Volvo 740, 1990 handgeschakeld ombouwen naar automaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2022 15:31 #1111088
door V700 register
Volvo 740, 1990 handgeschakeld ombouwen naar automaat. is gemaakt door V700 register
hallo,
Ik heb een Volvo 740 sedan, bj 1990, Motor B230F, handgeschakeld, gekocht in Duitsland.
In de weinig geziene kleur bordeaux rood (denk niet dat dit de originele benaming is).
Auto heeft 197000 gelopen, geen roest, geen deuken maar ook weinig extra's.
Heb er een 740 station bij gekocht, ook uit 1990, ook een B230F met 260000 maar met automaat en originele Airco.
Nu ben ik gelukkig technisch vrij handig maar hoe moeilijk/lastig is het om een 740 om te bouwen naar automaat? Heb er al wat over gelezen maar hoor graag ervaringen van mensen die dit zelf al eens gedaan hebben.
Airco ga ook ook inbouwen, dit heb ik al vaker gedaan maar dan bij een VW Golf2. De sedan heeft een verwarmingssysteem met schuifjes maar de Station heeft reeds de bediening met draaiknoppen. Zijn hier nog dingen waar ik speciaal op moet letten?
Is de achteras van een sedan hetzelfde als die van een station?
bij voorbaat dank groet JP
Ik heb een Volvo 740 sedan, bj 1990, Motor B230F, handgeschakeld, gekocht in Duitsland.
In de weinig geziene kleur bordeaux rood (denk niet dat dit de originele benaming is).
Auto heeft 197000 gelopen, geen roest, geen deuken maar ook weinig extra's.
Heb er een 740 station bij gekocht, ook uit 1990, ook een B230F met 260000 maar met automaat en originele Airco.
Nu ben ik gelukkig technisch vrij handig maar hoe moeilijk/lastig is het om een 740 om te bouwen naar automaat? Heb er al wat over gelezen maar hoor graag ervaringen van mensen die dit zelf al eens gedaan hebben.
Airco ga ook ook inbouwen, dit heb ik al vaker gedaan maar dan bij een VW Golf2. De sedan heeft een verwarmingssysteem met schuifjes maar de Station heeft reeds de bediening met draaiknoppen. Zijn hier nog dingen waar ik speciaal op moet letten?
Is de achteras van een sedan hetzelfde als die van een station?
bij voorbaat dank groet JP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
03-02-2022 16:16 #1469732
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Plug en Play
voor de automaat dan, even checken dat inderdaad de achteras hetzelfde is en anders die mee omzetten. Ander punt van aandacht is het signaal van de snelheidsmeter.
Achteras kun je checken door het typenummer op te zoeken, op de oudere modellen een plaatje op de nieuwere een sticker, beide vaak onder dikke laag tectyl.
Wel de montage van de aandrijfas goed markeren voor je de boel losmaakt hij kan op 1 manier uit elkaar, maar op vele in elkaar en dan krijg je gebonk. Als je met typ-ex de boel goed markeert, of nog beter met een centerpen, stippen tegenover elkaar, dan kan het niet mis.
Succes
Reinier
Achteras kun je checken door het typenummer op te zoeken, op de oudere modellen een plaatje op de nieuwere een sticker, beide vaak onder dikke laag tectyl.
Wel de montage van de aandrijfas goed markeren voor je de boel losmaakt hij kan op 1 manier uit elkaar, maar op vele in elkaar en dan krijg je gebonk. Als je met typ-ex de boel goed markeert, of nog beter met een centerpen, stippen tegenover elkaar, dan kan het niet mis.
Succes
Reinier
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2022 21:18 #1469760
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Signaal voor de
Signaal voor de snelheidsmeter komt uit de achteras. Juist als je die gaat overzetten is dat dus een aandachtspunt, maar de vraag is waarom je dat zou willen. Eindreductie van een automaat en handbak zijn neit per definitie verschillend.
De cardanas moet je bij de bak houden, maar de aansluiting op de achteras is altijd gelijk.
Het meeste werk zit natuurlijk aan de andere kant: pedalenstelsel aanpassen, koppelingsleiding (hydraulisch) verwijderen of afdoppen, draadboom overzetten, motorzijde aanpassen...
De cardanas moet je bij de bak houden, maar de aansluiting op de achteras is altijd gelijk.
Het meeste werk zit natuurlijk aan de andere kant: pedalenstelsel aanpassen, koppelingsleiding (hydraulisch) verwijderen of afdoppen, draadboom overzetten, motorzijde aanpassen...
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-02-2022 21:32 #1469762
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Heb het een jaar terug bij een 1997 Lpt gedaan.
Alles tussen krukas en achteras wisselen. Achteras niets aandoen.
Bedrading was geheel voorbereid. Relais insteken.
Plug and Play.
Koppelingspedaal verwijderen met cilinders en slang naar remvloeistofreservoir afdoppen.
Eventueel rempedaal ook wisselen.
Of het bij een 1990 elektrisch ook zo is weet ik niet. Zou het me echter niet verbazen.
Heb ook al een 1993 met B230FB met laatste type, 1998, AW-L bak omgebouwd gezien. Werkt ook al 10 jaar goed.
Bedrading was geheel voorbereid. Relais insteken.
Plug and Play.
Koppelingspedaal verwijderen met cilinders en slang naar remvloeistofreservoir afdoppen.
Eventueel rempedaal ook wisselen.
Of het bij een 1990 elektrisch ook zo is weet ik niet. Zou het me echter niet verbazen.
Heb ook al een 1993 met B230FB met laatste type, 1998, AW-L bak omgebouwd gezien. Werkt ook al 10 jaar goed.
Moderators: Jerry Stam