rotor doormeten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2022 17:37 #1111101 door V700 register
rotor doormeten? is gemaakt door V700 register
Vorige week kwam ik stil te staan, en bleek dat ik geen vonk had. Verdelerkap, rotor, bougies en kabels zijn 2 maanden oud. Nu zag ik wel dat er 1 bougie (NGK) was waarvan dat opgedraaide uiteinde weer helemaal los was getrild. Heb dit al eens eerder gehad. Ik ga nu ook niet meer voor de NGK's. Bobine omgewisseld, geen verschil. Nu heb ik net de rotor omgewisseld met de oude en start hij weer. Ik vraag mij nu af hoe ik de rotor door kan meten en of iemand de goede waarde weet. Dan kan ik definitief uitsluiten dat dit het was. Als ik de multimeter op 2k ohm heb staan meet ik vanaf middelpunt naar uiteinde .987 ohm. Is ie dan stuk of OK?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2022 00:01 #1469849 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic rotor
De rotor kun je niet doormeten. De rotor is in het midden door een koolborstel verbonden met de bobine, de andere zijde heeft een kleine luchtspleet waar de vonk doorslaat naar de contactpennen op de verdelerkap. De middenaansluiting is rechtstreeks verbonden met het koperen lipje vanwaar de vonk overspringt naar de pennen van de verdelerkap, dus weerstand 0 Ohm. De weerstand naar de bougiekabel is oneindig.

De NGK bougies zijn van zeer goede kwaliteit, ik gebruik ze al jaren (40 jaar). De opgedraaide nippel wil nog wel eens losschieten, dat heeft op zich weinig met het al of niet vonken te maken, de vonk springt toch wel over. Er zijn ook bougies met een vaste nippel, bij voorbeeld de NGK BPR6ES, nummer 7822, deze prefereer ik. Al kun je het lostrillen voorkomen door het losse stukje stevig vast te draaien of door het in een bankschroef 1 mm ovaal te knijpen. Maar waarom deze moeite doen?

Is het koolborsteltje in de verdelerkap niet afgebroken, dat gebeurt heel zelden wel eens.

Voor de volledigheid geef ik ook de weerstandswaarde van de bobine. Dat is voor de primaire wikkeling 0.6 tot 0,8 Ohm (tussen 1 en 15)"en voor de secundaire 6,5 en 6,8 Ohm (tussen 1 en hoogspanning}.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2022 13:50 #1469850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Voor je info Jur,
Mijn neiging om de rotor zelf door te meten was ingegeven door de wegenwacht die zei dat doordat die ene bougie los had lopen knetteren dat dat ervoor zou kunnen zorgen dat dan de rotor ter ziele gaat. Ik wil gewoon graag alles uitsluiten want ik heb al heel lang het probleem dat ie zomaar afslaat. Maar dan kan ik altijd weer starten, maar nu was er echt helemaal geen vonk.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2022 14:24 #1469851 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 0,026 bij 2K
Hier gemeten op een goede, maar heel oude verdeelkap en rotor

De verdeelkap van de centrale koolstof pen naar de aanvoer vanaf de bobine bij 2K 0,026
De Rotor zelf bij 20K: 5,5 op de rotor, Bij 2K geen waarde. De rotor gemeten van het centrale punt naar de lip aan het uiteinde.

Maar af en toe afslaan is een serieus probleempje dat je niet kunt meten bij een los komponent, en het is volgens mij niet logisch dat een losknetterende bougie dat heeft veroorzaakt.

Rotor wisselen en dan opeens weer wel een vonk zou duiden op een kapotte rotor, maar daarnaast zit er vast nog ergens een kabelbreukje dat heel af en toe optreedt.

Wat bij rotors en verdeelkappen wel vaak een dingetje is, is olievervuiling. Veroorzaakt doordat de 2 oliekeerringen tussen het kleppendekselgedeelte en de verdeelkap olie door gaan laten. Dat had je niet toen de verdeelkap nog op de hulpas zat van de mechanische benzinepomp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2022 21:08 #1469861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerenteller
Hoe weet je dat de ontsteking wegvalt als de motor afslaat? Valt de toerenteller ineens terug naar nul, of zakt de naald langzaam mee met het toerental van de motor?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2022 22:52 #1469862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 dingen
Het zijn 2 dingen, dus al heel lang slaat ie af en toe af. Maar dan kan ik m altijd tijdens het uitrollen weer starten en loopt hij weer. Moet m dan even op benzine zetten en even later kan ie weer op LPG. Afgelopen week wilde ie helemaal niet meer starten. En had dus geen vonk. Ik heb dus in mijn speurtocht de afgelopen 2 jaar al van alles vervangen, maar nog altijd geen echt gebrek of defect gevonden. Wat ik al vervangen heb: Bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor (nu dus weer) , wit brandstofrelais, vonkversterker, radioontstoorrelais, andere EZK, ander LPG-relais, bobine omgewisseld, 4 lpg-zekeringen vervangen. Ik houd me aanbevolen voor suggesties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2022 09:48 #1469863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP sensor
Ik zie hem er niet bij staan, maar ik vermoed dat je de BDP sensor bent vergeten op te noemen.
Als de motor uitrolt, blijft de toerenteller dan aanwijzen of staat die op nul?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2022 15:38 #1469868 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Is het een 740 of 940 ?
Oudere 740 heeft Hallsensor in het ontstekingshuis.
Met rotor vervangen misschien de aansluiting ervan losgeraakt?
Of aansluiting van hall sensor is krakkemikkig.
Bij BDP op vliegwiel nvt natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2022 17:33 #1469874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Gaat om een 940 automaat van 1996. 730000km joehoe. Dus idd. BDP sensor. Ooit al eens vervangen, en kabel ziet er niet slecht uit, maar wellicht een boosdoener idd. De foto is van de rotor die ik verdenk, nu zit er een oudere in. Deze ziet er op zich nog heel goed uit, daarom twijfel ik ook.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2022 00:29 #1469884 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kwaliteit
Hallo Volvosti

De laatste jaren hoor ik verhalen over nieuw verdeelkappen waarvan ik niet vrolijk wordt. Kwaliteit schijnt vaak flut te zijn. De motor loopt dan met een nieuwe verdeelkap waardeloos. Of dat hier het geval is kan ik uiteraard niet zeggen.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC