welk rubber nodig?

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2022 13:25 #1111383 door Pascal Kogelman
welk rubber nodig? is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik zoek voor mijn 740 (1986 B230F) een nieuw ophangingsrubber vs automaatmaak (ZF 4HP-22). Het is die trillingsdemper die midden in die verticale dwarsbalk zit aan het einde vd automaatbak en aan het begin vd uitgaande cardanas (zie; midden onderaan op de foto, onder die zwarte V-balk).
Op internet kom ik diverse typen tegen voor diverse hand- en automaatbakken van verschillende bouwjaren. Ik ben er nog niet eentje tegengekomen voor een 740 1986 (modeljaar 1987) met: B230F en ZF22.
Welk type/onderdeelnummer vd automaatbak rubber moet ik hebben en hoe vervang je zo'n rubber?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-09-2022 13:50 #1471642 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Onderdeel nummers kun je
Onderdeel nummers kun je terug vinden op gcp.se
Kijk daar even bij catalogussen, kies juist bouw/modeljaar etc..

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2022 13:59 #1471643 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic krik eronder met een houtje.
Daarna is het het makkelijkst om de V-balk even helemaal los te halen en schoon te maken en dan het rubber vervangen. Rubber is vaak aangetast door olie, die lekt, de lekkage wegnemen verlengt weer de levensduur van het volgende rubber.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2022 15:33 #1471644 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Nummer gevonden
Bedankt, ik ben erachter gekomen dat het nummer 1328900 is bij Estate services. Is dit klusje eenvoudig op de oprit te doen en moet de de bak nog opgekrikt/ ondersteunt worden als je de v-balk en het rubber verwijderd?

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2022 16:03 #1471645 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Zeker!!!!
Als je de bak niet ondersteunt met een krik en een plankje hout tussen de bak en de krik krijg je hem op je test. Dus de auto op veilige bokken en een extra blok hout of iets dergelijks ernaast aan allebei de kanten van de auto. Mocht hij toch van de bokken vallen moet het ook nog veilig zijn. En dan pas onder de auto kruipen en de bak iets oplichten. Je duwt aan de auto op het moment dat je de bak oplicht, dus je wilt de auto dubbel safe oplichten.

Ik ben niet zo gewichtig, dus ik doe dit soort klusjes altijd met de 4 wielen op de grond, dan kan het niet mis gaan. Maar dat is wel een beetje benauwd en soms onhandig.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2022 11:26 #1471653 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic beter op de brug
Voor optimaal en risicoloos werken is het beter om het op een brug te doen. Bij diverse doe-het -zelf garages zij deze per uur te huren. Bovendien is er dan vaak ook een versnellingsbakkrik beschikbaar. Met de 'methode houtje' kun je jezelf ook onvoorziene problemen op de hals halen... Beter safe-then-sorry.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC