airco drukschakelaars

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2022 17:54 #1111198 door V700 register
airco drukschakelaars is gemaakt door V700 register
Er zitten op de radiateur van mijn 940 uit 1997 3 drukschakelaas zijn deze alle maal voor de airco?
Zijn ze allemaal het zelfde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2022 19:27 #1470424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukschakelaars
De meest linkse (violet) is voor het in- en uitschakelen van de airco tijdens bedrijf. De andere twee (grijs en bruin) zijn voor het middel en hoog laten draaien van de electrische ventilator. De plaats in de condensor maakt niet uit, maar omdat ze allemaal met verschillende schakelpunten werken, zijn ze niet uitwisselbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2022 19:29 #1470476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic drukschakelaar airco violet
Als ik dus wil controleren of de drukschakelaar nog goed is moet ik dan de draden in de stekker kortsluiten en moet dan de pomp gaan draaien?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2022 19:32 #1470477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais airco
Welke relais achter de zekeringen in de midden console schakelt de pomp?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2022 11:09 #1470488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukschakelaar
Als de tekeningen in het E-schema kloppen, dan schakelt de violette schakelaar de koppeling van de AC compressor uit bij hoge druk. De bruine laat de fan op hoge snelheid draaien en de grijze op lage snelheid (de bruine en grijze drukschakelaars staan los van het AC systeem en kunnen dus geen invloed hebben op het inschakelen van de AC-compressor). De drukschakelaar op de droger schakelt de AC uit bij te lage druk, dus als er te weinig koelmiddel in het AC systeem zit. De violette HD schakelaar en de LD schakelaar op de droger staan in serie naar de koppeling van de AC compressor. Als één van beide opent, dan slaat de AC-pomp af. Zonder druk is de HD schakelaar dicht en de LD schakelaar open. Door de stekkers van beide schakelaars door te verbinden zou de koppeling inderdaad moeten inschakelen.

De hele boel wordt door zekering 16 afgezekerd.

Maar is er niet iets anders aan de hand? Het relais op de printplaat dat de stroom naar de koppeling schakelt heeft het relatief zwaar te verduren. Net als bij het brandstofrelais laten de soldeerverbindingen op de printplaat het daardoor na verloop van tijd regelmatig afweten. Je meet dan nog wel 12V op de koppeling, maar er kan niet voldoende stroom meer door de soldeerverbinding stromen om de koppeling in schakelen. Zie ook hier: <a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirCondi...eControlACNotWorking "> www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirCondi...eControlACNotWorking

In mijn geval was dit de oplossing voor een haperende AC. Doorsolderen stelt niet heel veel voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD