Connector op ontstekings modules volvo 960 II

• Peter Vijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2023 18:35 #1111713 door Peter Vijn
Hulp gevraagd:
Heb de kabelboom tussen de onstekingsmodules en de bobines van mijn Volvo 960 II 2.5 estate uit 1996 deels vervangen met de kabelboom van Elbert, maar stationair loopt de auto nog niet goed.
Daarom de connector maar eens losgetrokken van de voorste ontstekingsmodule en de contacten zijn slecht (zie foto).
Probleem is nu hoe aan vervangende nieuwe connectoren te komen, die ik aan de kabels kan solderen. ik vind haast niets op de sites.
Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem?
Groet, Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Vijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2023 19:34 #1473357 door Peter Vijn
Beantwoord door Peter Vijn in topic Connector was toch in orde
De lichtblauwe vlakken op bovenstaande foto bleken een soort pasta te zijn, wat ik er met een naaldje en enkele krachtige spuitjes met contactspray er zo uit kon krijgen. Weet iemand wat dit voor pasta is en is het gebruikelijk om connectoren daarmee in te spuiten? De contacten kwamen toen bloot te liggen en zien er eigenlijk als nieuw uit. Dus ik heb een probleempje minder. Heb ook maar even met een multimeter de verbindingen naar de bobines getest op lage weerstand. Pin 1 is verbonden met bobine van Cylinder 1, pin 3 is verbonden met bobine van cylinder 5 en pin 6 is verbonden met bobine van cylinder 3, overeenkomstig het 'Ignition Diagram van de Volvo 960. Heb ook de verbinding van pin 4 met de aarde doorgemeten. Alles < 0.5 Ohm.
Maar cylinder 1 (en ik denk cylinder 2 ook) doen nog niet mee als de motor stationair draait. Ik zal deze procedure herhalen voor de tweede ontstekingsmodule (de achterste voor cylinders 2, 4 en 6) maar die is veel lastiger bereikbaar. Op de brug zal dat wel lukken.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-07-2023 09:35 #1473361 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De nederlandse naam van de
De nederlandse naam van de pasta ontgaat me even.
Maar het is beter bekend als "dielectric grease" of "sillecone grease"
Het zit op de contacten om onder andere corrosie tegen te gaan, en water buiten te houden.
Het is niet elektrisch geleidend, en tast ook rubber/plastic niet aan.

Nuttig spulletje dus, wat je doorgaans beter kan laten zitten, of vervangen voor vers spul als het helemaal uitgedroogd en hard is geworden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2023 20:52 #1473367 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De achterste
De achterste ontstekingsversterker is liggend onder de auto eenvoudig uit te wisselen.
Maar als je de bout van de oliepeilstok een beetje lost kun je de peilstok wegbuigen en de achterste ontstekingsversterker ook van boven uitwisselen.

Maar ik zou eerst de ontstekingsversterker die bobine 1 aanstuurt vervangen.

• Peter Vijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2023 12:09 #1473370 door Peter Vijn
Beantwoord door Peter Vijn in topic Ontsteking is prima, blijkt valse lucht
Na verder speuren is er niets mis met de ontsteking, zeker nadat ik het deel van de kabelboom naar de bobines heb vervangen. De misfire komt door een lek in de inlaat (zowel getest met een luistertest met een slangetje en met een butaan test), waarschijnlijk bij de pakking op het blok aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk. Dat is een heel klusje en ik ben nu op zoek naar iemand die dat voor mij kan doen want dat ligt buiten mijn zone of comfort.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC