Motorrubbers
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2022 22:55 #1111203
door V700 register
Motorrubbers is gemaakt door V700 register
Goedenavond,
Worden motorrubbers, de massieve puckvormige variant, harder of zachter wanneer ze ouder worden?
Tijdens wegrijden in de eerste versnelling met slippende koppeling gaat er een enorm irritante vibratie door de auto heen.
Deze vibratie wordt veroorzaakt door de koppeling. Doordat deze oneenparig slipt brengt hij de motor en versnellingsbak in een resonantie, waarbij de motor op zijn rubbers stuitert.
Om de oorzaak weg te nemen moet ik de koppeling demonteren en mogelijk vervangen. Daar heb ik nu geen trek in.
Ik kan het effect van de aanstoting door de koppeling verminderen door stijvere motorrubbers te monteren. Hierdoor verandert de eigenfrequentie van de motor met versnellingsbak waardoor deze hopelijk niet of minder in resonantie komen.
Vandaar mijn vraag of motorrubbers harder (stijver) of juist zachter (slapper) worden met de tijd.
Gevoelsmatig zijn de rubbers aan de slappe kant. Met het gewicht van de motor erop kan ik ze met mijn vinger indrukken. Niet veel, maar toch.
Alvast bedankt.
Grt,
Martijn
Worden motorrubbers, de massieve puckvormige variant, harder of zachter wanneer ze ouder worden?
Tijdens wegrijden in de eerste versnelling met slippende koppeling gaat er een enorm irritante vibratie door de auto heen.
Deze vibratie wordt veroorzaakt door de koppeling. Doordat deze oneenparig slipt brengt hij de motor en versnellingsbak in een resonantie, waarbij de motor op zijn rubbers stuitert.
Om de oorzaak weg te nemen moet ik de koppeling demonteren en mogelijk vervangen. Daar heb ik nu geen trek in.
Ik kan het effect van de aanstoting door de koppeling verminderen door stijvere motorrubbers te monteren. Hierdoor verandert de eigenfrequentie van de motor met versnellingsbak waardoor deze hopelijk niet of minder in resonantie komen.
Vandaar mijn vraag of motorrubbers harder (stijver) of juist zachter (slapper) worden met de tijd.
Gevoelsmatig zijn de rubbers aan de slappe kant. Met het gewicht van de motor erop kan ik ze met mijn vinger indrukken. Niet veel, maar toch.
Alvast bedankt.
Grt,
Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-04-2022 10:05 #1470458
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic met olie erop worden ze zachter, uitgedroogd worden ze harder
(Sommige) rubbers kunnen niet tegen olie en worden helemaal week en plat en scheuren zelfs los van de stalen steun. Het blok hangt dan op het oliefilter (bij een ouder blok) En verder bonkt de motor en de versnellingspook bij het wegtrekken. Verder merk je er niet zo veel van: de zwaartekracht houd de motor wel onder de motorkap. Bij een aanrijding komt ie hoogstens door de gril? Je kan als volgorde er voor kiezen om de motorsteunen eerst te vervangen en te kijken of dat het enige probleem was. Maar als de koppeling op is en het gebonk kwam daarvan, moet je dat ook oplossen, anders zijn je nieuwe motorsteunen ook weer snel naar de vaantjes. Idem voor een olielekkage. Ook nieuwe motorsteunen knappen daar niet van op.
Anders kan echter ook. Als je motor helemaal geen olie lekt, kunnen de steunen na 30 jaar ook helemaal uitgedroogd en keihard zijn.
Je moet er echt wel wat mee als er een structurele oorzaak is. "Om de oorzaak weg te nemen moet ik de koppeling demonteren en mogelijk vervangen. Daar heb ik nu geen trek in." is het begin van de Wet van behoud van ellende.
Succes
Anders kan echter ook. Als je motor helemaal geen olie lekt, kunnen de steunen na 30 jaar ook helemaal uitgedroogd en keihard zijn.
Je moet er echt wel wat mee als er een structurele oorzaak is. "Om de oorzaak weg te nemen moet ik de koppeling demonteren en mogelijk vervangen. Daar heb ik nu geen trek in." is het begin van de Wet van behoud van ellende.
Succes
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-04-2022 11:14 #1470461
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Als je al voor stijvere
Als je al voor stijvere dempers zou kiezen, dan verruil je getril bij het optrekken in voor meer geluid en getril bij alle snelheden...
Ik zou eerst eens controleren of de betreffende rubbers nog wel heel zijn, je zal niet de eerste zijn waarbij ze door midden gescheurd zijn.
Pak de koe eens bij de hoorns, of eigenlijk het motorblok, en schud deze eens stevig van links naar rechts.
Wellicht ook even de demper/steun bij de versnellingsbak inspecteren,
Ik zou eerst eens controleren of de betreffende rubbers nog wel heel zijn, je zal niet de eerste zijn waarbij ze door midden gescheurd zijn.
Pak de koe eens bij de hoorns, of eigenlijk het motorblok, en schud deze eens stevig van links naar rechts.
