Smeren van binnenste stuurkogel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2023 00:48 #1111678 door V700 register
Smeren van binnenste stuurkogel? is gemaakt door V700 register
Bij inveren van de vering linksvoor kraakt/kreunt de auto.. heel irritant.
Ik dacht aan rubbers en heb alles wat ik kon vinden met WD40 ingespoten in de hoop zo de boosdoener te vinden.
Echter, nu lijkt het er uiteindelijk op dat het de binnste stuukogel is die het geluid maakt, als ik 'm vast houd, en et mijn andere hand het spatbord omlaag trek (ik log op de grond), dan voel ik de kraak..

Vervangen is een optie uiteraard, maar kan je zo'n kogel ook gewoon smeren? (kogel heeft geen speling)
Manchet aan de kant schuiven en gewoon wat vet "erop kwakken" zal niet werken denk ik?
Hoe kan het wel?, en met welk vet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2023 22:55 #1473173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Best een goed idee...
Waarom zou je er geen vet op doen? Droog is toch niet goed? Als het niet helpt kun je hem toch altijd nog vervangen?
Ik zou er gewoon kogellagervet op doen en kijken wat er gebeurt.
Ik heb laatst de spoorstang vervangen (waar de binnenste stuurkogel aan vast zit) en heb het vettig gemaakt, het was erg droog daar.

Als je de boel toch gaat vervangen en dus nog een spoorstang nodig hebt: ik heb er één over, verkeerd besteld. ;-) Even een PB.

Groet
Henk

940 2.3 polar Aut. LPG 1994

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2023 17:14 #1473189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm,
Zou het lukken om die kogel echt te kunnen smeren met het vet er gewoon op te smeren? Het zou helpen om de buitenste kogel los te maken natuurlijk, zodat je het kogelgewricht echt wat kan bewegen, maar dan is het geen klein klusje meer.
....Tenzij ik die kogel echt makkelijk los krijg met een standaard kogeltrekker, maar heb slechte ervaringen daarmee gehad (het werd zomaar 1 dag werk ipv 1 uurtje :-)
Ik zal eens kijken of ik het deze week een kans kan geven.

Misschien krijg je door in*spuiten* een betere penetratie dan dik vet met je vingers erop smeren? Heb hier een spuitbus wit lithiumspuitvet staan (van wd40). Temperatuurbestendig, voor hoge belasting..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2023 17:15 #1473190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
@Henk; dank voor het aanbod!
Even kijken hoe het afloopt ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2023 17:34 #1473203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic UPDATE: OPGELOST
Gistermiddag aan de slag gegaan;
Omhoog gekrikt, wiel eraf, assteun eronder, en wilde het liefst de buitenste stuurkogel losmaken zodat ik de binnenste goed rond kan bewegen bij het smeren.
Helaas, dat wilde niet snel genoeg lukken. Kruipolie en stuurkogeltrekker erop, flink strak gezet,met voorhamer op de zjikant gemept (niet kogel zelf natuurlijk)
Helaas nog geen resultaat binnen 10 minuten, dus met gemonteerde buitenste kogel alsnog proberen te smeren:

Stuurstanghoes aan de kant en het oude vet eraf geveegd met een doek en uit de "naad" geblazen met compressor. Vervolgens Flink ingespoten met wit lithiumvet van WD40.
Om de kogel toch wat te bewegen heb ik een tweede garagekrik onder de fusee gezet en opgekrikt. Zo komt de ophanging meer in de stand alsof de auto op zijn wiel rust, en dat gaf ook enige beweging in de kogel. Wederom flink met lithiumvet spuiten. Uiteindelijk heb ik aan de buitenkant universeel smeervet gesmeerd, lekker dik erop.

Resultaat: Kraak is weg! Geen idee hoe lang dat zo blijft, maar het werkt dus blijkbaar wel om het op de buitenkant aan te brengen.. (ik vermoed dat deze kogels niet met vetnippels te krijgen zijn, dat zou beter werken natuurlijk)
Kortom, ik ben weer blij ondanks dat ik halverwege op een hoosbui getrakteerd werd :-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC