krukas (bakzijde) keerring vervangen

• Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2023 12:04 #1111572 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
krukas (bakzijde) keerring vervangen is gemaakt door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Hallo allemaal,

Mijn 940 (uit 1997) is wat incontinent tussen blok&bak.
Ik had eerst het idee om hier nog even mee te wachten maar hij begint zijn territorium nu wel heel erg duidelijk te markeren...
Nu wil ik dus de keerring vervangen en waarschijnlijk moet ik ook de pakking vd keerringhouder vervangen maar ik kwam 2 types keerring tegen : de dikke 'oude' & de dunne 'nieuwe'.

Het nieuwe type moet blijkbaar 8uur ' zitten' voordat je de motor start, daar zit ik dus niet echt op te wachten
De dikke is 'gewoon' monteren en gaan.

Wat is jullie ervaring, is de dunne ook beter of is hij alleen dunner ivm productie kosten?

Groet,

Bastiaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-03-2023 16:07 #1472669 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als je de diverse forums door
Als je de diverse forums door leest zou de dunne variant (6842160) stukken beter zijn dan de oud dikke variant (430118). De reden hiervoor zou zijn dat de oude variant van siliconen gemaakt is, en de nieuwe van FPM (ook wel Viton genoemd)

Maar... als je bv de oude dikke/dikke variant van Corteco besteld (12013897B), dan is deze inmiddels ook van FPM gemaakt. Die van Payen is nog steeds van siliconen (NA869).

Wat het wat verwarrend maakt; bestel je deze dikke variant (430118-B) bij Estate Services, dan staat daar dat je het merk Corteco / Payen krijgt. (FPM of Siliconen dus)
Bestel je bij diezelfde Estate Services de 6842160-E (van Elring), dan staat er siliconen, maar Elring zelf geeft aan dat het FPM is...
Bij Skandix kun je de 6842160 bestellen in zowel FPM/Viton (OEM) als siliconen (aftermarket)

Overigens maakt de dunne variant gebruik van een ander gestandaardiseerd "lip" ontwerp als afdichting dan de dikke. Ik ga er vanuit dat deze beter is (de techniek staat niet stil)
Bijkomend voordeel van de dunne versie is dat de "lip" op een ander vlak aanligt dan de dikke (die inmiddels waarschijnlijk een lichte groef in de as gesleten heeft). Je kan een nieuwe dikke versie natuurlijk ook iets dieper/ondieper monteren.

Persoonlijk zou ik voor de Elring versie gaan...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2023 12:07 #1472675 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Dunne versie
De dunne versie is de z.g. "bruine".Je hoeft na het monteren niet te wachten.! Wat wel heel belangrijk is dat je de keerring er recht in krijgt. Er hoeft maar een kleine afwijking te zijn of je werk is voor niets geweest. Meten met de schuifmaat is een netelige bezigheid.
Gelukkig zijn goede montage gereedschappen voor.

• Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2023 11:40 #1472679 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic het plaatsen komt precies
Dat weet ik uit ervaring met het plaatsen van de voorste keerring...
Maar helpt het als ik de krukasdeskel er toch af moet halen?
Het precies uitlijnen is dan een stuk eenvoudiger maar de vraag is of hij blijft zitten als de deksel met keerring weer over de krukas heen moet schuiven?

Groet,

Bastiaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC