Volvo 740 start af en toe niet

• Kurt Bastmeijer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2023 08:07 #1111792 door Kurt Bastmeijer
Volvo 740 start af en toe niet is gemaakt door Kurt Bastmeijer
Beste leden,

Sinds een maandje of twee heb ik de verlengde 740 'limousine' van mijn vader overgenomen. Ik ben echt een leek als het gaat om auto's dus fijn dat ik om jullie expertise kan vragen. Het gaat om een Volvo 740 Sedan 2.3 GL B230K 84 kW (right hand drive).

Al een vrij lange tijd start de volvo soms niet. Dit gebeurt willekeurig maar meestal wanneer je een stuk hebt gereden je hem even stilzet en hem dan weer wilt starten. Nu zit er een nieuwe accu in en heb ik de start motor al laten reviseren. In eerste instantie een andere gereviseerde startmotor erin laten zetten maar dat was al helemaal drama. Auto had heel veel moeite met starten maar maakte wel een heel ander geluid toen. Uiteindelijk de originele startmotor laten reviseren en hij start weer heerlijk (meestel dan).

Mijn vader heeft een lange tijd geleden wel wat met het contactslot laten doen want vertelde dat dit 10 jaar geleden ook wel een probleem is geweest. Echter viel de auto toen ook wel eens uit tijdens het rijden en dat is nu nooit het geval geweest. Wanneer ik het contactslot omdraai naar II dan hoor ik wel een geluid van onder de auto komen. Wanneer ik de auto dan probeer te starten hoor je alleen een enkele vrij zachte doffe tik. Dus niet het geluid van de startmotor als de accu leeg is (even als vergelijking).

Heeft iemand misschien enig idee wat het zou kunnen zijn? Of waar ik de garage naar kan laten kijken? Het vervelende is dat hij bij de garage tot nu toe altijd gestart heeft dus dat maakt het zoeken van het probleem natuurlijk wat lastiger. De ANWB heeft kort geleden de conclusie getrokken dat het de startmotor is maar goed helaas is dit niet het geval.

Alvast dank voor het mee denken en mochten jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag.

Hartelijke groet,
Toine

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2023 10:46 #1473773 door V700 register

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-10-2023 11:04 #1473774 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic zoals hierboven geschreven
Startslot naast het stuur, of het startrelais.

Dat laatste zit op de startmotor, dat is het ronde ding bovenop dat er soms inschiet als je de ouderwetse klap met de hamer op de startmotor geeft. Als die klap dus werkt dat is het het startrelais en vaak helpt schoonmaken al. Maar het zijn wel vaak listige dingen om los te maken en je MOET de accupolen eerst losmaken voordat je er aan gaat werken. Stroom en massa zitten daar vlak bij elkaar.

Succes reinier

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2023 14:02 #1473777 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dof
Hallo Volvisti

"Doffe tik" klinkt inderdaad als een startmotor die niet wil. Dat kan aan de startmotor liggen, maar misschien ook aan de spanning die erop staat. Meet de spanning eens als de motor wel en niet loopt.

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-10-2023 14:21 #1473778 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic startrelais testen

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-10-2023 16:11 #1473780 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic startrelais en startmotor los testen

en

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2023 18:55 #1473781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuurstroom te zwak
Op te lossen door een Bypass
Dan krijgt de startmotor 12 volt rechtstreeks via de accu
als je de sleutel omdraait d.m.v een relais

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-10-2023 11:40 #1473792 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de rede dat de stuurstroom te zwak is?
Er is altijd een rede dat de stuurstroom te zwak is. Als er voldoende stroom in de accu zit, is het een weerstand ergens, want ook het contactslot krijgt rechtstreeks stroom uit de accu. Bedrading, contactslot, veel meer is er niet dat het kan veroorzaken. Weerstanden zorgen voor warmteontwikkeling, dus ik zou geen extra draden met extra relais toevoegen, zonder ook een brandblusser er naast te hangen. Het relais zit al in de startmotor: een relais om een relais aan te sturen? Ik zou zoeken naar de weerstand en eerst kijken of die op te lossen is? En dan werkt het weer zoals bedacht en volgens het schema. Want als je een relais op een relais zet om te starten en hij doet het over een tijdje weer niet, waar moet je dan gaan zoeken??

Je kan het wel testen door direkt stroom op het kleine draadje van het startrelais te zetten. Kan gewoon met een schroevendraaier vanaf de grote aansluiting. Ook makkelijk als je een auto mee wil nemen die niet van jou is.

Succes reinier

• Kurt Bastmeijer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2023 21:56 #1473826 door Kurt Bastmeijer
Beantwoord door Kurt Bastmeijer in topic Super behulpzaam
Dank voor de twee links! Staat veel nuttige informatie in.

• Kurt Bastmeijer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2023 22:01 #1473827 door Kurt Bastmeijer
Beantwoord door Kurt Bastmeijer in topic Startmotor al gereviseerd
Bedankt voor jullie reacties. Na alles gelezen te hebben denk ik dat ik maar eens naar het contactslot ga laten kijken. De startmotor is gereviseerd dus ik neem aan dat het relais ook is vervangen of nagekeken is.
Denken jullie dat het verstandig is om het huidige contactslot te vervangen voor een nieuw/gebruikt contactslot? Zit ik waarschijnlijk wel met twee sleutels ivm het openen van de deuren maar dat is dan niet anders.

Hartelijke groet,
Toine

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC