Tussenaslager+rubber
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2023 18:08 #1111508
door V700 register
Tussenaslager+rubber is gemaakt door V700 register
Goedenavond mede Volvo liefhebbers.
Even een korte vraag.
Ik heb enkele weken geleden bij mijn 940 een nieuw tussenas lager met rubber gemonteerd. (Febi)
Nu was hij een tijdje stil, maar begint toch aardig te bonken.
( Aandrijf geluid rond de 80, maar ook hobbels in het wegdek)
Ik zat nog eens over de werking van het rubber na te denken.
Is het zo dat het de rib tussen de binnen en buiten ring het gewicht van de aandrijf as moeten kunnen dragen?
Of is het normaal dat de binnenring zover zakt dat de de ringen elkaar onder raken?
De eerste week bleef de aandrijfas nog aardig in het midden hangen, maar is nu aan het zakken, waardoor bij een kleine trilling/ hobbel/ kracht verandering de binnen en buiten ring elkaar al raken.
Is het dan een stomme gedachten dat deze rip dan vanzelf nog verder in zal zakken waardoor de as niet meer half zweeft maar gewoon netjes onderin blijft liggen?
Of moet de rib wel sterk genoeg zijn en is het Febi rubber gewoon te slap?
Mvg,
Aart Pieter
Even een korte vraag.
Ik heb enkele weken geleden bij mijn 940 een nieuw tussenas lager met rubber gemonteerd. (Febi)
Nu was hij een tijdje stil, maar begint toch aardig te bonken.
( Aandrijf geluid rond de 80, maar ook hobbels in het wegdek)
Ik zat nog eens over de werking van het rubber na te denken.
Is het zo dat het de rib tussen de binnen en buiten ring het gewicht van de aandrijf as moeten kunnen dragen?
Of is het normaal dat de binnenring zover zakt dat de de ringen elkaar onder raken?
De eerste week bleef de aandrijfas nog aardig in het midden hangen, maar is nu aan het zakken, waardoor bij een kleine trilling/ hobbel/ kracht verandering de binnen en buiten ring elkaar al raken.
Is het dan een stomme gedachten dat deze rip dan vanzelf nog verder in zal zakken waardoor de as niet meer half zweeft maar gewoon netjes onderin blijft liggen?
Of moet de rib wel sterk genoeg zijn en is het Febi rubber gewoon te slap?
Mvg,
Aart Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-01-2023 10:29 #1472359
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Er staat me iets bij dat er
Er staat me iets bij dat er wel vaker discussie is over de hoe stug/slap die rubbers zijn, en dat het nogal verschilt tussen verschillende merken. Maar van wat mij nog bij staat is juist Febi degene welk goed zou moeten zijn, maar dit kan ik me verkeerd herinneren. Het is in ieder geval wel wat ik er naar alle tevredenheid onder heb zitten.
Of die nu nog steeds in het midden zit? heb er al tijden niet meer naar gekeken, maar lijkt mij dat deze niet onderin hoort te liggen.
Even hardop denkend, dus neem het zeker niet voor waarheid aan;
Maar als je de auto op de krik zet, dan zakt de achteras onder de auto vandaan. Het achterste deel van de as zal dan wat over de splines willen schuiven. Als het achterste gedeelte er iets uit zou moeten schuiven , maar er is veel wrijving of klemt, dan trekt deze als het ware het tussenlager omlaag. Dit zou je kunnen controleren door met de hand de as omhoog te duwen terug naar het midden, als die dan in het midden blijft staan zou je de splines eens kunnen ontvetten, en van nieuw vet voorzien. Kies hiervoor wel het juiste vet, kan me zo voorstellen dat niet alles hiervoor geschikt is.
Of die nu nog steeds in het midden zit? heb er al tijden niet meer naar gekeken, maar lijkt mij dat deze niet onderin hoort te liggen.
Even hardop denkend, dus neem het zeker niet voor waarheid aan;
Maar als je de auto op de krik zet, dan zakt de achteras onder de auto vandaan. Het achterste deel van de as zal dan wat over de splines willen schuiven. Als het achterste gedeelte er iets uit zou moeten schuiven , maar er is veel wrijving of klemt, dan trekt deze als het ware het tussenlager omlaag. Dit zou je kunnen controleren door met de hand de as omhoog te duwen terug naar het midden, als die dan in het midden blijft staan zou je de splines eens kunnen ontvetten, en van nieuw vet voorzien. Kies hiervoor wel het juiste vet, kan me zo voorstellen dat niet alles hiervoor geschikt is.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 07:35 #1472373
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Hoogte achterkant
Met een nieuw tussenlager behoor je niet opnieuw het oude verschijnsel te krijgen. Zeker niet met de Febi versie.
Zoals Noppen al uitlegt ligt de as onderin indien opgekrikt.
Als de achterkant wat doorgezakt is is er meer kans op trillingen.
Met ophoging van de achterkant verdwijnen vaak de trillingen.
Achterkant ophogen doe je door andere achterveren te plaatsen of ophoogblokken bovenop de huidige veren te plaatsen.
Andere mogelijkheid:
Is de asbevestiging bij de bak gemerkt bij demontage en niet een halve slag gedraaid bij montage?
Zoals Noppen al uitlegt ligt de as onderin indien opgekrikt.
Als de achterkant wat doorgezakt is is er meer kans op trillingen.
Met ophoging van de achterkant verdwijnen vaak de trillingen.
Achterkant ophogen doe je door andere achterveren te plaatsen of ophoogblokken bovenop de huidige veren te plaatsen.
Andere mogelijkheid:
Is de asbevestiging bij de bak gemerkt bij demontage en niet een halve slag gedraaid bij montage?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 08:27 #1472374
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto staat vlak, achterzijde
Auto staat vlak, achterzijde heb ik inderdaad opgehoogd met blokken.
situatie die ik schets is zonder het opkrikken ( rij de auto op blokken).
Asbevestiging bij de bak / Hardyschijf niet gemerkt, wist niet dat dat daar ook nodig was. Kan hem wel eens een slag draaien om te proberen ( in ieder geval voor de trillingen)
situatie die ik schets is zonder het opkrikken ( rij de auto op blokken).
Asbevestiging bij de bak / Hardyschijf niet gemerkt, wist niet dat dat daar ook nodig was. Kan hem wel eens een slag draaien om te proberen ( in ieder geval voor de trillingen)
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 09:34 #1472376
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Mag ik van harte nieuwe veren aanbevelen
Ze zijn niet zo duur en de auto rijdt er in mijn beleving veel beter door. Ik monteer zelf standaard verzwaarde veren achter en zelfs die zakken na verloop van tijd door EN worden slapper. Blokken verhelpen het doorzakken, maar niet de slapte.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 10:06 #1472378
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Liggen vrij nieuwe verzwaarde
Liggen vrij nieuwe verzwaarde veren onder ( 1 jaar oud) , waren alleen te kort, vandaar de ophoogblokken. Tevens ook nieuwe motor en baksteunen. ( 3 maanden oud).
Gaat mij meer over de exacte werking van het rubber van het tussenlager. Hoort de rip sterk genoeg te zijn? Het rubber op de binnenring is namelijk erg dik en begint puntig, zodat het klappen tussen binnen en buitenring goed op kan vangen lijkt me.
Gaat mij meer over de exacte werking van het rubber van het tussenlager. Hoort de rip sterk genoeg te zijn? Het rubber op de binnenring is namelijk erg dik en begint puntig, zodat het klappen tussen binnen en buitenring goed op kan vangen lijkt me.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-01-2023 12:09 #1472379
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien eens even een foto
Misschien eens even een foto plaatsen van de situatie.
Dingen als rip/rib/puntig/binnenring/buitenring zijn soms wat lastig te volgen als je er geen beeld bij hebt.
Maar goed; zie onderstaande link naar een filmpje van een tussenlager van een 740.
Zo te zien zit deze er al even onder, en rammelt hier alle kanten op, maar je ziet dat de as gewoon in het midden zit.
Dat rubber zit er in om trillingen op te vangen, en wel in alle richtingen. Ligt die onderin, dan kan die dat in die richting niet meer...
Dingen als rip/rib/puntig/binnenring/buitenring zijn soms wat lastig te volgen als je er geen beeld bij hebt.
Maar goed; zie onderstaande link naar een filmpje van een tussenlager van een 740.
Zo te zien zit deze er al even onder, en rammelt hier alle kanten op, maar je ziet dat de as gewoon in het midden zit.
Dat rubber zit er in om trillingen op te vangen, en wel in alle richtingen. Ligt die onderin, dan kan die dat in die richting niet meer...
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2023 17:46 #1472426
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Slim
is het om de ingegraveerde pijlen op de helften van de as tegen over elkaar te zetten. Een gedeelde cardanas wordt namelijk precieus uitgebalanceerd om bommenwerpergeluiden te voorkomen. In voorkomende gevallen, de pijlen zijn moeilijk te zien, geef ik er een streepje rode lak op.
Net zoals bij voorbeeld de bouten van de hardyschijf. die moeten om en om dus afwisselend de kop naar de andere kant om opstijggeluiden te voorkomen.
Zo vernam ik ooit van een bevriende monteur dat hij het lagerhuis met vulringen zo uitlijnt dat de as volkomen vlak is in ruststand en dus niet in een knik loopt..
Net zoals bij voorbeeld de bouten van de hardyschijf. die moeten om en om dus afwisselend de kop naar de andere kant om opstijggeluiden te voorkomen.
Zo vernam ik ooit van een bevriende monteur dat hij het lagerhuis met vulringen zo uitlijnt dat de as volkomen vlak is in ruststand en dus niet in een knik loopt..
Moderators: Jerry Stam