940 station : Schokbreker voor + achter vervangen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 16:24 #1111726 door V700 register
Hallo,

Binnenkort moet mijn 940 weer richting de APK.
Het gaat om een 940 station 2.3 GLE uit 1993 met standaard vering / schokbrekers.
En ik denk dat ik afkeur zal krijgen op de schokbrekers voor.
Rechterzijde is lek en alles zit onder de olie.
Is het goed te doen om deze zelf te vervangen?
(tot nu toe zelf gedaan : riemen + distributie en remschijven + blokken en dashboard vervangen)

En als ik dan toch bezig ben, wil ik ook meteen achter meenemen. Want de hoezen zijn compleet weggerot en de auto deint lekker lang na.

Ook tips waar op te letten bij vervangen schokbrekers voor zijn van harte welkom.


Alvast bedankt,
Fons

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 20:09 #1473427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede veerspanners kopen
Neem de toplagers ook mee
de boel is toch al uit elkaar .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 21:35 #1473430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En verder wel te doen als
En verder wel te doen als thuismonteur?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2023 14:16 #1473434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker
De veerpoot moet er onderuit
Dus de boel goed op " bokken" zetten (assteunen)
Luchtsleutel zou ook handig zijn
Je begint aan 1 kant ( kun je altijd kijken aan de andere kant hoe het ook al weer zat )
Valt wel mee allemaal
Anders een afspraak maken bij Timen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2023 14:36 #1473449 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Ik heb 2 jaar terug de
Ik heb 2 jaar terug de nivomats vervangen en begin dit jaar de voor dempers. Afhankelijk van je sleutel ervaring is het goed te doen en zoals gemeld: de poot moet er in zijn geheel onderuit.

Voor de voorkant heb je iig een schroefveer spanner nodig
De (ring)moer waar de demper mee vastzit in de poot heeft soms wat motivatie nodig voor hij los wil...
En vergeet niet deze ook weer goed vast te draaien na het plaatsen vd nieuwe demper! (ik spreek uit ervaring...)

De nivomats heb ik beide zijden in 1 keer gedaan: achterkant omhoog met een krik onder achteras.
Dan steunen onder de krikpunten
Bouten vd dempers losdraaien, met de krik de dempers 'spannings loos' maken zodat je de bouten eruit kunt halen.
Dan de as laten zakken , het werkt fijner als je hier de remklauwen ff los haalt.
Oude dempers eruit, nieuwe monteren etc..

dit is geen 'how-to' maar nu kun je wellicht een inschatting maken over de werkzaamheden.

Groet,

Bastiaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD