Stotterende 940 op lpg en benzine
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2023 12:10 #1111644
door V700 register
Stotterende 940 op lpg en benzine is gemaakt door V700 register
Beste mede liefhebbers,
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik ben ook al bij een hier bekende specialist geweest en die heeft geopperd om het probleem ook hier neer te leggen.
We hebben onze 940 al een jaar of 5 maar sinds een jaar of zo stottert hij en het wordt langzaam erger. Het is niet zo dat er niet mee te rijden is, op een hobbelige weg merk je het eigenlijk niet, op een glad wegdek is het duidelijk merkbaar.
Het beste merkbaar bij acceleratie tussen 2000 en 3500 toeren, half gas. Ook wel bij constant toerental.
Hij doet het op lpg en benzine. Warm en koud. Altijd, maar soms meer soms minder,
Het starten en stationair lopen is prima. Vermogen ook goed.
Het gaat op een 940, bj 1997, B230 FK LPT met een Vialle LPI installatie
Wat heb ik al gedaan:
gemeten: compressie alle 4 ruim 10 bar, kleppen gesteld, benzinepomp druk 3 bar, voorontsteking 12 graden. Distributie staat goed.
vervangen door nieuw: bougie's NGK lpg en gewone, bougiekabels Bosch, rotor, verdelerkap, lambdasonde Bosch 0258003376 ( later extra massakabel gemaakt) achterste temp sensor, klopsensor, benzinepomprelais, BDP sensor bosch
Geprobeerd met andere delen: Luchtmassameter, radioontstoringsrelais, voorschakelweerstand injectoren, vialle omschakelrelais, bobine, Alles zonder merkbaar verschil.
Wat opvalt en er misschien mee te maken heeft:
Overschakelen naar lpg gaat soms al na 500 mtr, soms pas na 4 km en alles ertussen in. Ook warm en koud
Er blijft constant spanning staan op de bobine, dus ook zonder sleutel in het contact.
Als ik zekering 1 eruit heb gehad is het soms even iets beter.
Als ik de motor start met de injectors en rail los op het blok spuiten ze soms wel soms niet in. (willekeurig, 5x wel 2x niet, 4x wel enz.)
de benzinepomp krijgt spanning en loopt een paar seconden en stopt dan. Dat is goed maar als ik de motor stop en na een paar minuten wil starten krijgt de pomp geen spanning en draait niet . Ook niet als ik de benzinepompdruk eerst eraf haal. als ik start krijgt hij meteen spanning en start de motor ook meteen.
tot zover ben ik gekomen, zonder resultaat, Iemand nog een idee waar ik het kan zoeken? contactslot, computer? immobilizer van contactsleutel? Alle ideeën zijn welkom.
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik ben ook al bij een hier bekende specialist geweest en die heeft geopperd om het probleem ook hier neer te leggen.
We hebben onze 940 al een jaar of 5 maar sinds een jaar of zo stottert hij en het wordt langzaam erger. Het is niet zo dat er niet mee te rijden is, op een hobbelige weg merk je het eigenlijk niet, op een glad wegdek is het duidelijk merkbaar.
Het beste merkbaar bij acceleratie tussen 2000 en 3500 toeren, half gas. Ook wel bij constant toerental.
Hij doet het op lpg en benzine. Warm en koud. Altijd, maar soms meer soms minder,
Het starten en stationair lopen is prima. Vermogen ook goed.
Het gaat op een 940, bj 1997, B230 FK LPT met een Vialle LPI installatie
Wat heb ik al gedaan:
gemeten: compressie alle 4 ruim 10 bar, kleppen gesteld, benzinepomp druk 3 bar, voorontsteking 12 graden. Distributie staat goed.
vervangen door nieuw: bougie's NGK lpg en gewone, bougiekabels Bosch, rotor, verdelerkap, lambdasonde Bosch 0258003376 ( later extra massakabel gemaakt) achterste temp sensor, klopsensor, benzinepomprelais, BDP sensor bosch
Geprobeerd met andere delen: Luchtmassameter, radioontstoringsrelais, voorschakelweerstand injectoren, vialle omschakelrelais, bobine, Alles zonder merkbaar verschil.
Wat opvalt en er misschien mee te maken heeft:
Overschakelen naar lpg gaat soms al na 500 mtr, soms pas na 4 km en alles ertussen in. Ook warm en koud
Er blijft constant spanning staan op de bobine, dus ook zonder sleutel in het contact.
Als ik zekering 1 eruit heb gehad is het soms even iets beter.
Als ik de motor start met de injectors en rail los op het blok spuiten ze soms wel soms niet in. (willekeurig, 5x wel 2x niet, 4x wel enz.)
de benzinepomp krijgt spanning en loopt een paar seconden en stopt dan. Dat is goed maar als ik de motor stop en na een paar minuten wil starten krijgt de pomp geen spanning en draait niet . Ook niet als ik de benzinepompdruk eerst eraf haal. als ik start krijgt hij meteen spanning en start de motor ook meteen.
tot zover ben ik gekomen, zonder resultaat, Iemand nog een idee waar ik het kan zoeken? contactslot, computer? immobilizer van contactsleutel? Alle ideeën zijn welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2023 11:53 #1472982
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er blijft constant spanning
<blockquote>
Er blijft constant spanning staan op de bobine, dus ook zonder sleutel in het contact.
</blockquote>
Vreemd, 12V op de blauwe draad komt rechtstreeks van de accu via het radio-ontoorrelais. Dat relais wordt aangestuurd door de LH-computer. DIe LH computer krijgt spanning via zekering 1 en het contactslot.
<blockquote>
de benzinepomp krijgt spanning en loopt een paar seconden en stopt dan. Dat is goed maar als ik de motor stop en na een paar minuten wil starten krijgt de pomp geen spanning en draait niet . Ook niet als ik de benzinepompdruk eerst eraf haal. als ik start krijgt hij meteen spanning en start de motor ook meteen.
</blockquote>
Dit is mij niet helemaal helder. Je zegt eerst dat de motor goed start en stationair draait. Begrijp ik nu goed dat de motor na een paar minuten stilstaan niet meer aanslaat doordat de benzinepomp niet draait?
<blockquote>
Als ik de motor start met de injectors en rail los op het blok spuiten ze soms wel soms niet in. (willekeurig, 5x wel 2x niet, 4x wel enz.)
</blockquote>
Elke injector krijgt elk via zijn eigen ballastweerstand een constante voeding, maar aan de massakant zijn ze alle vier met elkaar verbonden. Via deze gezamelijke massa worden ze door de LH computer tegelijk aangestuurd, In principe zou het dus niet kunnen dat er twee wel en twee niet inspuiten. Of allemaal tegelijk, of geen één.
Aangezien de LPi injectoren op een andere manier werken en de gestuurde massa uit de LH computer gebruiken, zou ik niet direct de voeding van de benzineinjectoren verdenken.
Gezien het schijnbaar rare gedrag van de benzinepomp zou ik de LH computer eens tijdelijk uitwisselen.
Omdat je zowel op LPG als op benzine problemen hebt, moet dat een gemeenschappelijke oorzaak hebben. Probeer voor de zekerheid eens de hele LPG boel uit te schakelen door de vier gaszekeringen los te nemen. Je zou nog kunnen kijken naar waar de verbinding tussen benzineinjectoren en LH computer is doorgeknipt en verbonden met het Vialle relais. Een probleem daar zal op zowel benzine als LPG een probleem kunnen geven.
En anders toch de ontsteking eens kritisch doornemen. Moet te vinden zijn...
Er blijft constant spanning staan op de bobine, dus ook zonder sleutel in het contact.
</blockquote>
Vreemd, 12V op de blauwe draad komt rechtstreeks van de accu via het radio-ontoorrelais. Dat relais wordt aangestuurd door de LH-computer. DIe LH computer krijgt spanning via zekering 1 en het contactslot.
<blockquote>
de benzinepomp krijgt spanning en loopt een paar seconden en stopt dan. Dat is goed maar als ik de motor stop en na een paar minuten wil starten krijgt de pomp geen spanning en draait niet . Ook niet als ik de benzinepompdruk eerst eraf haal. als ik start krijgt hij meteen spanning en start de motor ook meteen.
</blockquote>
Dit is mij niet helemaal helder. Je zegt eerst dat de motor goed start en stationair draait. Begrijp ik nu goed dat de motor na een paar minuten stilstaan niet meer aanslaat doordat de benzinepomp niet draait?
<blockquote>
Als ik de motor start met de injectors en rail los op het blok spuiten ze soms wel soms niet in. (willekeurig, 5x wel 2x niet, 4x wel enz.)
</blockquote>
Elke injector krijgt elk via zijn eigen ballastweerstand een constante voeding, maar aan de massakant zijn ze alle vier met elkaar verbonden. Via deze gezamelijke massa worden ze door de LH computer tegelijk aangestuurd, In principe zou het dus niet kunnen dat er twee wel en twee niet inspuiten. Of allemaal tegelijk, of geen één.
Aangezien de LPi injectoren op een andere manier werken en de gestuurde massa uit de LH computer gebruiken, zou ik niet direct de voeding van de benzineinjectoren verdenken.
Gezien het schijnbaar rare gedrag van de benzinepomp zou ik de LH computer eens tijdelijk uitwisselen.
Omdat je zowel op LPG als op benzine problemen hebt, moet dat een gemeenschappelijke oorzaak hebben. Probeer voor de zekerheid eens de hele LPG boel uit te schakelen door de vier gaszekeringen los te nemen. Je zou nog kunnen kijken naar waar de verbinding tussen benzineinjectoren en LH computer is doorgeknipt en verbonden met het Vialle relais. Een probleem daar zal op zowel benzine als LPG een probleem kunnen geven.
En anders toch de ontsteking eens kritisch doornemen. Moet te vinden zijn...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-05-2023 09:39 #1472989
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Diagnosekastje.
Controleer eerst even of het diagnosekastje een foutcode geeft. Omdat je altijd spanning hebt op de bobine denk ik dat iemand met zijn vette oxidatievingertjes in e bedrading heeft gepionierd. Mogelijk ook een slecht contact, stekkers loshalen en inspuiten met contactreiniger. Ook de stekker van de vonkversterker op het linker scherm. De stekker van de krukassensor mag ook. En controleer de kabel van die sensor, die wil nog wel eens beschadigen.
Ook het inspuiten van de zekeringen wil nog wel eens helpen.
Maar ik denk niet dat je er daarmee bent. Die constante spanning op de bobine is een klacht die je eerst op moet lossen.
Alternatief: Timen Smit
Ook het inspuiten van de zekeringen wil nog wel eens helpen.
Maar ik denk niet dat je er daarmee bent. Die constante spanning op de bobine is een klacht die je eerst op moet lossen.
Alternatief: Timen Smit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2023 16:36 #1472990
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de adviezen van jullie
Ik heb de adviezen van jullie beiden bekeken en het volgende gevonden:
De spanning op de bobine blijft als ik de sleutel uit het contact haal maar valt af na precies 4 minuten. 5 x getest, elke keer hetzelfde. Er staat dan ook spanning op de cis klep en de abs regelaar. Ook hier valt de spanning tegelijk met de bobine na 4 minuten weg. Misschien toch normaal?
Wat betreft de benzinepomp:
Contact aan: benzinepomp loopt een paar sec en stopt dan, dat is normaal. Starten: Auto start dan en loopt meteen goed, slaat dus niet af of zo. Ook oke.
Alsik de motor uitzet en na een paar minuten weer op contact zet loopt de benzinepomp niet, ook geen spanning op de pomp. Ook geen groene ledjes op de lpg bediening. Ook niet dus als ik de druk van de injectieleiding haal. Als ik dan de contactsleutel verder draai naar de startstand draait de startmotor en krijg ik ook meteen spanning op de benzinepomp. Motor start meten en loopt dan zonder problemen.
Als er geen druk op de injectorleiding staat moet de benzinepomp dan niet gaan draaien?
Wat betreft de injectoren: spuiten inderdaad alle 4 tegelijk. Elke halve of hele omwenteling van de krukas, dat gaat te snel om te bekijken. Maar af en toe draait de krukas vaker rond zonder inspuiting. Spuit dus soms wel, soms niet. Is dat normaal of niet?
Verder heb ik ook de lpg installatie uitgeschakeld om te testen. De 4 zekeringen eruit en ook de paars witte kabel losgemaakt die afgetakt is van de groene kabel van de lamda sonde. Dat is toch de juiste? In ieder geval ook geen verschil.
Een andere LH computer wil ik ook graag proberen maar heb ik niet. Iemand in NO brabant die er een heeft die ik kan proberen? Ik heb een 0280000984
En Jur: via de obd poort met het kastje met ledjes geen storingen. Maar volgende week kan ik hem uit laten lezen met een laptop, misschien komt daar nog iets uit. Massa aansluitingen en de diverse stekkers heb ik ingespoten, al vaker gedaan maar zonder resultaat.
Morgen krijg ik koelpasta, dan zal ik de vonkversterker nog een keer vervangen door een andere.
De spanning op de bobine blijft als ik de sleutel uit het contact haal maar valt af na precies 4 minuten. 5 x getest, elke keer hetzelfde. Er staat dan ook spanning op de cis klep en de abs regelaar. Ook hier valt de spanning tegelijk met de bobine na 4 minuten weg. Misschien toch normaal?
Wat betreft de benzinepomp:
Contact aan: benzinepomp loopt een paar sec en stopt dan, dat is normaal. Starten: Auto start dan en loopt meteen goed, slaat dus niet af of zo. Ook oke.
Alsik de motor uitzet en na een paar minuten weer op contact zet loopt de benzinepomp niet, ook geen spanning op de pomp. Ook geen groene ledjes op de lpg bediening. Ook niet dus als ik de druk van de injectieleiding haal. Als ik dan de contactsleutel verder draai naar de startstand draait de startmotor en krijg ik ook meteen spanning op de benzinepomp. Motor start meten en loopt dan zonder problemen.
Als er geen druk op de injectorleiding staat moet de benzinepomp dan niet gaan draaien?
Wat betreft de injectoren: spuiten inderdaad alle 4 tegelijk. Elke halve of hele omwenteling van de krukas, dat gaat te snel om te bekijken. Maar af en toe draait de krukas vaker rond zonder inspuiting. Spuit dus soms wel, soms niet. Is dat normaal of niet?
Verder heb ik ook de lpg installatie uitgeschakeld om te testen. De 4 zekeringen eruit en ook de paars witte kabel losgemaakt die afgetakt is van de groene kabel van de lamda sonde. Dat is toch de juiste? In ieder geval ook geen verschil.
Een andere LH computer wil ik ook graag proberen maar heb ik niet. Iemand in NO brabant die er een heeft die ik kan proberen? Ik heb een 0280000984
En Jur: via de obd poort met het kastje met ledjes geen storingen. Maar volgende week kan ik hem uit laten lezen met een laptop, misschien komt daar nog iets uit. Massa aansluitingen en de diverse stekkers heb ik ingespoten, al vaker gedaan maar zonder resultaat.
Morgen krijg ik koelpasta, dan zal ik de vonkversterker nog een keer vervangen door een andere.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2023 12:30 #1472995
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomprelais
Nooit getest, maar het zou best kunnen dat er bij mij ook 4 minuten spanning op de bobine blijft staan. Na het afzetten wordt ook de draad van de luchtmassameter nog schoongebrand, dus ook zonder sleutel gebeurt er nog wel wat.
Dat de groene ledjes van de LPi knop niet oplichten bij contact aan klopt wel; de LPG installatie krijgt een signaal van het benzinepomprelais. Dus als de pomp niet draait, branden de LEDjes ook niet. Dat is bij mij ook zo en blijkbaar normaal. Ook de benzinemeter geeft dan de benzinestand aan en gaat pas bij starten over naar LPG.
Als het stotteren zo minimaal is, zou het dan geen trillen van de aandrijfas kunnen zijn? Of is het onregelmatig?
Dat de groene ledjes van de LPi knop niet oplichten bij contact aan klopt wel; de LPG installatie krijgt een signaal van het benzinepomprelais. Dus als de pomp niet draait, branden de LEDjes ook niet. Dat is bij mij ook zo en blijkbaar normaal. Ook de benzinemeter geeft dan de benzinestand aan en gaat pas bij starten over naar LPG.
Als het stotteren zo minimaal is, zou het dan geen trillen van de aandrijfas kunnen zijn? Of is het onregelmatig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
20-05-2023 17:01 #1472999
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Stottert de motor op LPG en op benzine?
Wanneer dit niet zo is weet je al meer. Maar de spanning die op de bobine blijft staan is niet oké. Contactslot uit betekent geen spanning op zekering 1 en dus geen spanning op de bobine. Het lijkt op een loszittend contact. Kijk eens of de draden in de stekkers nog wel degelijk vastzitten. Fout met de krimptang. Dan oxideert zo'n draad en gaat los zitten.
Het af en toe stoppen van de injectoren is een indicatie in deze richting. Maar los eerst het probleem op van de spanning op de bobine wanneer het contact uit staat. Want dat is niet gezond. Nooit aan twee problemen tegelijk werken, maar de ene stap na de andere zetten....
Het af en toe stoppen van de injectoren is een indicatie in deze richting. Maar los eerst het probleem op van de spanning op de bobine wanneer het contact uit staat. Want dat is niet gezond. Nooit aan twee problemen tegelijk werken, maar de ene stap na de andere zetten....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2023 19:27 #1473004
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 1
Zekering 1 is direct aan de accu gekoppeld en heeft altijd spanning, ook zonder de sleutel in het contact. De bobine 20/1 krijgt stroom van het radio-onstoorrelais 2/12 dat op zijn beurt weer wordt aangestuurd door één van de relaisspoelen in het benzinepomprelais 2/23. De andere relaisspoel in het benzinepomprelais stuurt zekering 11 met de benzinepomp 6/33-2 (niet op het plaatje) aan. Er lopen twee massa-stuurdraden naar twee verschillende aansluitingen op de LH computer. Ik weet nbiet of die dat ook doet, maar de LH unit zou beide relais dus apart kunnen aansturen en dus spanning op de bobine zetten zonder dat de benzinepomp draait. Omdat de tweede spoel spanning krijgt via de eerste kan de benzinepomp nooit draaien zonder dat ook de bobine spanning krijgt.
Maar bedrading nalopen op oxidatie en slechte massa is nooit een slecht idee.
Maar bedrading nalopen op oxidatie en slechte massa is nooit een slecht idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
21-05-2023 11:27 #1473012
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic het kan ook
aan de EZK liggen. die zit onder het dashboard stuurwielzijde, al gaat dat ding zelden kapot. dus de stekker ook maar los en inspuiten . Gelukkig heb je het bedradingsschema. Anders zoek je jezelf wezenloos. En dat is zonde van het mooie weer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
23-05-2023 09:42 #1473025
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Dat de benzinepomp niet
Dat de benzinepomp niet altijd even draait bij contact aan is normaal.
Ik weet niet meer exact hoe het zit, maar mijn beide 940's laten de pomp geen van beide een 2e keer draaien wanneer ik vrij kort achter elkaar de sleutel op contact zet.
Ik meen me te herinneren dat er minimaal 10 minuten tussen moet zitten, maar ik heb dit nooit zelf getest.
Ik weet niet meer exact hoe het zit, maar mijn beide 940's laten de pomp geen van beide een 2e keer draaien wanneer ik vrij kort achter elkaar de sleutel op contact zet.
Ik meen me te herinneren dat er minimaal 10 minuten tussen moet zitten, maar ik heb dit nooit zelf getest.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2023 13:43 #1473041
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LH en EKZ verwisseld maar zonder resultaat
Ook alle stekkers en massakabels nog maar eens bekeken en ingespoten maar ook geen verandering.
Omdat het inmiddels een heel verhaal is geworden nog een korte samenvatting van dingen die opvallen:
1 Stottert/ hikt op benzine en LPG, altijd aanwezig maar soms meer, soms minder, warm en koud, vooral tussen de 2000 en 4000 toeren, Niet heel erg, op een klinkerweg voel je het niet, op glad asfalt duidelijk.
2 Schakelt soms na 300 mtr over op LPG soms pas na 4 km. Ook koud en warm. Alleen echt warm, bv na het tanken schakelt hij meteen weer over op LPG
3 starten, stationair en vermogen allemaal prima.
Al eerder gemeten: compressie alle 4 ruim 10 bar, kleppen gesteld, benzinepomp druk 3 bar, voorontsteking 12 graden. Distributie staat goed.
vervangen door nieuw: bougie's volvo, bougiekabels Bosch, rotor, verdelerkap, lambdasonde Bosch 0258003376 ( later extra massakabel gemaakt) achterste temp sensor, klopsensor, benzinepomprelais, BDP sensor Bosch
Geprobeerd met andere delen: Luchtmassameter, radioontstoringsrelais, voorschakelweerstand injectoren, vialle omschakelrelais, bobine, En nu dus ook LH en EKZ verwisseld maar zonder resultaat.
Dat de benzinepomp niet altijd even draait bij contact aan is schijnbaar dus normaal en 4 minuten spanning op de bobine na contact uit contact ook
Wel nog een oude vraag wat betreft de injectoren: Die spuiten alle 4 tegelijk (als de injectoren los op het blok liggen.) Elke halve of hele omwenteling van de krukas, dat gaat te snel om te bekijken. Maar af en toe draait de krukas rond zonder inspuiting. Spuit dus soms wel in , soms niet. Is dat om de hoeveelheid ingespoten benzine te regelen of is hier iets aan de hand?
En wat is de functie en werking van de klep/nippel 1357352 in de aanzuigslang tussen luchtfilter en turbo? Heeft schijnbaar iets te maken met de LMM?
Omdat het inmiddels een heel verhaal is geworden nog een korte samenvatting van dingen die opvallen:
1 Stottert/ hikt op benzine en LPG, altijd aanwezig maar soms meer, soms minder, warm en koud, vooral tussen de 2000 en 4000 toeren, Niet heel erg, op een klinkerweg voel je het niet, op glad asfalt duidelijk.
2 Schakelt soms na 300 mtr over op LPG soms pas na 4 km. Ook koud en warm. Alleen echt warm, bv na het tanken schakelt hij meteen weer over op LPG
3 starten, stationair en vermogen allemaal prima.
Al eerder gemeten: compressie alle 4 ruim 10 bar, kleppen gesteld, benzinepomp druk 3 bar, voorontsteking 12 graden. Distributie staat goed.
vervangen door nieuw: bougie's volvo, bougiekabels Bosch, rotor, verdelerkap, lambdasonde Bosch 0258003376 ( later extra massakabel gemaakt) achterste temp sensor, klopsensor, benzinepomprelais, BDP sensor Bosch
Geprobeerd met andere delen: Luchtmassameter, radioontstoringsrelais, voorschakelweerstand injectoren, vialle omschakelrelais, bobine, En nu dus ook LH en EKZ verwisseld maar zonder resultaat.
Dat de benzinepomp niet altijd even draait bij contact aan is schijnbaar dus normaal en 4 minuten spanning op de bobine na contact uit contact ook
Wel nog een oude vraag wat betreft de injectoren: Die spuiten alle 4 tegelijk (als de injectoren los op het blok liggen.) Elke halve of hele omwenteling van de krukas, dat gaat te snel om te bekijken. Maar af en toe draait de krukas rond zonder inspuiting. Spuit dus soms wel in , soms niet. Is dat om de hoeveelheid ingespoten benzine te regelen of is hier iets aan de hand?
En wat is de functie en werking van de klep/nippel 1357352 in de aanzuigslang tussen luchtfilter en turbo? Heeft schijnbaar iets te maken met de LMM?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





