S90 Multilink-II rubbers vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2023 08:08 #1111621
door V700 register
S90 Multilink-II rubbers vervangen is gemaakt door V700 register
Goedendag Volvo vrienden!
Ik rij inmiddels al weer ruim 8 jaar in mijn S90 (1997) en met veel plezier, wat een heerlijke wagen. Maar helaas bij de recente APK beginnen er toch wat op- en aanmerkingen te komen over de staat van de rubbers in het Multilink systeem. Het is nog geen afkeur maar in combinatie met mijn ervaring dat de laatste tijd de achterkant zich in bochten nog een 2e (of 3e) keer wil zetten heb ik de beslissing genomen om alle rubbers te gaan vervangen. De wagen staat binnen en inmiddels is het Multilink systeem er onder uit, maar nu de vraag aan jullie wat te doen:
1. Het vinden van alle rubber bussen is inmiddels een aardige klus geworden, met behulp van de bekende adressen (waaronder Skandix) kom ik heel ver, alleen de bussen waar de Multilink in hangt nog niet (2x 6819780 en 2x 6819781). Een andere optie is alles uitvoeren in PU, die koop je als complete set voor minder dan de rubber uitvoeringen. Nadelen aan PU lijken mij een stuggere rij ervaring en meer geluid (doorgeven van rolgeluiden en kraken bij veren). Waar zouden jullie voor kiezen?
2. Zelf vervangen van de bussen of laten vervangen? Ik heb een aardige werkplaats beschikbaar maar geen specifieke Volvo gereedschappen en daarmee toch het gevoel dat ik zelf moet gaan 'rommelen' om de rubbers er in en uit te persen. Is er iemand hier op het forum of kunnen jullie iemand aanraden die dit voor mij kan doen in waarschijnlijk een fractie van de tijd die het mij kost? Ik kan de Multilink in geheel of gedemonteerde toestand brengen inclusief alle rubbers en uiteraard tegen vergoeding!
Ik rij inmiddels al weer ruim 8 jaar in mijn S90 (1997) en met veel plezier, wat een heerlijke wagen. Maar helaas bij de recente APK beginnen er toch wat op- en aanmerkingen te komen over de staat van de rubbers in het Multilink systeem. Het is nog geen afkeur maar in combinatie met mijn ervaring dat de laatste tijd de achterkant zich in bochten nog een 2e (of 3e) keer wil zetten heb ik de beslissing genomen om alle rubbers te gaan vervangen. De wagen staat binnen en inmiddels is het Multilink systeem er onder uit, maar nu de vraag aan jullie wat te doen:
1. Het vinden van alle rubber bussen is inmiddels een aardige klus geworden, met behulp van de bekende adressen (waaronder Skandix) kom ik heel ver, alleen de bussen waar de Multilink in hangt nog niet (2x 6819780 en 2x 6819781). Een andere optie is alles uitvoeren in PU, die koop je als complete set voor minder dan de rubber uitvoeringen. Nadelen aan PU lijken mij een stuggere rij ervaring en meer geluid (doorgeven van rolgeluiden en kraken bij veren). Waar zouden jullie voor kiezen?
2. Zelf vervangen van de bussen of laten vervangen? Ik heb een aardige werkplaats beschikbaar maar geen specifieke Volvo gereedschappen en daarmee toch het gevoel dat ik zelf moet gaan 'rommelen' om de rubbers er in en uit te persen. Is er iemand hier op het forum of kunnen jullie iemand aanraden die dit voor mij kan doen in waarschijnlijk een fractie van de tijd die het mij kost? Ik kan de Multilink in geheel of gedemonteerde toestand brengen inclusief alle rubbers en uiteraard tegen vergoeding!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
01-05-2023 13:17 #1472832
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Voordeel van PU is dat je
Voordeel van PU is dat je deze doorgaans niet hoeft te persen, dus makkelijker te monteren.
PU kán kraken, maar daar heb ik nog geen last van gehad (verzuip ze altijd in het montage vet).
PU hoeft ook niet perse harder of stugger te zijn, ze zijn in verschillende hardheden te krijgen.
Voor multilink heb ik er geen specifieke ervaringen mee, maar bij mijn 940 nog geen slechte ervaringen mee gehad. (Maar dat wil niet zeggen dat PU altijd en overal beter is)
PU kán kraken, maar daar heb ik nog geen last van gehad (verzuip ze altijd in het montage vet).
PU hoeft ook niet perse harder of stugger te zijn, ze zijn in verschillende hardheden te krijgen.
Voor multilink heb ik er geen specifieke ervaringen mee, maar bij mijn 940 nog geen slechte ervaringen mee gehad. (Maar dat wil niet zeggen dat PU altijd en overal beter is)
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
01-05-2023 14:51 #1472835
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic rubbers
Tijd om eens een bij Timen Smit te gaan kijken. Die kan ze waarschijnlijk ook monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2023 20:09 #1472850
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verder zoeken
Vandaag contact gehad met Timen, helaas valt dit type auto buiten zijn werkgebied, even verder zoeken dus naar iemand die de rubbers er in wil drukken voor mij.
Het gemakkelijker monteren van PU klinkt inderdaad als een voordeel, vooral ook omdat dat de grootste uitdaging lijkt op dit moment. Daarnaast is het ongeveer de helft goedkoper. De set die ik gevonden heb (van MPBS, 6602003) heeft een hardheid van 80 ShA en er lijkt ook 70 ShA beschikbaar te zijn, maar ik heb geen idee hoe zich dit verhoud tot normaal rubber.
Het gemakkelijker monteren van PU klinkt inderdaad als een voordeel, vooral ook omdat dat de grootste uitdaging lijkt op dit moment. Daarnaast is het ongeveer de helft goedkoper. De set die ik gevonden heb (van MPBS, 6602003) heeft een hardheid van 80 ShA en er lijkt ook 70 ShA beschikbaar te zijn, maar ik heb geen idee hoe zich dit verhoud tot normaal rubber.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