Wellicht ook even de demper/steun bij de versnellingsbak inspecteren,
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-04-2022 11:54 #1470463
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic de koe bij de hoorns laat niet alles zien
In het geval dat ik zag leek alles OK, behalve natuurlijk het rubber tegen het oliefilter. Zo kwam het probleem aan het licht. Oliefilter verwisselen ging niet zonder de motor op te takelen. Toen dat gebeurt was bleek de steun aan stuurboord helemaal afgescheurd, en toen maar ook aan bakboord gekeken en daar was het ook helemaal loos en los.
Handmatig schudden gaf niks bloot
Handmatig schudden gaf niks bloot
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2022 15:28 #1470465
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onbedoeld heb ik de indruk
Onbedoeld heb ik de indruk gewekt dat er iets verschrikkelijk loos is aan onze 940.
Dit is absoluut niet het geval.
De koppeling vertoont tekenen van clutch judder ( www.sae.org/publications/technical-paper...rall%20vehicle%20NHV .) wat een veel voorkomend fenomeen is en vooral hinderlijk is. In extreme gevallen kan het tot schade leiden.
Wegrijden zonder slippende koppeling lukt mij niet. Ook wanneer ik op de stationair regeling van de motor wegrijdt is er een kort slipmoment dat tot vibratie kan leiden. Wegrijden met een hoger toerental (en dus kortstondig meer slip) leidt over het algemeen tot minder of geen vibratie.
De koppeling op F1 achtige wijze in één keer, en dus zonder slip, loslaten gaat wel, dat trekt de motor echter niet goed en ook de versnellingsbak wordt daar niet vrolijk van.
Het veranderen van de stijfheid van de drijflijn, en daarmee de resonantiefrequentie, kan ertoe leiden dat de drijflijn minder of niet meer in resonantie komt. Is eigenlijk hetzelfde als wegrijden met een hoger toerental: de trilfrequentie van de koppeling ligt dan verder weg van de resonantiefrequentie van de drijflijn waardoor deze laatste minder of niet in resonantie komt.
Dit is absoluut niet het geval.
De koppeling vertoont tekenen van clutch judder ( www.sae.org/publications/technical-paper...rall%20vehicle%20NHV .) wat een veel voorkomend fenomeen is en vooral hinderlijk is. In extreme gevallen kan het tot schade leiden.
Wegrijden zonder slippende koppeling lukt mij niet. Ook wanneer ik op de stationair regeling van de motor wegrijdt is er een kort slipmoment dat tot vibratie kan leiden. Wegrijden met een hoger toerental (en dus kortstondig meer slip) leidt over het algemeen tot minder of geen vibratie.
De koppeling op F1 achtige wijze in één keer, en dus zonder slip, loslaten gaat wel, dat trekt de motor echter niet goed en ook de versnellingsbak wordt daar niet vrolijk van.
Het veranderen van de stijfheid van de drijflijn, en daarmee de resonantiefrequentie, kan ertoe leiden dat de drijflijn minder of niet meer in resonantie komt. Is eigenlijk hetzelfde als wegrijden met een hoger toerental: de trilfrequentie van de koppeling ligt dan verder weg van de resonantiefrequentie van de drijflijn waardoor deze laatste minder of niet in resonantie komt.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2022 15:17 #1470452
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nou, nee
Wanneer je koppeling slipt is het zaak om deze eens te inspecteren. Dus bak er af. Ik durf te wedden dat deze aan zijn eind is. Wegrijden met slippende koppeling raad ik je af. Wanneer je wegrijd door stationair de koppeling op te laten komen en daarna direct gas bij te geven gaat de wagen gewoon rijden, door het motormanagement en de CIS klep houdt hij de stationairloop van 750 toeren vast en dan rammelt er niets. Of de kruiskoppelingen of het middenlager van de cardanas zijn in het andere geval versleten. Op afstand valt er niets over te zeggen, maar wanneer het erg is zou ik er serieus naar kijken teneinde verdere schade te beperken.
De motorrubbers kunnen wat zachter worden, waar dit wordt veroorzaakt door slijtage. Er zijn drie steunen, de motorsteunen en de versnellingsbaksteun. Die zijn eventueel op de brug te verwisselen zonder de motor of bak te demonteren.
De motorrubbers kunnen wat zachter worden, waar dit wordt veroorzaakt door slijtage. Er zijn drie steunen, de motorsteunen en de versnellingsbaksteun. Die zijn eventueel op de brug te verwisselen zonder de motor of bak te demonteren.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-04-2022 12:17 #1470491
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik denk niet dat stijvere
Ik denk niet dat stijvere motorsteunen/rubbers het probleem zo zeer gaan oplossen.
Maar ik denk dat simpelweg nieuwe dat misschien wel kunnen doen.
Een gescheurde rubber steun kan vergelijkbare problemen geven.
Maar er zijn meer redenen voor dergelijke trillingen...
Maar ik denk dat simpelweg nieuwe dat misschien wel kunnen doen.
Een gescheurde rubber steun kan vergelijkbare problemen geven.
Maar er zijn meer redenen voor dergelijke trillingen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2022 15:17 #1470519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afgelopen weekend heb ik
Afgelopen weekend heb ik andere, niet originele, motorrubbers gemonteerd.
Gevoelsmatig zijn ze wat harder dan de originele (28 jaar oude?) rubbers die in de auto zaten. Deze originele rubbers bleken niet gescheurd, maar door de jaren heen wel vervormd te zijn.
Het vervangen van de rubbers was vrij eenvoudig als je weet hoe het moet.
De motor heb ik met een garagekrik onder de carterpan ondersteunt.
Vervolgens aan de linkerzijde (koude zijde van de motor) beide motorsteunen met het rubber verwijderd. Het rubber zit vanaf de onderzijde aan de onderste steun gemonteerd. De onderste steun moet dus worden verwijderd. Toen de steunen met het nieuwe rubber weer teruggeplaatst.
Daarna de motor met behulp van een spanband aan de linker veertoren naar links onder spanning gezet. Omdat de motor naar rechts helt kreeg ik de rechter motorsteunen niet onbelast met de krik onder de carterpan.
Verder was het met het oliefilter gemonteerd ondoenlijk om de rechtse bovenste motorsteun los te nemen. Toen heb ik het rubber losgemaakt van de bovenste motorsteun en het rubber samen met de onderste motorsteun verwijderd. Ook hier zit het rubber vanaf de onderzijde aan de onderste motorsteun bevestigd.
Na montage van het nieuwe rubber ook aan de rechterzijde alles weer gemonteerd.
Rubber en steunen handvast gedraaid en de motor gestart en een paar keer gas gegeven. Ook met aangetrokken handrem, in de eerste versnelling de koppeling op laten komen zodat de steunen en nieuwe rubbers zich zo goed als mogelijk spanningsvrij konden zetten. Daarna alles weer vastgedraaid.
Het resultaat:
Er worden wat meer motorvibraties doorgegeven. Mijn inschatting is dat dit op korte termijn verdwijnt wanneer de rubbers zich wat hebben gezet.
De positieve keerzijde is dat motor voelbaar strakker in de auto zit. Er is minder elasticiteit voelbaar tijdens lastwisselingen en ook de vervelende vibraties zijn helemaal verdwenen. V.w.b. dat laatste moet ik een slag om de arm houden omdat eerder is gebleken dat de mate van aanstoting van de drijflijn mede afhankelijk lijkt te zijn van de temperatuur en luchtvochtigheid. Blijkbaar beïnvloeden deze omstandigheden de manier waarop de koppelingvoering zich gedraagt.
Anyway, voor nu een goed resultaat. Happy days!
Grt,
Martijn
Gevoelsmatig zijn ze wat harder dan de originele (28 jaar oude?) rubbers die in de auto zaten. Deze originele rubbers bleken niet gescheurd, maar door de jaren heen wel vervormd te zijn.
Het vervangen van de rubbers was vrij eenvoudig als je weet hoe het moet.
De motor heb ik met een garagekrik onder de carterpan ondersteunt.
Vervolgens aan de linkerzijde (koude zijde van de motor) beide motorsteunen met het rubber verwijderd. Het rubber zit vanaf de onderzijde aan de onderste steun gemonteerd. De onderste steun moet dus worden verwijderd. Toen de steunen met het nieuwe rubber weer teruggeplaatst.
Daarna de motor met behulp van een spanband aan de linker veertoren naar links onder spanning gezet. Omdat de motor naar rechts helt kreeg ik de rechter motorsteunen niet onbelast met de krik onder de carterpan.
Verder was het met het oliefilter gemonteerd ondoenlijk om de rechtse bovenste motorsteun los te nemen. Toen heb ik het rubber losgemaakt van de bovenste motorsteun en het rubber samen met de onderste motorsteun verwijderd. Ook hier zit het rubber vanaf de onderzijde aan de onderste motorsteun bevestigd.
Na montage van het nieuwe rubber ook aan de rechterzijde alles weer gemonteerd.
Rubber en steunen handvast gedraaid en de motor gestart en een paar keer gas gegeven. Ook met aangetrokken handrem, in de eerste versnelling de koppeling op laten komen zodat de steunen en nieuwe rubbers zich zo goed als mogelijk spanningsvrij konden zetten. Daarna alles weer vastgedraaid.
Het resultaat:
Er worden wat meer motorvibraties doorgegeven. Mijn inschatting is dat dit op korte termijn verdwijnt wanneer de rubbers zich wat hebben gezet.
De positieve keerzijde is dat motor voelbaar strakker in de auto zit. Er is minder elasticiteit voelbaar tijdens lastwisselingen en ook de vervelende vibraties zijn helemaal verdwenen. V.w.b. dat laatste moet ik een slag om de arm houden omdat eerder is gebleken dat de mate van aanstoting van de drijflijn mede afhankelijk lijkt te zijn van de temperatuur en luchtvochtigheid. Blijkbaar beïnvloeden deze omstandigheden de manier waarop de koppelingvoering zich gedraagt.
Anyway, voor nu een goed resultaat. Happy days!
Grt,
Martijn
Moderators: Jerry Stam