Handrem loopt aan na vernieuwen

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2022 22:13 #1111335 door Vincent van der Spek
Handrem loopt aan na vernieuwen is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers

Vandaag bezig geweest met de handrem van mijn 745. Omdat er een stuk voering van de handremschoen afbrak, leek het mij verstandig de handremschoenen te vervangen. Ik heb al heel wat gesleuteld aan de 745, maar dit klusje nog niet en dat zal wel niet zo moeilijk zijn. Toch wel een tegenvaller. Na veel gepiel de eerste set erop, inclusief nieuwe veertjes, maar de remschijf past helaas niet. Dan maar de remkabel nog veel verder los draaien (achter de asbak van de achterbank). Dat hielp. Alles weer monteren en even met het wiel draaien. De handrem loopt wat aan terwijl de handrem hendel zowat tot aan het dak moet. Dan maar een klein stukje rijden, misschien moet ie zich zelf even stellen. Onderweg een duidelijke piep en ook na een paar keer remmen met de handrem blijft ie aanlopen. Alles er weer af, en weer opnieuw monteren maar nog steeds pieperde piep. Toch ook maar de andere kant monteren. Misschien dat ie dan wel stelt. Dat gaat vlot want inmiddels al wat oefening. Ook meteen de handremkabel al wat spanning geven. Nog wel meer dan 3 tandjes, maar de handrem remt. Even proef rijden.......Helaas, wat ik ook doe, de boel blijft aanlopen aan beide kanten en de schijf wordt best warm. Blokkeren doet ie prima, maar helemaal loskomen niet.

Wat zie ik over het hoofd? Ik kan het wel voor de zoveelste keer loshalen, maar dat gaat denk ik niet helpen.

groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-08-2022 11:05 #1471311 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic klinkt alsof de veertjes niet
klinkt alsof de veertjes niet sterk genoeg zijn om de remmen weer terug te krijgen in een positie waarin ze niet aanlopen.

Kan zijn dat 1 en ander niet meer zo soepel beweegt, en de veertjes deze extra wrijving niet kunnen overkomen. Volvo schrijft voor om de aanlegvlakken waar de remschoenen overheen glijden gangbaar te maken met een dun laagje hittebestendig vet (volgens Volvo met "graphite-grease")

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2022 12:23 #1471312 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic De veren die de remsegmenten
tegen de ankerplaat aandrukken zijn vaak te slap of bij het demonteren verbogen zodat de remsegmenten scheef in de trommel aangrijpen. Komt ook voor dat de scharnierpunten niet soepel lopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2022 14:57 #1471313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De hendel
Noem hem maar de hevel
Waar de handremkabel in gaat zit die goed ? Pijltje omhoog ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2022 15:05 #1471314 door V700 register

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2022 16:13 #1471315 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Opgelost
Bedankt voor de suggesties. Alles gecontroleerd op soepel bewegen. De veertjes die tussen de remschoenen zitten zijn nieuw. Maar op een nieuwe dag met een frisse blik zag ik dat de lange veertjes tegen de as aan liepen. Ze zaten in het verkeerde gaatje (binnenste) gehaakt. Dat piepte waarschijnlijk en trok de remschoenen scheef tegen de trommel. Want nadat ik de veertjes in de buitenste gaatjes had gehaakt (na weer een hoop gepiel) werkte het wel. De aandrukveren heb ik niet vervangen (zat zooo vast), maar aan één kant wel even terug moeten buigen anders hing alles er een beetje los in en zou die door de zwaarte kracht nog gaan aanlopen. Met nog een klein likje remmenvet tussen de bewegende delen lijkt het weer soepel te lopen.
Al met al weer een leerzaam klusje.

groeten
Vincent

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2022 00:38 #1471318 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eerste de ene...
Hallo Volvisti

Bij spullen waarvan er aan iedere kant van de auto eentje zit, wordt vaak geadviseerd om eerst de ene kant te doen en dan pas de andere kant, zodat je altijd een kant hebt waarbij je even kunt kijken hoe het ook al weer zat.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2022 14:31 #1471359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabels
Remkabels worden ook stroever door de tijd, door roest, vervuiling etc.
Ooit problemen gehad met mijn S70. Daar is het handremsysteem helemaal
drama.
Toen maar alles er af gehaald om te kijken, hoe en wat.
Ging de kabel heel stroef.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC