Cruise control werkt niet boven 25 graden celcius
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 10:35 #1111680
door V700 register
Cruise control werkt niet boven 25 graden celcius is gemaakt door V700 register
Beste,
Afgelopen weekend vanuit Portugal naar Nederland gereden in twee dagen.
Perfecte reis gehad, 1000km per dag probleemloos gereden.
Helaas voor Portugal en Spanje niet de juiste lpg nippel bij me, dus iets duurder gereden, maar op zo'n reis is dat nog wel te overzien.
Wat jammer was, is dat de cruise control boven de 25 graden buitentemperatuur niet aan wil.
Het lijkt erop dat dit in combinatie met airco (clima), maar dat kan ik niet goed staven aan de werkelijkheid.
Als tijdens het rijden de temperatuur was gezakt onder 25 graden, wilde de cc nog niet aan, ook niet met airco uit.
Bij lagere temperaturen werkt cc feilloos.
Al met al een raar probleem, wat ik hier zo snel niet terug heb kunnen vinden.
Wellicht weet iemand een oplossing.
Dank!
Afgelopen weekend vanuit Portugal naar Nederland gereden in twee dagen.
Perfecte reis gehad, 1000km per dag probleemloos gereden.
Helaas voor Portugal en Spanje niet de juiste lpg nippel bij me, dus iets duurder gereden, maar op zo'n reis is dat nog wel te overzien.
Wat jammer was, is dat de cruise control boven de 25 graden buitentemperatuur niet aan wil.
Het lijkt erop dat dit in combinatie met airco (clima), maar dat kan ik niet goed staven aan de werkelijkheid.
Als tijdens het rijden de temperatuur was gezakt onder 25 graden, wilde de cc nog niet aan, ook niet met airco uit.
Bij lagere temperaturen werkt cc feilloos.
Al met al een raar probleem, wat ik hier zo snel niet terug heb kunnen vinden.
Wellicht weet iemand een oplossing.
Dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 10:58 #1473185
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Aarde remlichten
De cc werkt alleen als de aarde van de remlichten goed is.
Daar zou ik het zoeken.
Met leds als remlicht gaat het daarom ook vaak fout
Daar zou ik het zoeken.
Met leds als remlicht gaat het daarom ook vaak fout
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 16:34 #1473187
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Hier hetzelfde euvel maar bij
Hier hetzelfde euvel maar bij hogere temperaturen. (exacte waarde weet ik niet, maar heet)
Het gebeurd mij zo zelden (alleen op vakantie bij extreme hitte) dat ik er nooit onderzoek naar gedaan heb.
Simpele remedie in mijn geval is; voordat je cruisecontrol inschakelt, even het koppelingspedaal met je voet een tikkie omhoog geven. Kan eventueel ook bij rempedaal voor komen natuurlijk...
Geen garantie uiteraard, maar een snelle "fix" om mogelijk ook de oorzaak vast te stellen
Het gebeurd mij zo zelden (alleen op vakantie bij extreme hitte) dat ik er nooit onderzoek naar gedaan heb.
Simpele remedie in mijn geval is; voordat je cruisecontrol inschakelt, even het koppelingspedaal met je voet een tikkie omhoog geven. Kan eventueel ook bij rempedaal voor komen natuurlijk...
Geen garantie uiteraard, maar een snelle "fix" om mogelijk ook de oorzaak vast te stellen
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 16:54 #1473188
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic schakelaar bij het koppelingspedaal en rempedaal
Zoals Noppen beschrijft zitten er bij het rempedaal en bij het koppelingspedaal (als je dat hebt natuurlijk, ik zoek er al jaren naar in mijn automaat, misschien ligt ie onder het reservewiel) een schakelaar, die het inschakelen van de cruise control verhindert, danwel de cruise control uitschakelt als ie "uit" staat/gaat. De werking is dat de cruise control geforceerd uitgaat als je remt of de koppeling gebruikt. Voor de rem is dat een dubbele beveiliging, de remlichten schakelen de cruise control ook al uit.
Als het uitschakelen/ niet werken je ( zoals in het geval van noppen niet) stoort kun je de hoogte van die schakelaars iets aanpassen/ naar de vloer verplaatsen.
Als het uitschakelen/ niet werken je ( zoals in het geval van noppen niet) stoort kun je de hoogte van die schakelaars iets aanpassen/ naar de vloer verplaatsen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 17:24 #1473191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mogelijke oplossingen
Dank voor de reacties, morgen meteen testen.
Vandaag bij 24 graden al niet werkend te krijgen.
Nooit gedacht dat een schakelaar de oorzaak kan zijn.
Zodra ik de uitkomst weet, laat ik het nog even weten hier.
Vandaag bij 24 graden al niet werkend te krijgen.
Nooit gedacht dat een schakelaar de oorzaak kan zijn.
Zodra ik de uitkomst weet, laat ik het nog even weten hier.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2023 17:39 #1473192
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Kan ook een slechte
Kan ook een slechte soldeerverbinding zijn die bij hogere temperaturen last gaat geven. Bijvoorbeeld van de rempedaalschakelaar of van het vacuumpompje.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-06-2023 09:30 #1473193
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik vermoed in mijn geval dat
Ik vermoed in mijn geval dat de (vacuum)schakelaar van de koppeling bij extreme hitte simpelweg blijft hangen. Ik heb ze ook wel erg strak afgesteld staan, bij de lichtste aanraking van de pedalen gooit die de CC er al uit, mijn andere 940 is een stuk minder gevoelig.
Maar het is een hele simpele test/oplossing, uiteraard bestaan er nog (vele) andere mogelijke oorzaken.
Maar het is een hele simpele test/oplossing, uiteraard bestaan er nog (vele) andere mogelijke oorzaken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2023 09:58 #1473194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelaars
Het CC systeem is redelijk autonoom en werkt onafhankelijk van andere systemen. Om in te schakelen zijn er een paar electrische voorwaarden:
1. schakelaar op de rem- en koppelingspedaal gesloten (voldoende ingedrukt)
2. geen 12V spanning op de lampjes van beide remlichten
3. gloeispiraaltje van minstens één van de remlichtlampjes moet intact zijn en voldoende massa maken (LED kan problemen geven)
4. snelheidssignaal >40kpu aanwezig uit het instrumentenpaneel
5. 12V voeding naar vacuümpomp van CC systeem
Verder trekt de CC vacuümpomp lucht uit het balgje aan de gasrol via een ventieltje op het rempedaal. Dat ventiel mag ook niet lekken of (iets) ingedrukt zijn. Behalve een lek slangetje kan ook het balgje zelf lek zijn.
Trek eerst maar eens rem / koppelingspedaal omhoog om te kijken of de CC dan wel inschakelt. Zo ja, schakelaar iets strakker afstellen. Heel eenvoudig op de schakelaar zelf met een wartelmoer, als ik het mij goed herinner.
Rob
1. schakelaar op de rem- en koppelingspedaal gesloten (voldoende ingedrukt)
2. geen 12V spanning op de lampjes van beide remlichten
3. gloeispiraaltje van minstens één van de remlichtlampjes moet intact zijn en voldoende massa maken (LED kan problemen geven)
4. snelheidssignaal >40kpu aanwezig uit het instrumentenpaneel
5. 12V voeding naar vacuümpomp van CC systeem
Verder trekt de CC vacuümpomp lucht uit het balgje aan de gasrol via een ventieltje op het rempedaal. Dat ventiel mag ook niet lekken of (iets) ingedrukt zijn. Behalve een lek slangetje kan ook het balgje zelf lek zijn.
Trek eerst maar eens rem / koppelingspedaal omhoog om te kijken of de CC dan wel inschakelt. Zo ja, schakelaar iets strakker afstellen. Heel eenvoudig op de schakelaar zelf met een wartelmoer, als ik het mij goed herinner.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2023 21:01 #1473195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het werkt!
Vandaag bij hoge temperatuur, + 30 graden getest en inderdaad, de cc schakelde in nadat ik rem- en koppelingspedaal omhoog had bewogen met m'n voet.
Het zal dus een kwestie van afstellen zijn om deze handeling over te slaan en direct de cc in te schakelen.
Maar voor nu helemaal prima!
Dank voor de suggesties.
Het zal dus een kwestie van afstellen zijn om deze handeling over te slaan en direct de cc in te schakelen.
Maar voor nu helemaal prima!
Dank voor de suggesties.
Moderators: Jerry Stam