Deur gaat niet open vanaf buiten als op slot geweest is na vervangen deurhendel

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2023 17:18 #1111721 door Hein Wolda
Bij mijn 940 is nu twee maal iets in de (achter)deurhendel gebroken, zowel links als rechts, waardoor de deur van buitenaf niet meer te openen is.

Ik had nog een aantal grepen liggen van mijn donorauto, dus geen paniek.

Toevallig zondag nog de linker achterdeurgreep vervangen, niet heel ingewikkeld behalve dan dat een boutje besloten had om binnen in de greep dol te gaan draaien. Maar dat is met wat krachttermen en stevig gereedschap wel op te lossen hoewel het zomaar een uur langer duurt.

Deur gaat weer netjes open en dicht (dacht ik) Dat klopt ook tot dat je de auto op slot zet en weer van het slot haalt, dat gaat de deur niet meer open van buitenaf. Openen van binnenuit gaat goed en daarna kan je de deur sluiten en openen totdat ie weer op slot is geweest.

Ik heb dat ook aan de rechterkant maar dacht dat dat aan de greep lag en had voor mij weinig prio omdat ik die deur zelden gebruik

Heeft iemand ervaring hiermee? Wellicht is het een kwestie van afstellen want ik zag wel dat als je van boven op de greep kijkt dat dan de hendel binnen in de greep iets minder ver naar de auto wijst dan bijvoorbeeld bij de voordeurhendel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2023 23:30 #1473408 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Zelfde moet ik ook nog doen
namelijk rechtsvoor de deurhandel vervangen.

Zijn er nog tips hoe dat aan te pakken zonder in bovengenoemde problemen
terecht te komen?

Ik heb centrale deurvergrendeling.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-08-2023 09:18 #1473409 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Klinkt alsof de deurgreep
Klinkt alsof de deurgreep correct geïnstalleerd is, en dat het probleem echt specifiek alleen met het slot te maken heeft. Dan blijven er weinig onderdelen over (slotplaat, actuator en stangetje+pinnetje)

Wellicht dat er ergens zo veel wrijving is, dat de actuator niet sterk genoeg is.
Mogelijk is het stangetje+pinnetje ( wat boven uit de deurkaart steekt) verkeerd gemonteerd en klemt dan behoorlijk in het gaatje van de deurkaart. (is mij ook al eens overkomen)

Probeer eens, met de deurkaart gedemonteerd, te kijken of het zo wél lukt.
Zo niet, kijk/voel of de actuator wel aangestuurd wordt en werkelijk probeert te bewegen.
Probeert die wat, maar lukt niet, dan zit er ergens iets klem/wrijving.
Probeert die helemaal niets...dan zal het elektrisch iets zijn.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2023 08:53 #1473414 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Actuatorhuis stuk
Zelfde probleem heb ik een paar keer gehad nadat ik van een driedraads schakelaar uit de linker voordeur een vijfdraads actuator had gemaakt met mbv een achterdeur actuator.
Je transplanteert dan het motor gedeelte van een 2 draads actuator in het huis van een 3 draadsschakelaar.
Alexander heeft er een verhaaltje over staan.
Door het niet opnieuw goed dichtlijmen van het huis barst die ergens open.
De actuator zet de slotplaat dan wel op slot maar mist de afzet om de plaat weer op slot te zetten.

Dus slotplaat eruit, actuator eraf en huis bekijken. Opnieuw lijmen en ik geloof dat ik het huis versterkt heb met een schroef in een gat er een stuk ijzerdraad eromheen.
Kun je meteen de slotplaat smeren.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 00:51 #1473422 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Opgelost
Vandaag redelijk weer en maar eens een poging gedaan om het probleem op te lossen.

Het feit dat het lijkt dat binnenhendel niet ver genoeg naar binnen gaat leek mij een afstellingsgevalletje. Als je de losse greep in handen hebt, kan je zien dat als je de binnenhendel inknijpt, dat dan een "oog" omhoog gaat. In dat oog gaat een verstelbare stang met een "haak" die aan het slot zit.

Mijn logica was dus dat die stang korter moest worden. Dat is mogelijk doordat die stang uit twee delen bestaat die op elkaar geschroefd zijn.

Het is geen feest om met grote handen binnen in een deur te klussen maar gelukkig heeft Volvo aan het stangetje een extra stukje stang gelast zodat je eer redelijk bij kan en kan manouvreren.

Als je de haak van de stang in het oogje van de greep zet, zorg er dan voor dat de haak naar binnen wijst. Ik weet nu uit ervaring dat als de haak andersom zit, dat e.e.a. ergens achter blijft haken waardoor alles vastzit.

De greep terug plaatsen is even wat priegelen, lastigste is het goed geplaatst krijgen van de rubbers.

Het is aan beide kanten gelukt, dus ik heb weer 4 functionerende deuren

Oh ja, de greep zit met 3 boutjes vast, 2 vanaf buiten (1x dop 10 en 1x kruiskop) en één aan de binnenkant van de deur (dop 10.) Bij de laatste is een verlengstuk nodig en moet je goed oppassen bij het losdraaien dat de bout niet in de deur valt. Ook bij het terugplaatsen is het verstandig om het boutje even met bijv. een stukje papier vast te zetten in de dop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 17:14 #1473424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb precies hetzelfde.
Ik heb precies hetzelfde.
Deur via cetral locking van het slot, dan kan ik rechtsachter niet openen van buiten.
Wel van binnen. En eenmaal geopend kan ik hem sluiten en openen van buitenaf totdat ik de deur via central locking weer op slot doe.

Mij lijkt dit mechanisch probleem.
En volg dit draadje met veel belangstelling zodat ik hopelijk dit probleem de wereld uit kan krijgen.

Ohja, is dit APK puntje? Dat de deur niet van buitenaf geopend kan worden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 17:16 #1473425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps, zie hierboven antwoord
Oeps, zie hierboven antwoord al.

Was op 2e pagina van mijn foon te lezen....
Ik ga het ook eens proberen.
Welke torx moet ik hebben om slot uit deur te krijgen?

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 19:57 #1473426 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Vraagje
bestaat die handel uit twee delen of is het een geheel wat van binnenuit
en buitenaf wordt vastgezet?
Waar begin je mee met losmaken (als uiteraard de bekleding is verwijderd).
Heeft iemand een tekening of foto's van die deurhandel?

Ik wil, als ik er aan begin, wel graag op het einde van de dag het portier dicht
kunnen doen.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 20:39 #1473428 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Zoiets

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2023 20:55 #1473429 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Bedankt
voor de tekening :-)

Eerst maar eens foto's maken van het geheel en goed bekijken wat er los moet.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC