olielek en olie automaat vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2022 13:31 #1111163 door V700 register
olielek en olie automaat vervangen is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik ben sinds vorige zomer in bezit van een 740 GLE uit 1984 met automatische transmissie. Een ZF22 dus die de wagen aandrijft. De wagen had net 90.000km gelopen en hij staat keihard. Geen laswerken in het verleden en ook geen te voorzien. De wagen stond in een verwarmde garage onder de woning. Een zaligheid om in te rijden.

Hij had wel wat achterstallig onderhoud en het schuifdak zat geblokkeerd. Onderhoud is intussen up to date en ook het schuifdak kreeg ik weer mooi zoals het hoort.
Nu heb ik gemerkt dat er olie lekt tussen motor en versnellingsbak. Ik vermoed dus de achterste krukaskeerring??
En ook zou de olie van de automaat vervangen moeten worden. Hij schakelt perfect, maar ik las dat dat toch om de zoveel tijd dient te gebeuren.

Ik heb met geen van beide ervaring, dus alle tips welkom.
Ik zag op een youtube filmpje dat je eerst de olie in de bak zelf dient te legen en eenzelfde hoeveelheid er opnieuw ingieten. Daarna een slang koppelen aan de oliekoeler naast de radiator, en dan de motor starten. En terwijl de pomp de oude olie eruit pompt, giet je nieuwe olie erop. Indien nodig af en toe de motor uitzetten om te voorkomen dat de bak met te weinig olie draait.
Doen jullie dat ook zo, of zijn er betere methodes?

Voor het vervangen van de krukaskeerring, moet de versnellingsbak er daarom vanonder? Zijn hier speciale vereisten, tools, weetjes?? Is dit alleen te proberen zonder ervaring? Of toch maar niet??

Benieuwd hoe jullie erover denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2022 18:29 #1470263 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oeps, enige ervaring is wel gewenst.
Wanneer je de bak er onderuit hebt kun je de koppeling en het vliegwiel demonteren om bij de krukas te komen. En wanneer je daar toch bent, vervang dan het priseastoplager van de versnellingsbak. Dat ding kost bijna niks, het zou zonde zijn wanneer je over een paar maanden de boel weer helemaal los moet halen. En kijk meteen naar de koppelingsplaat, is-ie half versleten, dan kun je er mooi een nieuwe in plakken. Gaat de versnellingsbak er bij mij af, dan staan deze onderdelen op de vervangingsnominatielijst. En niet te vergeten het drukgroeplager. Het zijn de kosten niet echt, daar wil je een bak niet voor loshalen. Krijg je na vervanging van de koppeling een paar weken later een lekkende keerring voor je kiezen, dan heb je behoorlijk spijt van dat tientje 'besparing'.. Zoek in de vereniging een maatje die je kan helpen en vier de gelukte operatie samen met een diner. En de kans dat je wederhelft gaat zeuren over het feit dat die rotwagen opnieuw kapot is wordt aanmerkelijk kleiner. ;-)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-03-2022 09:58 #1470264 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Niet meteen een antwoord op
Niet meteen een antwoord op je vragen, maar zo te lezen ben je niet héél bekend met deze bak (ik ook niet echt), maar wat ik er dan wel van weet is dat het er één met zijn eigen "handleiding" is.

Deze bak heeft namelijk de eigenaardig kwaal om in de soep te lopen tijdens de APK keuring. Dit komt omdat die er niet van houdt stationair hoog in de toeren te draaien. Je zal niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) zijn die na de APK zijn bak naar de eeuwige jachtvelden kan brengen.

Gelukkig heeft Volvo een aparte procedure beschreven om te voorkomen dat je dit gebeurd. Zorg dan ook altijd dat je dit doorgeeft aan je garage! (zie onderstaand plaatje)

Even terug naar je oorspronkelijk vragen; ik heb volgens mij ergens nog wel een officieel Volvo handleiding (greenbook) voor deze bak liggen. Ik moeten even kijken wáár, maar zal eens kijken of ik deze op kan snorren...daar zou alles in moeten staan wat je er over wilt weten.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-03-2022 10:02 #1470265 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kwaliteit van het plaatje
Kwaliteit van het plaatje laat te wensen over...

Even kijken of de PDF uploaden goed gaat:

<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...SMB25-025-0991_1.pdf ">Service manager bulletin: SMB25-025-0991 - ZF Transmission

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2022 10:37 #1470278 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De ZF bak houdt inderdaad
De ZF bak houdt inderdaad niet van belasting zonder dat de auto beweegt. Dat komt omdat de oliepomp aan de verkeerde kant van de automaat zit: op de uitgaande in plaats van de ingaande as. Het heeft als resultaat dat het de enige automaat is, die je veilig lange afstanden kunt slepen. Maar ook, dat hij niet kan tegen een emissietest bij hoge toerentallen, zoals voor een diesel voorgeschreven is bij de nederlandse APK. En dat hij ook verbrandt, als je tijdens een flinke snelwegrit in een eindeloze file belandt...

Olie tijdig verversen is dus een verstandig plan: dat moet inderdaad met allerlei kunst en vliegwerk omdat er geen fatsoenlijke vulmogelijkheid is. Alles moet er via de peilstok-opening in, en dat duurt lang...

Verder zou ik de adviezen van Jur ditmaal negeren, want een automaat heeft geen koppeling, priseas-toplager, drukgroep, etc...
Wel zou ik zorgen dat je naast een achterste krukaskeerring, ook de keerringen in de automaatbak hebt klaaarliggen. De kans dat die lek zijn is niet zo groot, en wat goed is zou ik lekker laten zitten, maar stel dat... Je wilt geen tweemaal die hele operatie doen!

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-03-2022 11:26 #1470279 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik hoop dat onderstaande
Ik hoop dat onderstaande afbeelding leesbaar blijft.

Er is misschien een beetje google-translate nodig, aangezien het een duitse handleiding is. Maar onderstaande geeft aan hoe volgens Volvo de oliewissel uitgevoerd dient te worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2022 15:55 #1470282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliepomp op de uitgaande as
Het is een misverstand dat de oliepomp op de uitgaande as zit. Als dat zo zou zijn, zou je als je stilstaat geen versnelling meer in kunnen schakelen. Je hebt immers hydrauliekdruk nodig om de lamellenkoppelingen in de bak aan te drukken.
De bakschades schijnen te komen doordat als je van D naar N schakelt er wat restdruk op één van de lamellenkoppelingen blijft staan door interne slijtage van een askeerring. Dat koppelingspakket blijft dan zelfs in stand N of P wat slippen met oververhitting tot gevolg, zeker bij hoge toerentallen.
Vandaar dat Volvo voor het testen voorschrijft dat a) de olie goed op temperatuur moet zijn (dus warmrijden, niet stationair warm laten draaien) en b) de motor 30 sec uitgezet moet worden nadat die in D heeft gestaan. De warme en dunne olie heeft dan de tijd om terug te lopen uit het koppelingspakket.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2022 16:29 #1470293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!!
Bedankt voor al deze nuttige info.
Ik kan ermee aan de slag.

En ik weet nu ook dat stationair draaien op hoge toerentallen sterk te vermijden is.
Bedankt noppen20 voor de Volvo informatie. Daar heb ik iets aan.
En mijn Duits is net voldoende om alles te begrijpen. :-)

P

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC