onderdeel 271899 alternatief voor nivomat 960/S90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2023 23:16 #1111503 door V700 register
Goedenavond,

Op diverse sites (waaronder die van Skandix) worden als onderdeelnummer 271899 gasgevulde schokdempers aangeboden (zowel originele van Volvo als van KYB/Kayaba) die toegepast kunnen worden op het Multilink II systeem van de Volvo 960/S90. Ik meende altijd dat alleen nivomats toepasbaar waren (die veel duurder zijn).

Kan iemand mij vertellen of dit klopt. Ik begrijp dat je dan niet meer het effect hebt van de nivomats/

Mvrgr

Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2023 23:51 #1472307 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic In de 960/SV90 met de
In de 960/SV90 met de multilink-2 kun je de nivomats vervangen door gewone schokbrekers maar dan wel in combinatie met een dikkere bladveer of coil-overs.
Deze twee alternatieven zijn nogal bewerkelijk en zeker niet goedkoper dan een setje tweedehands nivomats.

Met schokbrekers: www.skandix.de/en/installationpictures/V...-Multi-Link/2000730/

Met nivomats: www.skandix.de/en/installationpictures/V...-Multi-Link/2000731/

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-01-2023 09:30 #1472308 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bladveer slap?
Evenals overbodige toevoeging, hoop ik.

Schokdempers en veren, of nieuwe nivomats, zijn eigenlijk geen alternatief om een bladveer niet te vervangen. Als de bladveer te slap is geworden (vrijwel altijd na 20+ jaar) kán een nivomat de achterkant nog een tijdje omhoog houden, maar slijt dan overdadig. Dus als de nivomat is gesleten en de achterkant staat naar beneden, dan is de oplossing niet een nieuwe nivomat, maar een nieuwe veer?

Ik rijdt met een 242 en een 940 met allebei nieuwe nivomats en ik vind het de beste investering in de auto. Wel omdat ik vaak met zeer wisselende belasting rijdt. Als je bijvoorbeeld altijd leeg rijdt kun je nog iets met extra veren, maar dan neem je een zwabber wegligging op de koop toe als je een keer vol met mensen zit?

Nivomats en een nieuwe bladveer zijn wel duur, maar eigenlijk, wat mij betreft wel heel erg hun geld waard, we rijden nu in auto's van 3000(+) Euro terwijl je het comfort hebt van een van 60.000. Meestal horen de onderhoudsuitgaven bij de 3000, maar soms zijn de kosten van het onderhoud vergelijkbaar met het onderhoud van een hedendaags auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2023 14:02 #1472313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en als je de auto langer gaat
en als je de auto langer gaat houden, is het een goede investering (de bladveer vervangen). Ik heb iets van 14 jaar geleden de mijne vervangen voor een nieuwe (dikkere) en nog steeds staat de auto rechtop 's-ochtends, en niet onbelangrijk: het rijdt behoorlijk beter dan lamme veren, zelfs met nieuwe dempers.
En nog dit: een slappe versleten bladveer en nieuwe nivomats, zorgt nog steeds voor een achterkant op de grond als de auto een tijdje stilstaat. Nu is mijn ervaring wel gebaseerd op een estate met lpg, dus dan wordt alles wel uitvergroot.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2023 19:38 #1472329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank
Dank voor de reacties. Ik zie nu dat inderdaad verschil zit is de dikte van de bladveer, althans dat bij de bladveer een ander nummer staat dan afhankelijk van nivomat of de gasgevulde dempers.

Ik ben ermee bekend dat het vervangen van de bladveer vooral veel effect zal hebben (en dat Skandix deze ook weer levert).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2023 21:24 #1472331 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic HH
Hallo D Jansen

Skandix krijgt de bladveren via onze vicevoorzitter Henk Huisman. Dat geldt trouwens ook voor ieder ander bedrijf dat de bladveer aanbiedt. Henk heeft ervoor gezorgd dat ze opnieuw geproduceerd worden.

groetjes

Mathy

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2023 21:09 #1473907 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Discontinued
Zijn er nog ergens nivomats voor de S90 of 960 sedan te krijgen?
Skandix zegt discontinued en ook op andere plekken is het niet meer leverbaar, bijvoorbeeld: www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/272...92-9173200/RD9173200
En zijn die voor een Executive dezelfde?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2023 23:27 #1473908 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Wel liggen
Nieuw.
Geef Volvonummer even door.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2023 13:56 #1473909 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Nummer
Het is voor een S90 Executive uit 1997.
Volgens mij is het nummer: 9173200, vraag het nog even na bij de Volvo dealer.

Er is ook nog 9173202, maar die is voor de estate en is nog wel leverbaar. Geen idee wat precies het verschil is.

Her en der kom je ook andere nummers tegen, zoals 9140592. Die zou ook voor de multilink 2 zijn onder de 964 en S90.
Is dat dezelfde als 9173200, of toch niet?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2023 17:03 #1473912 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Is op de bladveer de sticker
Is op de bladveer de sticker met onderdeelnummer nog leesbaar?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC