'92 960, tankontluchting

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2022 17:50 #1111366 door Chris Kobes
'92 960, tankontluchting is gemaakt door Chris Kobes
Sinds ik weer met de 960 Turbo rij is er af en toe een benzinelucht in de auto te ruiken en leekde tank zich vacuum te zuigen. Bij de laatste paar keer tanken is dit laatste niet meer het geval en zuigt de tankdop niet eerst sterk lucht aan bij het losdraaien.

Vandaag toch even op onderzoek uit geweest om te kijken of er geen slangen/verbindingen loszaten of lek waren en dat was niet het geval. Wel was de 'roll-over valve' behoorlijk vergane glorie, zie foto's, dit is onderdeelnummer 1255422, maar ik kan hem in NL niet vinden in de webshops.

Iemand een idee waar ze te verkrijgen zijn, anders ga ik even bij de slopers informeren.

Onderstaand nog wat afbeeldingen uit VADIS van de tankontluchting:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2022 18:21 #1471530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander merk
Aangezien het een veiligheidsklep is mbt het tegen gaan van
brandstoflekkage bij omrollen van de auto.
Vele andere merken dat ook gemonteerd hebben.
Bij 'roll-over valve' in zoekfunctie zag ik al aardig wat voorbij komen.
(zoiets www.delorean.eu/catalog/product_info.php?products_id=52040 )

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2022 20:15 #1471535 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Beter in zoeken
Ah kijk, ik had al even gezocht, maar vond alleen modellen die qua vorm niet leken.
Besteld i.i.g., eens zien wanneer die binnenkomt.

Bij de bekende Volvo webshops (incl. de hele grote) niet te vinden, gok niet dat die nog via de dealer te verkrijgen is.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2022 20:58 #1471538 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Werking
Voor de mensen die willen weten hoe dit ding werkt, zie onderstaand:

Het dekseltje van het potje heeft een klein gaatje waar de dampen doorheen komen om te ventileren, wanneer de auto echter 'op zijn kop ligt' dan kan hier ook vloeistof doorheen stromen. Als dit gebeurt dan valt het balletje naar beneden en dicht een inwendig kapje met een klein pinnetje het gaatje af in het dekseltje. Bij mij is het dekseltje echter vergaan, dus mogelijk wel verstandig om hem te vervangen ook voor de vrijkomende dampen. Door het gat in de deksel konden die dampen zich verzamelen onder het afdekkapje van de brandstofpomp, mogelijk dat ze dan niet werden weggezogen/geblazen door de rijwind.

Ik ga het beleven of dit de oplossing is wanneer er een nieuwe is gemonteerd.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2022 17:35 #1471571 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Nieuw
Het ontluchtingsklepje is inmiddels binnengekomen en weer gemonteerd, was inderdaad exact dezelfde of i.i.g. precies hetzelfde type. Besteld bij het bedrijf in de bovenstaande link, mogelijk NOS. Ik ga eens informeren, allicht iets om op te nemen in het assortiment van de bekendere Volvo webwinkels.

Verder een aantal slechte brandstofleidingen vervangen (rubberslangen) en bij het vervangen tot de conclusie gekomen dat er een gaatje in de stalen leiding zat, dus hier ook een stukje slang tussen gezet...wel goed dat het meteen ging lekken bij het bewegen anders had ik het niet gezien.

Tevens ook een kleine schoonheidsupgrade uitgevoerd in de motorruimte:

Voor:

Na:

In het oude kleppendeksel zat een scheurtje lijkt het, eens kijken of iemand hier in de buurt aluminium kan lassen en het kan vlakken. De letters ga ik niet opschuren/polijsten, maar allicht met zilvergrijze verf nalakken. Echter ik vind dit ook wel mooi staan.

Verder even wat slangen bestellen, want de radiatorslangen zijn wel een beetje sterk opgezwollen voor de slangenklemmen. Ook een ander slang voor de carterontluchting (beetje afgeleefd) en ik moet even kijken naar mijn distributieriemkappen of de reservekap die ik heb liggen niet gescheurd is. De rembekrachtiger en de injectorrails kunnen ook wel een opknapbeurtje gebruiken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC