Hoe kan dit?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2022 01:15 #1111194
door Mathy van Nisselroy
Hoe kan dit? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Begin deze week kwam ik deze barst/breuk tegen in m'n dashboard. Heeft iemand een zinnig idee hou dit heeft kunnen gebeuren?
groetjes
Mathy
Begin deze week kwam ik deze barst/breuk tegen in m'n dashboard. Heeft iemand een zinnig idee hou dit heeft kunnen gebeuren?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2022 10:06 #1470412
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zon en uithardend kunststof.
Zon en uithardend kunststof. Vermoedelijk in combinatie met een net niet helemaal perfecte montage van je dashboard, misschien al vanuit de fabriek. Als dit onder een beetje spanning heeft gestaan geeft het uiteindelijk de geest.
Ik denk dat er inmiddels meer gebroken en/of gescheurde dan hele dashboards zijn...
Ik denk dat er inmiddels meer gebroken en/of gescheurde dan hele dashboards zijn...
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2022 16:05 #1470416
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zon
Hallo Willem
"Zon" lijkt me sterk. Er zijn, zacht uitgedrukt, plekken waar meer zon op het dashboard schijnt.
groetjes
Mathy
"Zon" lijkt me sterk. Er zijn, zacht uitgedrukt, plekken waar meer zon op het dashboard schijnt.
groetjes
Mathy
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-04-2022 17:10 #1470419
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het is niet alleen het UV
Het is niet alleen het UV-licht wat schadelijk is voor je dashboard, maar ook de warmte die de zon met zich mee brengt.
Dat die daar scheurt, wil nog niet zeggen dat het daar het heetst is geweest, of dit stukje de meeste zon gezien heeft. Het is na al die jaren simpelweg de zwakste plek geworden.
Kan maar zo zijn dat het deel onder het raam het meest aangetast is, en daardoor aanzienlijk minder flexibel is geworden. Als het dashboard door temperatuurwisseling gaat uitzetten/krimpen, en de bovenkant niet flexibel genoeg is om dit met buiging op te vangen, dan krijgt dat stukje misschien wel het meest op zijn sodemieter.
Dat die daar scheurt, wil nog niet zeggen dat het daar het heetst is geweest, of dit stukje de meeste zon gezien heeft. Het is na al die jaren simpelweg de zwakste plek geworden.
Kan maar zo zijn dat het deel onder het raam het meest aangetast is, en daardoor aanzienlijk minder flexibel is geworden. Als het dashboard door temperatuurwisseling gaat uitzetten/krimpen, en de bovenkant niet flexibel genoeg is om dit met buiging op te vangen, dan krijgt dat stukje misschien wel het meest op zijn sodemieter.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2022 23:03 #1470450
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hoe dat komt ?
Simpelweg.. veroudering.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-04-2022 10:16 #1470459
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic minder weekmaker
Met name in de 740/940's heeft Volvo veel plastic gebruikt dat na verloop van tijd erg bros wordt en niet flexibel blijft. Een van de oorzaken kan zijn dat de weekmaker eruit is verdwenen, ik neem ook aan in dit geval. De plek van de scheur ligt heel erg voor de hand, in een hoek op een van de dunste punten, daar komt er de meeste spanning op het materiaal.
Zit er nog garantie op?
Zit er nog garantie op?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2022 00:10 #1470470
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volgens mij
mogen we niet eens klagen met de kwaliteit van het plastic in een 7 of 9.
Heb een 480 gehad die 10 jonger was en de kwaliteit plastic in die auto's haalt het niet bij de 7/9. Lange na niet zelfs kan ik uit ervaring hier stellen. Dat plastic was van nature al harder dus met een beetje op leeftijd brak dat al af als je ernaar wees of keek.
Alles is relatief dus.
Heb wel het idee dat de kleur plastic wat uitmaakt.
Beige lijkt breukgevoeliger te zijn dan zwart.
Heb een 480 gehad die 10 jonger was en de kwaliteit plastic in die auto's haalt het niet bij de 7/9. Lange na niet zelfs kan ik uit ervaring hier stellen. Dat plastic was van nature al harder dus met een beetje op leeftijd brak dat al af als je ernaar wees of keek.
Alles is relatief dus.
Heb wel het idee dat de kleur plastic wat uitmaakt.
Beige lijkt breukgevoeliger te zijn dan zwart.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2022 19:33 #1470478
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik dacht dat scheurende
Ik dacht dat scheurende dashboards vooral bij 740's voorkwam. Heb het bij een 940 nog nooit gezien.
Ben het met fflunche eens dat we met onze bakstenen nog niet mogen klagen. Voordat we aan ons 740/940 avontuur begonnen reed ik in een BMW 520i uit 2004. Hele fijne auto om te rijden en qua verbruik opmerkelijk economisch. Qua duurzaamheid viel het echter vies tegen. Na 10 jaar en 100.000 km bleken veel delen uit het koelsysteem bros te zijn en preventief vervangen te moeten worden. En dan heb ik het nog niet over alle onderdelen in het interieur waar de soft touch lak van oploste/ losliet.
Qua duurzaamheid weet de 940 mij nog steeds te overtuigen, ook al gaat er wel eens wat kapot.
Ben het met fflunche eens dat we met onze bakstenen nog niet mogen klagen. Voordat we aan ons 740/940 avontuur begonnen reed ik in een BMW 520i uit 2004. Hele fijne auto om te rijden en qua verbruik opmerkelijk economisch. Qua duurzaamheid viel het echter vies tegen. Na 10 jaar en 100.000 km bleken veel delen uit het koelsysteem bros te zijn en preventief vervangen te moeten worden. En dan heb ik het nog niet over alle onderdelen in het interieur waar de soft touch lak van oploste/ losliet.
Qua duurzaamheid weet de 940 mij nog steeds te overtuigen, ook al gaat er wel eens wat kapot.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2022 14:17 #1470662
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovenop
Bovenop het dashboard scheuren ze sneller
Ik denk dat het komt omdat de kabelboom er aan de onderkant aan vastgemaakt is . Het eerste dashboard van Slurpje had na 10 jaar 14 scheuren in zijn Beige huid
Ik denk dat het komt omdat de kabelboom er aan de onderkant aan vastgemaakt is . Het eerste dashboard van Slurpje had na 10 jaar 14 scheuren in zijn Beige huid
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2022 17:37 #1470665
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nou...
Onderdelen voortijdig vervangen noem ik bepaald niet economisch. Maar je hebt gelijk, de Volvo is best wel economischer dan een BMW.
Moderators: Jerry Stam