Spiegels & achterruit verwarming

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 12:50 #1111462 door V700 register
Spiegels & achterruit verwarming is gemaakt door V700 register
Nu ik besloten heb deze estate te promoveren tot ‘winter’auto vind ik het leuk om de kleine probleempjes op te lossen.
De afstandbediening heb ik niet werkend gekregen maar dat vind ik geen probleem. Ik hoor teveel over problemen hiermee.
De lelijke deurbekleding aan de bovenkant ga ik te lijf met een set ‘panelpads’.
De achter ruitensproeier werkt weer perfect, wat rest zijn de niet verwarmbare achterruit en buitenspiegels.
Volgens het schema op de asbak zitten deze beiden achter zekering 10 maar deze is nog goed. Schakelaar moet ik nog even checken maar ben benieuwd of een van jullie dit eerder bij de hand heeft gehad.
Vrijdag as. Wordt de speling op de automaat handel verholpen en als dit allemaal gedaan is ga ik met een goed gevoel de winter (of wat hier nog van over is) in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2022 15:21 #1472077 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic in de 97/98 940
In de 97/98 940 zit er behalve zekering 10 ook nog een schakelrelais, helemaal linksachter (achter is de achterkant van de auto) in de relaisbak achter de asbak. Dit zal eigenlijk altijd wel via een relais worden geschakeld, maar de plek en de kleur is per jaar en type soms variabel. Zekering 8 heeft ook nog een functie in de stroomkring. De schema's staan op de site, onder de docs TP3933032_940_1.......... volvo700vereniging.nl/node/42548 Zoek dan in het elektrisch schema naar heated rear window, op pag 185 voor de 97-ers.

Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 16:16 #1472079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dubbele schakelaar
Dat relais dient om de grote stroom van een paar verbruikers niet via het contactslot te laten lopen. Het relais wordt via het contactslot en zekering 8 aangestuurd. Werkt dat relais niet (goed), dan blijven zekering 9, 10 en 23 stroomloos en werkt ook de raambediening (9) en stoelverwarming (23) niet. Als die nu nog wel werken, zou ik in eerste instantie niet naar zekeringen kijken, maar de schakelaar zelf onder de loupe nemen. Daar zit ook een dubbele tijdschakeling in die na 6 resp. 12 minuten afschakelt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 16:31 #1472080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Steker
Rechter steker zit in de bewuste schakelaar (spiegels & achterruit). De linker is waarschijnlijk een loze voor het geval deze auto een schuif kanteldak had gehad. Helaas werkt het nog niet. Beide oranje lampjes in de schakelaar branden wel.
Stoelverwarming en ramen werken wel goed. Rechter oranje lampje van de spiegels gaat inderdaad na een paar minuten uit. Dan lijkt het of de schakelaar wel goed is. Toch?

Zie nu jullie opmerkingen. Bedankt, hiermee zal ik aan de slag gaan.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2022 16:42 #1472081 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic stroom
Als er lampjes branden staat er dus wel stroom op. Volgende usual suspect is dan de aarde van beide punten. Bij de estate is dat de aarde van het linker achterlicht, bij de sedan, naast de ruit dan is er nog een aarde punt naast de voeten bij het rechter voorportier voor de spiegels. Het relais haalt zijn aarde uit de relais-bak rails met code 31/31, maar de lampjes branden dus dat is nog geen verdachte. Het is trouwens bladzijde 95 van 125 van de TP

Als het de aarde niet is, is de schakelaar waarschijnlijk stuk, maar dat is makkelijk te meten bij de achterruit, als daar geen 12V aankomt.............. en er komt geen stroom uit de schakelaar op kontakt 1 (2blauw groene draden naar de spiegels) en kontakt 2 (gele draad naar de achterruit). Je kunt nog even iets met kontaktspray proberen, of een paar keer aan/uit knallen..

Succes maar weer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 19:42 #1472084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroom
Thanks Reinier,

Morgen verder..

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC