Lekkende keerring starre achteras

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2023 11:24 #1111773 door V700 register
Lekkende keerring starre achteras is gemaakt door V700 register
De keerring heb ik nu 4 keer vervangen en blijft lekken. Niet veel maar toch. Het metalen deel van de keerring heb ik voor het monteren minimaal van vloeibare pakking voorzien en de rubberen lip ingeolied met 80w90 en vervolgens de kering vlak in de as gedreven tot metaal op metaal. Het loopvlak dat op de rubberlip komt goed schoongemaakt. Daarna gepolijst met korrel tienduizend. Superglad zou je zeggen. Wat gaat hier verkeerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-09-2023 11:01 #1473695 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic groefje?
Kan het zijn dat er op de plek waar hij vroeger altijd zat een klein groef zit. Ik doe keerringen altijd op een andere plek terug, dan dat ze zaten.

En niet overal zit er een passing voor de keerring. Dus soms kun je de keerring helemaal door en gat heen tikken, en als dat zo is, betekend metaal op metaal dat de keerring het eerste (tand)wiel aan de binnenkant is tegen gekomen? Dan lekt ie ook.

Is het de keerring tegen het differentieel of tegen de versnellingsbak? Of nog ergens anders?

Succes reinier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-09-2023 11:03 #1473696 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Welk keerring gebruik je? Het
Welk keerring gebruik je? Het is al weer even geleden dat ik het gedaan heb, maar meen me te herinneren dat ik toen gelezen heb dat de originele Volvo keerring de voorkeur had (Geloof SKF)

Ja kan proberen de keerring er een fractie minder diep in te zetten, zodat deze niet op hetzelfde loopvlak moet afdichten. Deze zal na x00.000 km wellicht wat ingesleten zijn.

Vet/smeer ook de as in waar die op afdicht, niet alleen de keerring zelf.

Op de achteras, passagierskant naast de diff, zit ook een kunststof slangetje. Dit is de ontluchting van de achteras. Deze hangt dikwijls in het luchtledige met het uiteinde, en kan mogelijk dicht/verstopt zitten waardoor de overdruk de olie er uit perst. Slang hoort oorspronkelijk ergens het chassis in te gaan.

Je zou altijd nog een Speedi Sleeve van SKF over de as kunnen schuiven, maar misschien lekt de boel wel op de buitendiameter van de keering. Kun je dit zien?





Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2023 18:13 #1473698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
Om de keerring op een andere plek terug te zetten zijn er eigenlijk geen mogelijkheden. Als deze vlak ligt met het differentieel zit deze ook in de behuizing in het differentieel. De keerring kan er daarom ook niet te ver in worden gezet. Het loopvlak is super glad zonder er een ring in is gesleten. Om lekken op de buitendiameter te voorkomen heb ik deze met vloeibare pakking ingesmeerd. Hier heb ik geen lekkage gezien. Als de originele Volvo keerring groeven op de afdichting heeft die de olie terug het differentieel in duwen dan zou dat een goede optie zijn. Ik ben deze nog niet tegengekomen op het internet. Waar is die te verkrijgen?
Het slangetje dat aan de as zit heb ik nog niet gecontroleerd op verstopping. Dit zou het zomaar het lekken kunnen veroorzaken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-09-2023 18:37 #1473699 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als het slangetje de oorzaak is
dan kan je de nieuwe keerring waarschijnlijk laten zitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2023 20:17 #1473700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchting verstopt
Had ik met de Land Rover, ontstopt en lekkage over...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2023 22:05 #1473701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is goed nieuws. Ik ga er
Dat is goed nieuws. Ik ga er zo snel mogelijk naar kijken en laat het horen.
Bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2023 11:22 #1473702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het slangetje is niet
Het slangetje is niet verstopt of afgekneld, helaas. Of de nippel in de as open is kan ik nu niet controleren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-09-2023 12:15 #1473703 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Je kan dit redelijk simpel
Je kan dit redelijk simpel testen.
Schroef de vulplug van het diff open, en blaas via het slangetje.
Lukt dit niet; dan verstopt en vice versa...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2023 22:07 #1473704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze simpele test kan ik op
Deze simpele test kan ik op dit moment helaas niet uitvoeren. Zo gauw ik in de gelegenheid ben ga ik dit doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD