lambda lampje is aan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2022 09:59 #1111268
door V700 register
lambda lampje is aan is gemaakt door V700 register
Na het starten slaat motor meteen af. Bij tweede keer loopt motor wel met een beetje meer gas geven.
maar het lambda lampje brand nu.
Ik ga morgen een flink stuk rijden en vraag me nu af wat er aan de hand is en of dit heel erg is...
auto rijdt verder prima.
Het is al eerder gebeurd en toen heb ik zekering één er even uitgehaald ( of dat deed de garage )
Nu dit weer gebeurd vraag ik me toch af of er iets nagekeken moet worden...
maar het lambda lampje brand nu.
Ik ga morgen een flink stuk rijden en vraag me nu af wat er aan de hand is en of dit heel erg is...
auto rijdt verder prima.
Het is al eerder gebeurd en toen heb ik zekering één er even uitgehaald ( of dat deed de garage )
Nu dit weer gebeurd vraag ik me toch af of er iets nagekeken moet worden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2022 12:28 #1470928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Noodloop
Blijkbaar mist de computer één of ander signaal of is uit zijn regelbereik gelopen. De volgende stap is uitlezen van de computer. Oudere modellen hebben een
uitleesmogelijkheid onder de motorkap, bij de laatste modellen 940 is die uitleesmodule weggelaten en zit er alleen een uitleesconnector onderin het kastje tussen de voorstoelen, op de handrem.
Een uitleeskastje is makkelijk zelf te maken, er zijn verschillende leden die dat al gedaan hebben. Ik woon in Amersfoort en heb er eventueel wel eentje voor je te leen. Anders naar de dealer.
Als uitlezen nu niet uitkomt en je moet morgen verder, dan zou ik zekering 1 er een seconde of 10, 20 uittrekken om de boel zo te resetten.
uitleesmogelijkheid onder de motorkap, bij de laatste modellen 940 is die uitleesmodule weggelaten en zit er alleen een uitleesconnector onderin het kastje tussen de voorstoelen, op de handrem.
Een uitleeskastje is makkelijk zelf te maken, er zijn verschillende leden die dat al gedaan hebben. Ik woon in Amersfoort en heb er eventueel wel eentje voor je te leen. Anders naar de dealer.
Als uitlezen nu niet uitkomt en je moet morgen verder, dan zou ik zekering 1 er een seconde of 10, 20 uittrekken om de boel zo te resetten.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2022 00:07 #1470943
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Reset
Een reset geef je door de minkabel van de accu los te maken en een paar seconden tegen de plus te houden. Hiermee maak je het hele systeem spanningsvrij waardoor een algehele reset plaats vindt.De officiele manier is om de knop van het diagnosekastje drie seconden in te drukken, dan gaat de led even een maal branden ten teken dat het systeem gereset is. Het verwijderen van zekering nr 1 geeft geen absolute reset. Voor wagens die geen diagnosekastje hebben is de truc met de minkabel de juiste methode.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2022 11:40 #1470949
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik vraag me af of
Ik vraag me af of deze storing ( het branden van het lambda lampje) ook zorgt voor het even moeizaam draaien van de motor bij het starten. Auto start wel direct maar de motor lijkt even op gang te moeten komen. met beetje gasgeven blijft ie aan anders lijkt hij af te slaan. als ik in zn achteruit wegrijd bokt de motor even. daarna alles ok.
...
en op de snelweg haperde ineens de motor. het gas viel een seconde weg, kwam weer terug...viel weer weg..dit duurde ongeveer 20 seconden. heb heel veel gas gegeven en gepompt...even flink hoge toeren en stevig gas.. .toen was het weg!
daarna dit euvel niet meer gehad...
heeft dat ook met de lambda uitlezing te maken?
...
en op de snelweg haperde ineens de motor. het gas viel een seconde weg, kwam weer terug...viel weer weg..dit duurde ongeveer 20 seconden. heb heel veel gas gegeven en gepompt...even flink hoge toeren en stevig gas.. .toen was het weg!
daarna dit euvel niet meer gehad...
heeft dat ook met de lambda uitlezing te maken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2022 13:57 #1470951
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit klinkt eerder als een
Dit klinkt eerder als een ander probleem. Dat op gang komen, bokken etc kan natuurlijk door heel veel dingen komen maar een defecte lambda lijkt me niet de oorzaak van het bokken direct na het starten. Het kost je hoogstens brandstof en volgens mij doet een lambda ook pas iets als de boel warmer wordt.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2022 15:14 #1470956
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Foutcodes en fase 1 brengen je verder
De foutcodes kunnen aangeven in welke richting te zoeken.
Het is sowieso verstandig te zorgen dat fase 0 in orde is.
Dwz een schone cisklep en gasklephuis.
Geen valse lucht en een dicht uitlaat traject.
Goed werkende dynamo en aarde aansluitingen.
Goede ontstekingskabels, bougies in orde, ontstekingskap en rotor.
Het is sowieso verstandig te zorgen dat fase 0 in orde is.
Dwz een schone cisklep en gasklephuis.
Geen valse lucht en een dicht uitlaat traject.
Goed werkende dynamo en aarde aansluitingen.
Goede ontstekingskabels, bougies in orde, ontstekingskap en rotor.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2022 00:24 #1470967
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic En vergeet niet het basistoerental,
wanneer je de stationnairklep afsluit moet het geval soepeltjes 700 tot 800 toeren draaien. Sommige mensen in garages plegen soms aan de stelschroef te draaien om het toerental bij te stellen en beseffen niet dat de afstelling van de gasklepsensor dan niet meer klopt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2022 10:47 #1470990
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 500 tpm
Als je de stationairklep afsluit door de slang naar de CIS-klep dicht te knijpen, hoort de motor ca. 500 tpm te draaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2022 10:56 #1470997
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic naaar laten kijken
Dank voor de tips en zelfs uitnodiging.
morgen naar de garage dan kijken ze t na...
gek: eergisteren een stukje gereden.. auto bleef bokken, ook na stuk rijden ( "normaal" stopte het bokken en dreigen af te slaan al na 20- 50 meter) ineens sloeg ie af..ik dacht oh jee hij start niet meer maar gelukkig een automaat moet natuurlijk in de P stand staan ; )
na stilgezet te hebben weer gestart...daarna geen probleem meer.
morgen naar de garage dan kijken ze t na...
gek: eergisteren een stukje gereden.. auto bleef bokken, ook na stuk rijden ( "normaal" stopte het bokken en dreigen af te slaan al na 20- 50 meter) ineens sloeg ie af..ik dacht oh jee hij start niet meer maar gelukkig een automaat moet natuurlijk in de P stand staan ; )
na stilgezet te hebben weer gestart...daarna geen probleem meer.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2022 07:20 #1471000
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Afslaan en weer door
Vaak brandstofrelais of injector relais.
Estate services en Timen leveren je een nieuwe.
Goedkoper dan een garage laten zoeken.
Deze moet je altijd op reserve hebben bij een Volvo op leeftijd.
Estate services en Timen leveren je een nieuwe.
Goedkoper dan een garage laten zoeken.
Deze moet je altijd op reserve hebben bij een Volvo op leeftijd.
Moderators: Jerry Stam