maar als het nu werkt kun je prima op lekker weer wachten.
Lekker dat je het gevonden hebt en dat wij in de toekomst weten wat een zwakke plek is van dit circuit.
Groet reinier
Lekker dat je het gevonden hebt en dat wij in de toekomst weten wat een zwakke plek is van dit circuit.
Groet reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
08-12-2023 20:10 #1474127
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Kruiskoppelingen
Zijn inderdaad de kruiskoppelingen waar de massa ophoudt. Maar alle boutjes zitten wel gewoon vast dus er zit denk ik corrosie ofzo tussen. Want zowel de aansluiting naar de stuurstang als de aansluiting naar het stuurhuis maken beide slecht contact met de kruiskoppelingen.
Heb nu als quick fix onder het dashboard een koperdraad aan de stuurstang verbonden met een slangenklem deze een paar keer om de stuurstang heen gedraaid en vast gezet op de schroef die de ezk op zijn plek houdt.
En nu toertert het geheel er weer lekker op los als ik de knopjes indruk.
Als ik weer wat meer tijd heb en het weer wat lekkerder is dan ga ik de kruiskoppelingen los halen om het probleem daar te onderzoeken.
Heb nu als quick fix onder het dashboard een koperdraad aan de stuurstang verbonden met een slangenklem deze een paar keer om de stuurstang heen gedraaid en vast gezet op de schroef die de ezk op zijn plek houdt.
En nu toertert het geheel er weer lekker op los als ik de knopjes indruk.
Als ik weer wat meer tijd heb en het weer wat lekkerder is dan ga ik de kruiskoppelingen los halen om het probleem daar te onderzoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





