Wie weet raad in dit elektra-"mist-erie’ - OPGELOST!
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-04-2023 13:19 #1111616
door ADRIAANB234FT
Wie weet raad in dit elektra-"mist-erie’ - OPGELOST! is gemaakt door ADRIAANB234FT
Heel verhaal, ga er dus maar even bij zitten 
De rechter led-spatbord zijknipper van de 960 (’93) stopte ermee. Afkeur bij apk. Dus haalde ik ’m ter controle uit het spatbord. Aan de led-knipper zit een draadje met een T10 stekkertje. Dat stekkertje zat niet al te vast en het schoot los uit de fitting waar normaal het lampje in zit bij de standaard knipper. De fitting viel omlaag en verdween uit het zicht ergens onderin het spatbord. Dus probeerde ik met een metalen haakje door de krappe opening in het spatbord het draadje waar de fitting aan vast zat naar buiten te trekken. De fitting zou dan vanzelf weer omhoog komen, dacht ik. Maar die bleek in de spatbordholte ergens achter te blijven steken. Er was geen beweging meer in te krijgen. Ondanks diverse pogingen met stevig ijzerdraad in allerlei standen, kreeg ik de fitting niet los. Het hele spatbord demonteren, ging me wat te ver. Dus heb ik met een lange puntige schaar de twee-aderige draad (zw/wit en blauw/zwart) maar doorgeknipt en het resterende uiteinde (1,5 cm) naar buiten getrokken. Ik had nog een bedrade T10-fitting liggen. Die aan de afgeknipte draden gesoldeerd en met krimpkous ingepakt. Opgelucht dat het (tot nu toe) was gelukt, sloot ik hoopvol de knipper aan, maar tot mijn verbazing bleek de zijknipper wél te branden, maar niet te knipperen. Alsof die was aangesloten op een constante plus. Nog gekker: toen ik het contact uitdeed, doofde alle verlichting, maar bleef de zijknipper branden. Dus het werkplaatshandboek erbij gepakt. Hoofdgroep 3 (39) Bedradingsschema 960 1993. Op pag. 94 en 95 ontdekte ik dat de draadkleuren aan de zijknipper zwart en groen zouden moeten zijn. Terwijl ik in het spatbord zwart/wit en blauw/zwart aantrof. Bovendien kon ik in het bedradingsschema richtingaanwijzers-knipperlichten die draadkleuren nergens terugvinden. Ra-ra?? Had ik soms de verkeerde draden doorgeknipt? Er lopen naar mijn weten geen andere draden ter hoogte van de zijknippers door de spatbordruime daarachter. Dus diverse functies gecontroleerd: ramen, spiegels, binnenverlichting etc. Ja, je moet toch wat! Alles werkte nog.
Tot nu toe mysterieus. Zie ik iets grandioos over het hoofd?? Wie weet wat ik fout doe?
Adriaan
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...960%20fender%202.pdf
De rechter led-spatbord zijknipper van de 960 (’93) stopte ermee. Afkeur bij apk. Dus haalde ik ’m ter controle uit het spatbord. Aan de led-knipper zit een draadje met een T10 stekkertje. Dat stekkertje zat niet al te vast en het schoot los uit de fitting waar normaal het lampje in zit bij de standaard knipper. De fitting viel omlaag en verdween uit het zicht ergens onderin het spatbord. Dus probeerde ik met een metalen haakje door de krappe opening in het spatbord het draadje waar de fitting aan vast zat naar buiten te trekken. De fitting zou dan vanzelf weer omhoog komen, dacht ik. Maar die bleek in de spatbordholte ergens achter te blijven steken. Er was geen beweging meer in te krijgen. Ondanks diverse pogingen met stevig ijzerdraad in allerlei standen, kreeg ik de fitting niet los. Het hele spatbord demonteren, ging me wat te ver. Dus heb ik met een lange puntige schaar de twee-aderige draad (zw/wit en blauw/zwart) maar doorgeknipt en het resterende uiteinde (1,5 cm) naar buiten getrokken. Ik had nog een bedrade T10-fitting liggen. Die aan de afgeknipte draden gesoldeerd en met krimpkous ingepakt. Opgelucht dat het (tot nu toe) was gelukt, sloot ik hoopvol de knipper aan, maar tot mijn verbazing bleek de zijknipper wél te branden, maar niet te knipperen. Alsof die was aangesloten op een constante plus. Nog gekker: toen ik het contact uitdeed, doofde alle verlichting, maar bleef de zijknipper branden. Dus het werkplaatshandboek erbij gepakt. Hoofdgroep 3 (39) Bedradingsschema 960 1993. Op pag. 94 en 95 ontdekte ik dat de draadkleuren aan de zijknipper zwart en groen zouden moeten zijn. Terwijl ik in het spatbord zwart/wit en blauw/zwart aantrof. Bovendien kon ik in het bedradingsschema richtingaanwijzers-knipperlichten die draadkleuren nergens terugvinden. Ra-ra?? Had ik soms de verkeerde draden doorgeknipt? Er lopen naar mijn weten geen andere draden ter hoogte van de zijknippers door de spatbordruime daarachter. Dus diverse functies gecontroleerd: ramen, spiegels, binnenverlichting etc. Ja, je moet toch wat! Alles werkte nog.
Tot nu toe mysterieus. Zie ik iets grandioos over het hoofd?? Wie weet wat ik fout doe?
Adriaan
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...960%20fender%202.pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2023 13:30 #1472820
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zwart/ wit
Is bij een 760 mistlampen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2023 13:36 #1472822
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deurverlichting?
Schakelaar van de deurverlichting zit daar ook in de buurt. Deur verlichting brandt ook zonder sleutel in t contact
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2023 13:41 #1472823
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deurverlichting
ff opgezocht. deurschakelaar is bl-sb en w-sb ofwel blauw zwart en wit zwart
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-04-2023 18:54 #1472825
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Deurschakelaar???
Nee toch, wat een pech. Maar makkelijker op te lossen dan het vinden van de bedrading van de zijknipper. De deurschakelaar is namelijk te demonteren. Dus die verbinding valt weer te herstellen. Maar voor het vinden van de fitting van de zijknipper, zal ik waarschijnlijk alsnog het spatbord moeten demonteren.
Dankjewel Rob! Inderdaad, zie het op pag. 85 (3/32).
Waar komt eigenlijk de bedrading van die zijknipper vandaan? Uit de motorruimte in de hoek achter het scharnier van de motorkap? En door een rubber mof het spatbord in? Of vanonder het dashboard door de zijwand naar de spatbordruimte? Als daar tenminste een doorvoer zit.
Adriaan
Dankjewel Rob! Inderdaad, zie het op pag. 85 (3/32).
Waar komt eigenlijk de bedrading van die zijknipper vandaan? Uit de motorruimte in de hoek achter het scharnier van de motorkap? En door een rubber mof het spatbord in? Of vanonder het dashboard door de zijwand naar de spatbordruimte? Als daar tenminste een doorvoer zit.
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-05-2023 09:25 #1472829
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Weet iemand dit?
Waar komt eigenlijk de bedrading van die zijknipper vandaan? Uit de motorruimte in de hoek achter het scharnier van de motorkap? En vandaar door een rubber mof het spatbord in? Of vanonder het dashboard door de zijwand naar de spatbordruimte? Als daar tenminste een doorvoer zit. Wie weet hoe dat zit? Scheelt me veel werk als ik weet waar te beginnen.
Adriaan
Adriaan
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2023 12:52 #1472831
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Bestuurderszijde
Bestuurderszijde weet ik wel bij een 940 en daar komt die van onder het dashboard en zit inderdaad een rubber doorvoermof in. Neem aan dat passagierszijde hetzelfde is.
Bij de 940 zit aan de bestuurderszijde ook de aansturing van de ruitenwissers door deze doorvoer heen.
Bij de 940 zit aan de bestuurderszijde ook de aansturing van de ruitenwissers door deze doorvoer heen.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2023 14:41 #1472834
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic volvoclub.org.uk
Fishing Wires from the Lamp to the Connections. [Modified from Dave Barton's Contribution] Fishing Wires. Most Volvo's do not already have a wiring harness in the fender for turn signal repeaters. For you 240 and 740/760 & 900 owners, you will have to wire it yourself. You need to fish the two wires through the fender well and run them forward to the front turn signal and ground connectionsl. On the inside fender near the front, there are a number of round plastic plugs which provide access for rustproofing, etc. You can remove one of these, insert a coathanger or electrician's fishtape wire rearwards until it is visible at the hole for the signal. I have easily fed a fish wire from the front toward the rear - much easier than going from the light location forward. Just put a slight curve in the wire so that it rides over the inner fender liner and ends up near the opening for the light. Fasten the signal wires to the fish wire and pull them forward. Then cut a small 'X' in the plastic plug and pull the wires through it. Reinstall the plug and attach the wires. If you do not have the plastic plugs in the inner fender, you will have to first remove the wheel first, then the plastic inner fender liner, a very simple job with only a few screws. You might need to drill a small hole in the inner metal fender if you can't find a place to pass the wire through to the engine bay. If you drill a hole in the inner fender metal it's a good idea to rustproof the hole with new paint and to install a rubber grommet to prevent the wires from chaffing against the metal. 960/90 Note: I used a ~6 ft. long wire and snaked from the front to the rear on both sides. On the drivers side, I went high. Right above the turn signals, where the fender metal bends over and down from the engine bay to the outside fender there is a gap that you can easily snake a long wire into and over the tire. You can purchase the wiring harness from IPD or make your own assembly. The IPD extension wires are just the OEM Volvo pigtails with some extensions soldered on and the whole thing closed inside some flex or quick loom covering and electrical tape at the ends along with a couple of scotch connectors. To make your own, use extension wires that are correctly color coded for the front turn signals. If the pigtail wires that fit the plug for the turn indicator are not long enough to reach all the way to the front turn signals, you will need to solder some extensions on to them. Be sure to leave enough slack in the wires to allow you to easily remove the repeater from the fender with about 6" of wire. It is also helpful to use some 'quick loom' to cover and protect the wires that are inside the fender. Where the repeater lights go into the fender, there is a rubber plug in the inner panel behind the outer fender. You will need to remove this plug as the connector on the back of the repeater will extend into this hole. Wiring Connections. Once you've fished your wires, connect ground to the turn signal's black ground wire or to the front ground connection point on the inner fender behind the headlight (several blank tab terminals available). Connect the hot side to the turn signal lead with a Scotch plastic snap-on connector. It does not matter which wire from the side marker goes to the 12v hot wire for your turn signal. On most Volvos I've seen, one side had a green wire and the other side a blue wire. I use an inexpensive 12 volt circuit tester to verify the wires I use. This eliminates guesswork. The type that uses a sharp point to probe a wire is best for this job.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2023 14:59 #1472838
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Plaatje
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2023 15:11 #1472839
door Jurriaan Nijkerk
Visdraad van de lamp naar de aansluitingen. [Gewijzigd van Dave Barton's bijdrage] Draadvissen. De meeste Volvo's hebben nog geen kabelboom in het spatbord voor richtingaanwijzers. Voor jullie 240 en 740/760 & 900 bezitters, jullie zullen het zelf moeten doen. Je moet de twee draden door het spatbord vissen en naar voren leiden naar de aansluiting voor de richtingaanwijzer en de massa. Aan de binnenkant van het spatbord bij de voorkant zitten een aantal ronde plastic pluggen die toegang bieden voor roestvorming, enz. Je kunt een van deze verwijderen en er een coathanger of visdraad van een elektricien naar achteren insteken tot hij zichtbaar is bij het gat voor de richtingaanwijzer. Ik heb gemakkelijk een visdraad van voren naar achteren gevoerd - veel gemakkelijker dan van de plaats van het licht naar voren. Maak gewoon een lichte bocht in de draad zodat hij over de binnenbekleding van het spatbord rijdt en bij de opening voor het licht uitkomt. Maak de signaaldraden vast aan de visdraad en trek ze naar voren. Knip dan een kleine 'X' in de plastic plug en trek de draden erdoorheen. Breng de stekker weer aan en bevestig de draden. Als je de plastic pluggen in het binnenspatbord niet hebt, moet je eerst het wiel verwijderen en daarna de plastic binnenbekleding van het spatbord, een heel eenvoudig klusje met slechts een paar schroeven. Misschien moet u een klein gaatje boren in het metalen binnenspatbord als u geen plek kunt vinden om de draad door te voeren naar de motorruimte. Als u een gat boort in het metalen binnenspatbord is het een goed idee om het gat roestvrij te maken met nieuwe verf en een rubber doorvoertule te installeren om te voorkomen dat de draden tegen het metaal schuren. 960/90 Opmerking: Ik heb een ~6 ft. lange draad gebruikt en aan beide zijden van voor naar achter getrokken. Aan de bestuurderskant ging ik hoog. Precies boven de richtingaanwijzers, waar het metaal van het spatbord naar beneden buigt van de motorruimte naar het buitenste spatbord, is een opening waar je gemakkelijk een lange draad in en over de band kunt steken. U kunt de kabelboom van IPD kopen of zelf samenstellen. De IPD verlengdraden zijn gewoon de OEM Volvo pigtails met enkele verlengstukken erop gesoldeerd en het geheel gesloten in wat flex of quick loom bekleding en elektrische tape aan de uiteinden samen met een paar scotch connectoren. Gebruik voor het zelf maken verlengdraden met de juiste kleurcodering voor de richtingaanwijzers. Als de pigtaildraden die op de stekker voor de richtingaanwijzer passen niet lang genoeg zijn om helemaal tot aan de voorste richtingaanwijzers te reiken, moet je er verlengstukken aan solderen. Zorg ervoor dat u genoeg speling in de draden laat, zodat u de versterker gemakkelijk uit het spatbord kunt verwijderen met ongeveer 6" draad. Het is ook handig om wat 'quick loom' te gebruiken om de draden in het spatbord af te dekken en te beschermen. Waar de repeaterlichten het spatbord ingaan, zit een rubberen stekker in het binnenpaneel achter het buitenspatbord. U moet deze plug verwijderen omdat de connector aan de achterkant van de repeater in dit gat uitsteekt. Bedrading aansluiten. Zodra je de draden hebt uitgevist, sluit je de massa aan op de zwarte massadraad van de richtingaanwijzer of op het voorste massapunt op het binnenspatbord achter de koplamp (er zijn verschillende blanco tab-aansluitingen beschikbaar). Sluit de hete kant aan op de draden van de richtingaanwijzer met een Scotch plastic snap-on connector. Het maakt niet uit welke draad van de zijmarkering naar de 12v draad voor de richtingaanwijzer gaat. Bij de meeste Volvos die ik gezien heb, heeft de ene kant een groene draad en de andere kant een blauwe draad. Ik gebruik een goedkope 12 volt circuittester om te controleren welke draden ik gebruik. Dat voorkomt giswerk. Het type dat met een scherpe punt een draad aftast is het beste voor deze klus.
Toch wel even wat gemakkelijker...
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik heb het voor het gemaak maar even vertaald
Visdraad van de lamp naar de aansluitingen. [Gewijzigd van Dave Barton's bijdrage] Draadvissen. De meeste Volvo's hebben nog geen kabelboom in het spatbord voor richtingaanwijzers. Voor jullie 240 en 740/760 & 900 bezitters, jullie zullen het zelf moeten doen. Je moet de twee draden door het spatbord vissen en naar voren leiden naar de aansluiting voor de richtingaanwijzer en de massa. Aan de binnenkant van het spatbord bij de voorkant zitten een aantal ronde plastic pluggen die toegang bieden voor roestvorming, enz. Je kunt een van deze verwijderen en er een coathanger of visdraad van een elektricien naar achteren insteken tot hij zichtbaar is bij het gat voor de richtingaanwijzer. Ik heb gemakkelijk een visdraad van voren naar achteren gevoerd - veel gemakkelijker dan van de plaats van het licht naar voren. Maak gewoon een lichte bocht in de draad zodat hij over de binnenbekleding van het spatbord rijdt en bij de opening voor het licht uitkomt. Maak de signaaldraden vast aan de visdraad en trek ze naar voren. Knip dan een kleine 'X' in de plastic plug en trek de draden erdoorheen. Breng de stekker weer aan en bevestig de draden. Als je de plastic pluggen in het binnenspatbord niet hebt, moet je eerst het wiel verwijderen en daarna de plastic binnenbekleding van het spatbord, een heel eenvoudig klusje met slechts een paar schroeven. Misschien moet u een klein gaatje boren in het metalen binnenspatbord als u geen plek kunt vinden om de draad door te voeren naar de motorruimte. Als u een gat boort in het metalen binnenspatbord is het een goed idee om het gat roestvrij te maken met nieuwe verf en een rubber doorvoertule te installeren om te voorkomen dat de draden tegen het metaal schuren. 960/90 Opmerking: Ik heb een ~6 ft. lange draad gebruikt en aan beide zijden van voor naar achter getrokken. Aan de bestuurderskant ging ik hoog. Precies boven de richtingaanwijzers, waar het metaal van het spatbord naar beneden buigt van de motorruimte naar het buitenste spatbord, is een opening waar je gemakkelijk een lange draad in en over de band kunt steken. U kunt de kabelboom van IPD kopen of zelf samenstellen. De IPD verlengdraden zijn gewoon de OEM Volvo pigtails met enkele verlengstukken erop gesoldeerd en het geheel gesloten in wat flex of quick loom bekleding en elektrische tape aan de uiteinden samen met een paar scotch connectoren. Gebruik voor het zelf maken verlengdraden met de juiste kleurcodering voor de richtingaanwijzers. Als de pigtaildraden die op de stekker voor de richtingaanwijzer passen niet lang genoeg zijn om helemaal tot aan de voorste richtingaanwijzers te reiken, moet je er verlengstukken aan solderen. Zorg ervoor dat u genoeg speling in de draden laat, zodat u de versterker gemakkelijk uit het spatbord kunt verwijderen met ongeveer 6" draad. Het is ook handig om wat 'quick loom' te gebruiken om de draden in het spatbord af te dekken en te beschermen. Waar de repeaterlichten het spatbord ingaan, zit een rubberen stekker in het binnenpaneel achter het buitenspatbord. U moet deze plug verwijderen omdat de connector aan de achterkant van de repeater in dit gat uitsteekt. Bedrading aansluiten. Zodra je de draden hebt uitgevist, sluit je de massa aan op de zwarte massadraad van de richtingaanwijzer of op het voorste massapunt op het binnenspatbord achter de koplamp (er zijn verschillende blanco tab-aansluitingen beschikbaar). Sluit de hete kant aan op de draden van de richtingaanwijzer met een Scotch plastic snap-on connector. Het maakt niet uit welke draad van de zijmarkering naar de 12v draad voor de richtingaanwijzer gaat. Bij de meeste Volvos die ik gezien heb, heeft de ene kant een groene draad en de andere kant een blauwe draad. Ik gebruik een goedkope 12 volt circuittester om te controleren welke draden ik gebruik. Dat voorkomt giswerk. Het type dat met een scherpe punt een draad aftast is het beste voor deze klus.
Toch wel even wat gemakkelijker...
Moderators: Jerry Stam